درمان کمر درد و درد زانو

آیا صدا دادن زانو و درد آن در جوانی خطرناک است؟

اگر شما دچار زانو درد در جوانی شده اید، تنها نیستید! این روزها افراد جوان زیادی به کلینیک مراجعه می کنند که درگیر انواع دردهای عضلانی اسکلتی از جمله زانو درد هستند.

اگر سن زیر پنجاه سال دارید و درگیر  شده اید مطلب زیر را حتما تا انتها مطالعه کنید. امروزه با صنعتی شدن جوامع و تغییر در الگوی زندگی مردم ، یکی از مشکلاتی که گریبانگیر عموم جامعه شده است کم تحرکی و ضعف های عضلانی است.

علائم زانو درد در جوانی

صدا دادن زانو در جوانان

قبل از هر چیز و قبل از اینکه در مورد زانو درد در جوانی صحبت کنیم به یکی از دغدغه های اصلی افراد جوان در زانو بپردازیم یعنی صدا دادن زانوها ! بله صدا دادن زانوها یکی از شکایت های بسیار شایع مخصوصا در افراد جوان که در مورد سلامتی زانوهای خود نگران هستند می باشد. دقت شود که صدا دادن زانوها (تق تق کردن) به خودی خود نگران کننده نیست و علل مختلفی ممکن است باعث این حالت شود مانند رد شدن تاندون ها از روی استخوان ها و یا ترکیدن حبابهای نیتروژن در ناحیه مفصلی و … پس اگر فقط از صدا دادن زانو رنج می برید و سایر علایم مانند درد، اشکال در خم و راست کردن زانو یا اختلال راه رفتن وجود ندارد خیلی نگران نباشید. ولی اگر در کنار صدا دادن زانوها سایر علایم ذکر شده را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد زانو

ممکن است در جلوی زانو و اطراف و پشت کشکک زانو احساس درد داشته باشید. گاهی اوقات می تواند بسیار شدید باشد و حرکات روزمره مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله ها را سخت و دردناک کند. همچنین ممکن است دردى ناخوشایند را احساس کنید، مثلا زمانى که پس از چند دقيقه نشستن بلند مى شويد. درد اغلب باعث سخت شدن زانو زدن یا پريدن می شود. این درد معمولا حين دويدن تحريک مى شود بنابراین اغلب در طول یا بعد از ورزش شما اتفاق می افتد.

تأثیر این علائم در زندگی روزمره می تواند در زمان هاى مختلف متفاوت باشد.

مهمترین علت های زانو درد در جوانی

۱) آسیبها و ضربه ها

ممکن است این آسیب یا ضربه به صورت ناگهانی مثلا در حین ورزش یا پیچ حوردن پا یا زمین خوردن ایجاد شده باشد و یا در اثر مرور زمان و به علت استفاده از کفشهای نامناسب،بد راه رفتن و …. ایجاد شده باشد.این آسیبها معمولا باعث درگیری اجزا مفصلی مثل تاندونها یا مینیسک میشوند و از علل مهم زانو درد در جوانی هستند.

۲) ناهنجاری های مادرزادی

که شایع ترین آنها پاهای پرانتزی یا ضربدری هستند.

۳) بیماری های التهابی مفاصل

اگر دچار زانو درد در جوانی شده اید و علاوه بر زانو درگیر دردهای سایر مفاصل بدن هستید یا خشکی صبحگاهی(بیشتر از پانزده دقیقه)دارید باید از نظر بیماریهای التهابی سیستمیک مانند آرتریت روماتویید بررسی شوید.

۴) فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری با منشا ناشناخته است که میتوتند باعث دردهای منتشر عضلانی اسکلتی در نقاط مختلف بدن از جمله اطراف زانو ها شود.معمولا در این بیماری درد سایر نقاط بدن هم وجود دارد.

۵) آرتروز زانو

امروزه متاسفانه شاهد بروز ارتروز و ساییدگی مفصل در سنسن جوانتر هستیم که این مشکل به علت افزایش اضافه وزن در اجتماع و کم تحرکی و به دنبال ا ضعف عضلات اطراف مفصل است.

تشخیص زانو درد در جوانی

معاینه فیزیکی زانوى شما

برای بررسی تغییرات مفصل زانو ، پزشک ممکن است از شما بخواهد ماهیچه های ران خود را (چهار سر ران) سفت کنید، در حالی که زانوى خود را پایین نگه داريد، چرا که باعث درد می شود. گاهی اوقات، افزایش مایع در مفصل می تواند باعث تورم شود، بنابراین پزشک آن را نیز بررسی می کند.

آزمایش های خون در تشخیص زانودرد کمکى نمی کنند اما برای جلوگیری از مشکلات جدی تر مفيد هستند. معمولا عکس با اشعه ایکس نيز مفید نیست چرا که غضروف بر روی آن نشان داده نمی شود. پزشک ممکن است اسکن مغناطیسی رزونانس  (ام آر آى) را پیشنهاد دهد.

درمان زانو درد در جوانی

زانو درد در جوانی گاهی بدون درمان به طور خود به خود بهبود می یابد، اگرچه ممکن است چندین سال علائم آن را داشته باشید. با این حال، مسکن و فیزیوتراپی نيز می تواند به کاهش درد کمک کند.

داروها

داروهای ضد درد مانند پاراستامول می توانند به کاهش درد کمک کنند. معمولا با تجويز پاراستامول ديگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن تجويز نمى شود چرا که هیچ برترى نسبت به آن نداشته و عوارض جانبی ناشی از آن ها نیز بیشتر است.

فیزیوتراپی

مهم است که ماهیچه های ران خود را (چهار سر ران) قوی و متعادل نگه دارید تا از فشار بر روى مفصل زانوی خود جلوگیری کنید. پزشک شما ممکن است به شما تمریناتى بدهد یا پیشنهاد کند که به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنيد تا در صورت لزوم تمرینات ديگرى برايتان انتخاب شود. فیزیوتراپیست زانوی شما را ارزیابی می کند و مشخص مى کند چه چیزی باعث درد شده و بر اساس آن تمرینات لازم را به شما مى دهد . بايد تمرینات را به درستی و با خیال راحت انجام دهيد.

ممکن است حداقل ۱۲ هفته انجام تمرینات طول بکشد . اين تمرينات را بايد چندین بار در روز به مدت ۳۰ دقیقه در روز انجام دهيد تا اینکه اختلال یا ضعف عضلانی اصلاح شود. ممکن است کمی بعد از آن نيز انجام تمرينات نياز باشد تا زمانی که درد کاملا برطرف شود.

درمان زانودرد شدید با اوزون تراپی

درمان هاى خانگى

ورزش

مهم است که تمرینات عضلات ران (چهار سر ران) را انجام دهید تا از ضعف آن ها جلوگیری شود. شنا یک ورزش عالى است، و با جلو و عقب رفتن فشار از زانوهای شما کم خواهد شد. باید از انجام ورزش هایی که فشار زیادی روی زانوی شما مى آورند، مانند فوتبال، راگبی و یا  دويدن خوددارى کنيد .

انجام تمرين اسکوات در مقابل ديوار به طور منظم بسيار مفيد است . استراحت کنید و تمرین را تا حد ممکن چندین مرتبه تکرار کنید. فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات اضافی ديگرى را نيز توصیه کند.

پس اگر دچار زانو درد در جوانی شده اید حتما مراجعه کنید تا پس از اخذ شرح حال و معاینه و در صورت لزوم کارهای تشخیصی درمان شروع شود چون خدای ناکرده گذر زمان باعث صدمات جبران ناپذیری خواهد شد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.