درمان کمر درد و درد زانو

علل و مراحل ابتلا به آرتروز زانو

استئو آرتريت یا آرتروز زانو به علت از بین رفتن تدریجی غضروف بین مفصل زانو ایجاد میشود.

به مرور زمان استخوانهای تشکیل دهنده مفصل دچار خوردگی وساییدگی شده و شخص دچار درد و بدشکلی مفصل خواهد شد.

علتهای مختلفی برای ایجاد آرتروز زانو وجود دارد ازجمله:

• علل ژنینیکی
  • بدشکلیهای مادرزادی مفصل زانو(پاپرانتزی،یا نزدیک بودن بیش از حد زانوها به هم)
  • فشارهای زیاد وغلط به مفصل زانو
  • افزایش سن
  • اضافه وزن
  • آسیب دیدگی اجزا تشکیل دهنده مفصل مانند رباطها،مینیسک…..

مراحل آرتروز زانو

آرتروز زانو به پنج مرحله تقسیم شده است. مرحله ۰ به حالت طبیعی و زانوی سالم اختصاص یافته است. بالاترین مرحله، مرحله ۴ به شدیدترین آرتروز اختصاص یافته است. آرتروزی که به این درجه از پیشرفت برسد باعث ایجاد درد و اختلال حرکات چشم گیری در مفصل میشود.

# مرحله ۰

مرحله ۰ آتروز به زانوی طبیعی و سالم اختصاص یافته است. مفصل زانو هیچ علامتی از آتروز را نشان نمی دهد و عملکرد زانو هیچ اختلال یا دردی نخواهد داشت.

درمان

برای مرحله  ۰ آرتروز درمانی نیاز نیست.

# مرحله ۱

شخصی که به مرحله ۱ آرتروز مبتلا است استخوان رست خیلی کوچکی نشان خواهد داد. استخوان رست زائده استخوانی است که اغلب در محلی که استخوان ها در مفصل به یکدیگر می رسند ایجاد میشوند.

کسی که به مرحله ۱ آرتروز مبتلا شده است معمولا هیچ درد یا ناراحتی به دلیل ساییدگی خیلی کوچک در اجزای مفصل تجربه نخواهد کرد.

درمان

بدون تظاهر علائم آرتروز زانو برای درمان، بسیاری از پزشکان درمانی برای مرحله ۱ آتروز نیازمند نمی دانند.

در هر حال، اگر شما مستعد آرتروز باشید یا در خطر بالایی باشید، ممکن است پزشک شما مکمل هایی برای شما توصیه کند، مانند گلوکوزآمین و کندروئیتین، یا ورزش های منظمی را برای شما شروع کند تا هرگونه علائم کوچک آرتروز در شما را بهبود دهد و روند آرتریت را آهسته کند.

درد زانو و علائم آن

# مرحله ۲

مرحله ۲ آرتروز زانو به عنوان مشکل خفیفی درنظر گرفته میشود. عکس اشعه ی ایکس مفصل زانو در این مرحله استخوان رست بزرگ تری را نمایان خواهد کرد، اما معمولا غضروف هنوز در اندازه طبیعی میباشد. فضای بین استخوان ها طبیعی و استخوان ها ساییده و روی هم خراشیده نشده اند.

در این مرحله، همچنین مایع مفصلی معمولا هنوز در مقدار کافی برای حرکت طبیعی مفصل وجود دارد.

در هر حال، این مرحله ای است که ممکن است علائم ابتدا در آن بروز یابند –مثلا درد بعد از پیاده روی طولانی مدت یا دویدن، سفتی شدید در مفصل وقتی که برای چند ساعت از آن استفاده کرده باشید، حساسیت شدید هنگام زانو زدن یا خم شدن.

درمان

درمورد علائمتان با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشکتان بتواند این مشکل را در مراحل ابتدایی کشف کند و تشخیص دهد. اگر چنین باشد، بعد از آن میتوانید یک نقشه درمانی طراحی کنید تا از پیشرفت این مشکل پیشگیری کنید.

درمان های متفاوتی میتوانند به بهبود درد و ناراحتی آرتروز در این مرحله خفیف کمک کنند. معمولا این درمان ها غیر دارویی هستند، به معنی این که شما نیازی به مصرف دارو برای بهبود علائم ندارید.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن از طریق ورزش و رژیم غذایی میتواند به بهبود علائم کوچک و بهبود کیفیت زندگی شما منجر شود. حتی افرادی که اضافه وزن ندارند، میتوانند از ورزش تاثیرات خوبی بگیرند.

ورزش های هوازی کم تنش و تمرینات کششی میتوانند به تقویت عضلات اطراف مفصل کمک کنند، چیزی که باعث افزایش پایداری و کاهش احتمال آسیب های اضافه تر میشود.

از مفصل خود در برابر تنش با پرهیز از زانو زدن، چمباتمه زدن یا پریدن محافظت کنید. استفاده از مفصل بند ها و محافظ ها میتوانند به پایداری زانو کمک کنند. کفی های کفش میتوانند به تجدید ساختار پا و کاهش قسمتی از فشارهایی که روی مفصل شما وارد میشوند کمک میکند.

بعضی از افراد ممکن است نیاز به داروهایی برای بهبود درد خفیفشان داشته باشند. این مورد معمولا به همراه درمان های غیر دارویی استفاده میشود. برای مثال، اگر نیاز باشد که شما از NSAIDs یا استفامینوفن برای بهبود دردتان استفاده کنید، باید همچنین سعی کنید از ورزش، کاهش وزن، و محافظت از زانویتان در برابر تنش های غیرلازم نیز بهره مند شوید.

