درمان کمر درد و درد زانو

انواع تنگی کانال نخاعی و درمان آن بدون جراحی

در زمینه ی پزشکی، stenosis به معنای تنگ شدن غیر عادی یک مجرای بدن است. هنگامی که این کلمه با کلمه ی نخاع ترکیب می گردد به معنای تنگ شدن مجرای استخوانی است که در آن طناب نخاع یا اعصاب نخاعی وجود دارد. برخی افراد تنگی کانال نخاعی را به صورت مادرزادی و از بدو تولد دارند اما اکثر افراد در طی تغییراتی مخرب که در اثر افزایش سن به وجود می آید به آن دچار می شوند. برخی افراد هیچ اثری را از این تنگ شدگی احساس نمی کنند اما به عنوان بخشی از فرایند پیری بسیاری از افراد در نهایت متوجه دردی منتشر شونده، ضعف و یا بی حسی ناشی از تحت فشار قرار گرفتن اعصاب یا طناب نخاعی می شوند.

با افزایش سن انسان، تغییراتی در ستون فقرات رخ می دهد که منجر به تغییراتی در ستون مهره ها (استخوان ها)، دیسک، عضلات و لیگامانها می گردد و این ممکن است باعث ایجاد تنگی کانال نخاعی شود. وقتی که اعصاب نخاعی در محدوده کمری تحت فشار قرار می گیرند تنگی کانال نخاعی شکل می گیرد و معمولا باعث درد در پاها و علائم دیگری می شود که در زیر به شرح آن می پردازیم:

علائم تنگی کانال نخاعی

علامت معمول این مشکل شامل افزایش درد در پاها هنگام راه رفتن می باشد که می تواند سطح فعالیت فرد را به شدت محدود نماید. بیمارانی که دچار تنگی کانال نخاعی هستند معمولا هنگام استراحت مشکلی ندارند. اما هنگام راه رفتن طولانی دچار درد در پاها می شوند. درد هنگام نشستن کاهش یافته یا از بین می رود. برای بعضی از بیماران علائم تنگی کانال نخاعی گاهی هست و گاهی نیست.

علائم شایع تنگی کانال نخاعی

– آهسته آهسته بدتر و بدتر می شود.

– گاهی هست و گاهی نیست.

– بیشتر زمان فعالیت رخ می دهد (مثل زمان راه رفتن یا زمان دوچرخه سواری که سر به سمت جلو خم می شود)

در زمان استراحت بهبود می یابد (هنگام نشستن یا خوابیدن) و در حالتی که بیمار به سمت جلو خم می شود بهبود می یابد. وقتی که تنگی کانال نخاعی در ستون مهره های کمری رخ می دهد درد در زمان راه رفتن ایجاد می شود. درد زمان راه رفتن به صورت لنگیدن است و علت مهم دیگر این علامت ممکن است نارسایی عروقی باشد. اگر علت درد پاها نارسائی عروقی باشد درد با استراحت از بین می رود اما زمانی که علت درد، تنگی کانال نخاعی است بیمار مجبور است دقایقی بنشیند تا درد از بین برود. پس تفاوت در ایستادن یا نشستن است. در بیماری تنگی کانال نخاعی خم شدن به جلو و یا نشستن باعث باز شدن کانال به علت کشیده شدن لیگامان فلاوم (رباط زرد) می شود و به همین علت درد پا و علائم دیگر ساکت می شود.

اسپاسم عضلانی

انواع تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال گردنی و کمری

تنگی کانال گردنی در ناحیه گردن و تنگی کانال کمری در قسمت پایینی کمر بوجود می آید.

تنگی کانال نخاعی کمر

در تنگی کانال کمری، ریشه های اعصاب نخاعی در قسمت پایینی کمر تحت فشار قرار می گیرند و این وضعیت مخصوصا هنگام فعالیت کردن می تواند سبب ایجاد علائم درد سیاتیک (مور مور شدن، ضعف یا بی حسی که از قسمت پایین کمر تا به باسن و پاها منتشر می شود) شود.

