درمان کمر درد و درد زانو

چه زمانی برای کمردرد به پزشک مراجعه کنم؟

کمردرد معمولا به یک علت ختم نمی شود و چندین فاکتور دارد. پس تشخیص علت کمردرد نسبت به سایر بیماری ها مشکل تر است. سوالی که خیلی از افراد مبتلا به کمر درد دارند این است که چه زمانی باید برای درمان کمردرد به پزشک مراجعه کنند؟

ستون فقرات انسان از مجموعه ای از استخوانها، مفاصل، اعصاب، لیگامانها و عضلات ساخته شده که با همکاری این مجموعه محور اسکلتی مهندسی شده دقیقی را برای انسان فراهم می سازد. اما این مجموعه ممکن است با آسیب دچار درد شود.

کمر درد معمولا به یک علت ختم نمی شود و چندین فاکتور دارد. پس تشخیص علت کمردرد نسبت به سایر بیماری ها مشکل تر است. به هر حال پزشک باید علت دقیق کمر درد را بیابد چون برای درمان درست نیازمند فهم علت دقیق کمردرد می باشد. هر چه تشخیص سریع تر و دقیق تر انجام گیرد، درمان سریعتر انجام شده و بیمار زودتر از درد خلاص می شود و می تواند به زندگی عادی بازگشته و از فعالیت روزانه خود لذت ببرد.

اجزاء مختلفی در قسمت ستون فقرات انسان وجود دارند که ممکن است باعث کمر درد شوند. مثلا آزردگی ریشه های بزرگ اعضایی که از کمر به سمت پاها و دستها می روند، تحت فشار بودن اعصاب کوچکی که داخل ستون فقرات قرار دارند، کشیده شدن عضلات بزرگ پشتی و به همین ترتیب هر آسیبی که به دیسک، استخوان، مفصل با لیگامانهای ستون فقرات وارد شده باشد.

درد حاد کمری به صورت ناگهانی شروع شده و معمولا چند روز تا چند هفته طول می کشد. اما درد مزمن کمری بیش از سه ماه طول می کشد.

کمر درد می تواند به گونه های مختلف خود را نشان دهد:

•  درد ممکن است ثابت، متناوب یا فقط در یک پوزیشن یا فعالیت خاص ایجاد شود.
  •  درد ممکن است در یک نقطه خاص باشد یا به مناطق دیگر تیر بکشد.
  •  درد ممکن است مبهم، سوزنی یا تیرکشنده یا سوزشی باشد.
  •  مشکل ممکن است در گردن یا کمر باشد و درد به سمت دستها یا پاها (سیاتیک) تیر بکشد.

درمان کمردرد

آیا من باید به خاطر کمردرد به پزشک مراجعه کنم؟

بدن ممکن است درد را به نزدیکترین مکان روی سطح خود ارجاع داده و نشان دهد اما مشکل زمانی شروع می شود که محل درد در عمق بدن باشد. دردی که به علت آسیب های عمقی، بیماری های ارگان های داخلی یا عفونت این ارگان ها، آسیب ریه ها یا کمر باشد ممکن است به نزدک ترین نقطه روی سطح بدن یا مکانی دور از آسیب اصلی تیر بکشد. برای همین وقتی که دردکمر همراه با تغییرات دیگر مثل تب، تعریق، گرما یا مشکلات عصبی باشد تشخیص قطعی تر است و مشکل آنقدر جدی است که باید سریعا به آن رسیدگی شود.

دردی که از مشکلات برگشت پذیر نشات می گیرد، معمولا طی ساعات یا روزهای آینده خود به خود خوب می شود، حتی اگر شدید باشد. اگر کمردرد مقاوم باشد و یا همراه با علائم مهم دیگر ایجاد شود وضعیتی مهمتر ایجاد کرده و ممکن است خطرناک باشد.

علل درد کمر ممکن است برخاسته از مشکلاتی در مناطقی دیگر در بدن از جمله ریه ها یا شکم باشد. دردهای معمولی که ممکن است در طول زندگی هر فردی رخ بدهد معمولا با استراحت، مصرف دارو، ماساژ- استفاده از پماد، ورزشی کاهش وزن بهبود می یابد.

وقتی که درد کمر مقاوم باشد و بیمار را از کار بیاندازد ممکن است با همین روش بهبود یابد و در مواردی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. علائم درد کمر ممکن است در منطقه ای خاص یا منتشر باشد. ممکن است خفیف یا شدید باشد و گاهی آینه ای از یک مشکل خطرناک است که باید سریعا به آن رسیدگی کرد و شاید نیاز به جراحی او ندائی داشته باشد.

روش های تشخیص کمردرد

پس چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

• کمردردی که به دنبال ضربه به کمر ایجاد شده باشد مثلا به دنبال تصادف ماشین با سقوط از ارتفاع
  • کمردردی که مقاوم و در حال بدتر شدن باشد.
  • کمردردی که بیش از ۶-۴ هفته طول بکشد.
  • کمردردی که شدید باشد و بعد از یکی دو روز استراحت، مصرف دارو، استفاده از یخ و استفاده از مسکن بهبود نیابد.
  • کمردردی که هنگام شب بدتر شود و یا باعث بیدارشدن از خواب شود.
  • درد شکم که همراه با درد کمر باشد.
  • بی حسی میان دو راه، ضعف یابی حس دستها یا پاها

خوشبختانه ۵۰% دردهای کمر در طول دو هفته و ۹۰% در طول سه ماه بهبود می یابند.

در دو حالت درمان اورژانس برای کمر درد باید مدنظر باشد.

1. اختلال عملکرد روده و یا شانه
  2. ضعف پیشرونده پاها

تشخیص کمردرد

علل درد کمر

شایعترین علت کمر درد کشیدگی عضلات یا آسیب بافت نرم است. اگرچه این مساله چندان جدی نیست ولی معمولا بسیار دردناک است. به صطور معمول درد کمری که به خاطر کشیدگی عضلانی ایجاد شده است طی دو تا سه هفته بهبود می یابد درمان آن معمولا استراحت کوتاه مدت، محدودیت فعالیت، استفاده از کیسه با حوله گرم یا سرد روی منطقه دردناک و درمان داروئی می باشد. داروهائی که در این موارد قابل استفاده است شامل استامینوفن، ایپوپروفن (ادویل) و یا ناپروکسن می باشد.

معمولا افراد جوان تر (۳۰ تا ۶۰ ساله)، کمر درد را به خاطر مشکلی در فضای دیسک کم تجربه می کنند. علت ممکن است بیرون زدگی (هرنی) دیسک کم یا بیماری هائی مثل استئو آرتریت یا تنگی کانال نخاعی باشد. در بعضی از شرایط بیمار ممکن است دچار درد در پاها باشد.

هرنی (بیرون زدگی) دیسک

هسته داخلی دیسک ممکن است به خارج از دیسک بیرون زده شده و باعث التهاب روی ریشه عصبی نزدیک به خود شود که به این مساله درد سیاتیک می گویند که باعث احساس درد در پاها می شود.

تنگی کانال نخاعی کمری

کانال نخاعی تنگ می شود که خود باعث فشار روی ریشه عصب و علائم سیاتیک می گردد. بیماری تخریب کننده دیسک (دژنرتییو) باعث محدودیت حرکت ستون فقرات کمری و التهاب ریشه عصبی و سیاتیک می شود.

استئوآرتریت

تخریب مفاصل کوچک بین مهره ای (فست ها) در مهره های کمری می تواند باعث درد کمر و محدودیت حرکت ستون مهره ها و همچنین باعث تنگی کانال نخاعی و فشار روی عصب گردد.

در بیماران بالای ۶۰ سال منشاء درد کمر یا درد پا بیشتر مشکلات مفاصل کوچک بین مهره ای (فست ها) یا استئوآرتریت و سرحوردگی مهره ها می باشد.

سرخوردگی مهره ها

سر خوردن مهره ها روی هم یک شکستگی کوچک باعث لغزشی یک مهره روی مهره دیگر به سمت جلو می شود که این اتفاق معمولا در مهره های پایینی کمر شایعتر است. این سرخوردگی می تواند باعث سمت فشار قرار گرفته عصب و درد کمر و درد پا شود.

زمانی تشخیص داده می شود که یک مهره روی مهره زیرین خود به سمت جلو سرخورده باشد. علت این مشکل به علت افزایش سن بیمار است که باعث ضعف استخوان ها، مفاصل و لیگامانهای ستون فقرات شده به همین دلیل این عناصر نمی توانند ستون مهره ها را در یک راستا نگه دارند. سرخوردگی مهره ها معمولا در افراد بالای ۵۰ سال رخ می دهد و شیوع آن در سن بالای ۹۵ سال بیشتر می شود. این مشکل در زنان سه برابر بیشتر از مردان رخ می دهد. سرخوردگی مهره ها معمولا بیشتر در سطح مهره های ۴ و ۵ کمری و کمتر از آن در سطح مهره های ۳ و ۴ کمری رخ می دهد. این مشکل ممکن است در دو و باقی سه سطح مهره ای در یک بیمار رخ دهد. سرخوردگی مهره ها گاهی در ستون مهره ای گردنی هم ممکن است رخ دهد.

هر سطح از ستون فقرات شامل یک دیسک در جلو و یک جفت مفصل بین مهره ای (فست) در پشت می باشد دیسک بین مهره ای مثل یک جذب کننده ضربه بین مهره ها ایفای نقش می کند در حالیکه فست ها باعث مهار حرکت بیش از حد مهره ها می شوند. آنها به ستون مهره ها اجازه می دهند که به سمت جلو با عقب خم شود و اجازه نمی دهند که ستون مهره ها بیش از حد بچرخد. وقتی که سن انسان افزایش می یابد مفاصل کوچک بین مهره ای (فست ها) نارسا می شوند و اجازه خم شدن رو به جلوی زیاد به مهره ها می دهند که خود باعث سرخوردن مهره ها روی هم می شود.

نحوه تشخیص سرخوردگی مهره ها روی هم

1. شرح حال: گرفتن شرح حال از بیمار و پرسیدن اینکه چه چیز باعث بهتر شدن یا بدتر شدن علائم بیمار می گردد.
  2. معاینه: قابلیت حرکت مهره ها، ضعف عضلات و علائم عصبی معاینه می شوند.
  3. تستهای تشخیصی: یک عکس ساده از کمر می تواند تشخیص را قطعی یا رد کند. در صورت نیاز از تست های تشخیصی مثل CT اسکن یا MRI استفاده می شود.

مطلب مرتبط: ورزش های درمان کمردرد در خانه

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.