علت زانو درد چیست؟

زانو درد

زانو درد امروزه پس از کمردرد و سردرد شایعترین علت درد مزمن مراجعین به درمانگاهها ومطبها در سراسر دنیا میباشد؛زانو درد میتواند در تمامی سنین رخ دهد و طیف وسیعی از مشکلات را ممکن است شامل شود.

از لحاظ تعریف زانو درد به درد در محل زانو یعنی جلو،طرفین یا پشت زانو اطلاق میشود که گاهی ممکن است این درد همراه با درد سایر مناطق مانند ران،لگن یا ساق پا باشد.

همچنین ماهیت زانو درد اهمیت دارد؛درد ممکن است ماهیت “مکانیکال”داشته باشد یعنی با استراحت بهبود پیدا میکند و با فعالیت شروع و تشدید میشود،یا اینکه ماهیت “التهابی”داشته باشد یعنی با فعالیت و حرکت بهبودی مختصر داشته و با استراحت و بی حرکتی تشدید میشود.
زانو درد ممکن است مکانیکال،التهابی،یا مخلوطی از هر دو مورد باشد.علت درد و درمان مناسب پس از معاینه وگرفتن شرح حال به عهده پزشک معالج خواهد بود.در زیر به شایعترین علل درد زانو میپردازیم:

١. آسیب دیدگی ها

آسیب دیدگیهای زانو میتواند روی هرکدام از رباطها،تاندونها،کیسه های حاوی مایع(بورسها)،استخوانها،غضروفها و غیره اثر بگذارد،از جمله شایعترین آسیب دیدگی ها عبارتند از:

– آسیب رباط متقاطع قدامی

اسیب این رباط بیشتر در ورزشهایی مثل فوتبال ،بسکتبال یا هر ورزش دیگری که ورزشکار به طور ناگهانی تغییر مسیر میدهد رخ میدهد.
پارگی مینیسک:مینیسک در واقع نقش ضربه گیر را در زانو ایفا میکند معمولا هنگامیکه زانو به صورت ناگهانی پیچ میخورد در حالیکه وزن بدن روی آن است پاره شده و منجر به زانو درد میشود.

– کبودی والتهاب زانو

تعدادی از آسیب دیدگیهای زانو باعث التهاب کیسه بورسا در زانو میشوند.برسا کیسه کوچکی پر از مایع است وباعث نرم شدن ناحیه خارجی زانو میشود وبه تاندونها و لیگامنتها کمک میکند تا به راحتی بر روی هم در مفصل حرکت کنند.

– تاندونیت یا التهاب تاندونهای کشکک زانو

تاندونیت به التهاب و آسیب دیدگیها در یک یا چند تاندون کشکک زانو (بافتهای فیبری ضخیمی که باعث اتصال ماهیچه به استخوان شده است) گفته میشود.دوندگان،اسکی بازان،دوچرخه سواران و افرادی که ورزشهایی انجام میدهند که در ان عمل پرش زیاد انجام میشود بیشتر از بقیه افراد در معرض بروز آسیب دیدگی در تاندون های کشکک زانو قرار دارند این تاندونها باعث اتصال ماهیچه های چهار سر در جلوی ران به قلم پا شده است.

٢. مشکلات حرکتی

از جمله این اختلالات میتوان به آرتروز یا استئو ارتریت زانو،آرتریت روماتویید یا روماتیسم مفصلی، نقرس، و ارتروز عفونی اشاره کرد
توجه داشته باشید که در حال حاضر علت بیشترین مراجعات و همچنین شایعترین علت زانو درد استئو آرتریت یا آرتروز زانو است که به علت از بین رفتن غضروف و آسیب دیدگی استخوان به وجود میاید.

تشخیص علت درد زانو حتما به عهده پزشک خواهد بود و پس از ارزیابی و معاینات مشخص خواهد شد. امروزه گاز اوزون در اکثر علتهای درد زانو نقش موثری برای بی دردی و کنترل بیماری ایفا میکند.

ولی عمده تاثیر گاز اوزون برای موارد استئو ارتریت یا ارتروز زانو است.که شایعترین علت مراجعات است. توجه داشته باشید که اوزون تراپی با دو مکانیسم در کنترل و درمان ارتروز زانو موثر است: اول با دارا بودن خاصیت ضد التهابی و ضد دردی در محل مفصل بیمار را بیدرد نموده و باعث بهبود چشمگیر فعالیتها وزندگی روزمره خواهد شد. ثانیا گاز اوزون باعث جلوگیری از روند بیماری شده و از آسیب بیشتر مفصل جلوگیری خواهد کرد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان