بیماری‌ ‎های قلبی و عروقی (CVD) گروهی از بیماری‌ ‎های مرتبط شامل بیماری‌ ‎های عروق کرونر قلبی (CHD)، آترواسکلروز، پرفشاری خون، بیماری اسکمی ‌قلبی، بیماری عروق محیطی و نارسایی احتقان قلبی می‌ باشند.

بیماری‌ ‎های قلبی و عروقی غالباً در درون بدن با هم مرتبط بوده و همزمان وجود دارند. بیماری‌ ‎های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ و میر مردان و زنان در آمریکا بوده است در بین علل مرگ و میر به ترتیب CHD، سرطان و سکته شایع‌ترین موارد بوده است.

بیماری‌ ‎های عروق کرونر قلبی (CHD) در نتیجه کاهش قطر عروق کوچک مسئول اکسیژن رسانی به عضله قلبی بوقوع می‌پیوندد. انفارکتوس میوکارد (MI) معمولاً در اثر درگیری یک یا بیش‌تر سرخرگ‌‎های کرونر قلبی به همراه آسیب بافتی بوجود می‌آید که عمده‌ترین علت مرگ و میر ناشی از بیماری‌‎های قلبی و عروقی است. بیماری‌ ‎های قلبی و عروقی و سکته عمده‌ترین علت مرگ و میر در هر دو جنس و تمام گروه‌‎های نژادی بوده و با افزایش سن افزایش می‌یابد.

دیابت، پرفشاری خون، سندرم متابولیک و چاقی مهم‌ترین عوامل خطر ایجاد کننده بیماری‌ ‎های قلبی و عروقی می‌باشند. چاقی در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در بین کودکان و بزرگسالان به صورت یک مشکل اپیدمی ‌درآمده است. بیماری‌ ‎های قلبی و عروقی و شاخص توده‎ی بدنی یا BMI رابطه مستقیم دارند. میزان شیوع چاقی در زنان براساس نژاد و قومیت متفاوت می‌باشد در مردان چاقی ۲۸-۲۵ درصد می‌باشد.

میزان چاقی در کودکان و نوجوانان نیز در حال افزایش می‌باشد. تخمین زده می‌شود یک کیلوگرم افزایش وزن خطر دیابت را ۹ درصد افزایش می‌دهد. حمل بافت چربی اضافی در بدن قلب را از طریق عوامل خطر مختلف نظیر پرفشاری خون، عدم تحمل گلوکز، مارکرهای التهابی مثل CRP، اختلال تنفسی در خواب، وضعیت پیش انعقادی، اختلال عملکرد بافت قلب و اختلال چربی‌‎های خون (سطوح بالای T6، کاهش HDL یا کلسترول خوب و افزایش LDL یا کلسترول بد) تحت تأثیر قرار می‌دهد که به همراه چاقی دیده می‌شوند.

پروتئین‌‎های مختلفی از بافت چربی ترشح می‌گردند که می‌تواند توجیهی برای شیوع بیماری و مرگ و میر بالاتر در افراد چاق باشد. شکل چاقی (چگونگی توزیع وزن بدن، شکمی‌یا زنانه بدون چاقی) عامل پیشگویی کننده بیماری‌ ‎های قلبی و عروقی تحمل گلوکز و سطح چربی‌‎های سرم می‌باشد. چاقی بالاتنه یا شکمی‌مارکری برای فاکتورهای التهابی نظیر CRP می‌باشد. به همین منظور دور کمر کم‌‎تر از ۴۰ اینچ در مردان و کم‌‎تر از ۳۵ اینچ در زنان توصیه می‌گردد.

کاهش وزن اندک (۲۰-۱۰ پوند) می‌تواند ریسک فاکتورهایی نظیر HDL-C یا کلسترول خوب و LDL-C یا کلسترول بد، تری گلیسیرید، پرفشاری خون، تحمل گلوکز و میزان C-reactive پروتئین (CRP) را بهبود می‌ بخشد، حتی اگر BMI ایده آل بدست نیاید.

بسیاری از اختلالات بیماری‌ ‎های قلبی و عروقی با تغییرات سبک زندگی و عادت به زندگی سالم از جمله مصرف رژیم غذایی سلامت قلبی، ورزش و فعالیت بدنی منظم، تنظیم وزن و عدم استفاده از تنباکو و الکل قابل پیشگیری می‌باشد به طوری که توصیه‌‎های رژیمی‌ انجمن قلب آمریکا (AHA) در سال ۲۰۰۶ برای کاهش خطر بیماری‌ ‎های قلبی و عروقی شامل:

• ایجاد تعادل بین کالری دریافتی و فعالیت فیزیکی برای دستیابی و حفظ وزن مناسب
  • رژیم‌‎های غنی از میوه‌‎ها و سبزی‌‎ها
  • استفاده از غلات کامل و مواد غذایی غنی از فیبر
  • انتخاب گوش لخم و جایگزین‌‌‎های گیاهی، لبنیات بدون چربی یا با یک درصد چربی
  • استفاده مصرف حداقل ۲ بار در هفته از ماهی‌‎ها به ویژه ماهی‌‎های چرب مثل ماهی سالمون
  • به حداقل رساندن نوشیدنی‌‎ها و مواد غذایی حاوی قندهای افزوده شده
  • انتخاب مواد غذایی کم نمک یا بی نمک می‌باشد.

دکتر مجید نجفی متخصص بیهوشى و درد در تهران

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.