ممکن است درمان طولانی مدت با این داروها باعث مشکلات دیگری شوند. داروهای NSAID میتوانند باعث زخم معده، مشکلات قلبی عروقی و آسیب های کلیه ای و کبدی شوند. استفاده مقدار زیادی استامینوفن ممکن است باعث آسیب کبدی شود.

# مرحله ۳

مرحله ۳ آرتروز متوسط درنظر گرفته میشود. در این مرحله، غضروف بین استخوان ها آسیب های آشکاری را نشان می دهد، و فضای بین استخوان ها تنگ میشود. افرادی که مرحله ۳ آرتروز زانو دارند در معرض تجربه درد مکرر هنگام پیاده روی، دویدن، خم شدن یا زانو زدن هستند.

همچنین ممکن است این افراد بعد از نشستن طولانی مدت یا هنگام بیدار شدن ابتدای صبح سفتی مفصل (خشکی مفصل) را تجربه کنند.  همینطور ممکن است تورم زانو بعد از دوره های طولانی حرکت ایجاد شود.

درمان

اگر درمان های غیر دارویی عمل نکنند یا بهبودی دردی که ایجاد میکردند را دیگر ایجاد نکنند، ممکن است پزشک شما تزریق کورتیزون را توصیه کند. نشان داده شده است که کوروتیزون، یک استروئید طبیعی که به صورت طبیعی در بدن تولید میشود، دردی که در آرتروز ایجاد میشود را هنگام تزریق در نزدیک محل متاثر بهبود می دهد.

تاثیر تزریق کورتیزون بعد از حدود دو ماه از بین می رود. در هر حال، شما و پزشکتان باید به استفاده از کورتیزون به دقت توجه کنید. پژوهش ها نشان داده اند که استفاده طولانی مدت از کورتیزون در واقع باعث بدتر شدن آسیب مفصل میشود.

اگر داروهای NSAIDs بدون نسخه یا استامینوفن دیگر موثر نباشند، داروهای مسکن تزریقی، مانند کدئین یا اکسی کدون، میتوانند به درد افزایش یافته ای که در آرتروز شایع است کمک کنند. در مبنای کوتاه مدت، این دارو میتواند برای درمان درد های متوسط و شدید استفاده شود.

در هر حال، داروهای مخدر برای استفاده طولانی مدت به دلیل خطر افزایش تحمل و احتمال وابستگی توصیه نمی شوند. عوارض جانبی این داروها شامل تهوع، خواب آلودگی و خستگی میباشند.

افرادی که به درمان های محافظه کارانه آرتروز –فیزیوتراپی، کاهش وزن، استفاده از NSAIDs و مسکن ها- پاسخ نمی دهند، ممکن است نامزد مناسبی برای مکمل روانساز باشند.

مکمل روانساز نوعی تزریق درون مفصلی هیالورونیک اسید است. در حقیقت، ممکن است برای احساس تاثیر کامل درمان نیاز به چند هفته باشد، اما بهبود علائم معمولا چند هفته باقی می مانند. همه افراد به این تزریق پاسخ نمی دهند.

آرتروز زانو

# مرحله ۴

مرحله ۴ آرتروز شدید در نظر گرفته میشود. افرادی که به مرحله ۴ آرتروز زانو مبتلا هستند درد شدید و ناراحتی زیادی هنگام راه رفتن و حرکت مفصل تجربه میکنند.

این به دلیل آن است که فضای بین استخوان ها به صورت چشم گیری کاهش یافته است –تقریبا تمام غضروف از بین رفته است، مفصل سخت و احتمالا بی حرکت مانده است. مایع مفصلی به صورت چشم گیری کاهش یافته است، و دیگر به کاهش اصطکاک در هنگام حرکت اجزای مفصل کمک نمی کند.

درمان

هم ترازی مجدد استخوان ها، یا استئوتومی، یکی از گزینه های ممکن برای افرادی که به آتروز زانو شدید مبتلا هستند است. هنگام این جراحی، جراح استخوان بالا یا پایین زانو را برای کوتاه کردن، طویل کردن یا تغییر ترازش می برد.

این جراحی وزن را از روی نقاطی از استخوان که استخوان رست بزرگ یا آسیب ایجاد شده است برمی دارد. این جراحی معمولا در بیماران جوان استفاده میشود.

تعویض کامل مفصل زانو یا آرتروپلاستی، امید آخر برای بیمارانی است که آرتروز شدید دارند. هنگام این جراحی، جراح مفصل آسیب دیده را برمی دارد و آن را با مواد فلزی و پلاستیکی جایگزین میکند.

عوارض جانبی این جراحی شامل عفونت در محل برش و ایجاد لخته خون است. بهبودی بعد از این جراحی چند هفته یا ماه طول می کشد و نیازمند درمان های گسترده ی جسمی و شغلی است.

ممکن است که تعویض زانوی دچار آرتریت اتمام مشکلات زانوی آرتروزی شما نباشد. ممکن است شما نیاز به جراحی هاحی اضافه تر یا حتی تعویض مفصل زانوی دیگری در طول زندگیتان داشته باشید، اما زانوهای جدید ممکن است برای دهه ها باقی بمانند.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.