تنگی کانال نخاعی کمر اغلب علائم نارسائی عروقی را بروز می دهد. هر دوی این شرایط می تواند سبب کلادیکیشن یا درد و سوزش پاها هنگام راه رفتن شوند.

اگر معاینات عروقی، جریان خون را عادی تشخیص داده و در معاینات تشخیصی تنگی کانال نخاعی تایید شده است پس از آن علائم به نام کلادیکیشن نوروژنیک خوانده می شوند.

در توصیف کلاسیک، افراد مبتلا به استنوسیس نخاعی شروع یک درد در پا یا ضعفی در زمان راه رفتن را توصیف می کنند که هنگام نشستن این علائم از بین می رود. بسیاری نیز اینگونه توصیف می کنند که هنگام راه رفتن اگر به جلو خم شوند (مانند خم شدنی که فرد درحین کار با یک دستگاه کارتخوان هنگام خرید انجام می دهد.) بیشتر می توانند درد راه رفتن را تحمل کنند.

درحالیکه، تنگی کانال نخاعی کمر اکثر مواقع در سطح مهره های L3-L4 و L4-L5 رخ می دهد اما این تنگی کانال می تواند در هر سطحی از ستون فقرات نیز اتفاق بیفتد.

تغییرات مخرب ناشی از افزایش سن می توانند در نهایت اکثر بخش های مهره ای ستون فقرات در کمر را تحت تاثیر قرار دهد.

تنگی کانال گردنی

این وضعیت به این معناست که احتمال فشرده شدن طناب نخاعی وجود دارد. متاسفانه، تحت فشار قرار گرفتن طناب نخاعی می تواند به مشکلاتی جدی از جمله ضعف بیش از حد یا حتی فلج شدن منجر شود. در تنگی کانال گردن، هر شخصی که نشانه های تحت فشار قرار گرفتن طناب نخاعی را دارد (میلوپاتی) ممکن است به درمان های تهاجمی تر مانند جراحی نیاز داشته باشد.

تنگی کانال قفسه سینه نیز می تواند رخ دهد اما کمتر متداول است. بخش سینه ای ستون فقرات، قسمت میانی و بالایی ستون فقرات است و به طور عمده شامل مهره هایی می شود که به قفسه ی سینه وصل هستند. این بخش ثابت و مستحکم از ستون فقرات تنها تحرکات کمی را ممکن می سازد و به همین دلیل است که شرایط مخربی مانند تنگی کانال نخاعی کمتر در این ناحیه اتفاق می افتند.

تنگی کانال نخاعی و پیر شدن

استنوسیس نخاعی با افزایش سن ارتباط دارد و معمولا در پنجمین دهه ی زندگی محسوس می شود و تا به هر گروه سنی دیگری پس از آن به طول می انجامد.

از آنجایی که این، فرایندی مرحله به مرحله است و به ندرت سبب علائم ناگهانی می شود تغییرات نامحسوس تنگی کانال نخاعی اغلب به کاهشی مرحله به مرحله در فعالیت فیزیکی و ایجاد وضعیت ایستادنی که بیشتر به سمت جلو خم شده است (حالت قوز) منجر می شوند. این تطابق مرحله به مرحله ممکن است هنگامی که به یک سری از عکس هایی که یک فرد در طول چند سال (پس از سن ۵۰ سالگی) گرفته است نگاه کنیم واضح باشد. خم شدن بیشتر به جلو و کم تحرک شدن در نتیجه ی اثرات افزایش تنگی کانال نخاعی معمول است.

روش های تشخیص کمردرد

عوامل تنگی کانال نخاعی

علت اصلی تنگی کانال نخاعی ورم مفاصل یا آرتروز، وضعیتی که در اثر در هم شکستن غضروف ها (همان ماده ی بالش مانند بین استخوان ها) به وجود می آید، و رشد بافت استخوانی است.

استئوآرتریت یا ورم مفاصل استخوانی می تواند به تغییرات دیسک بین مهره ای، ضخیم شدن رباط های ستون فقرات و خارهای استخوانی منجر شود. این وضعیت می تواند بر روی طناب نخاعی و اعصاب نخاعی فشار وارد کند.

دیگر عوامل شامل موارد زیر می شوند :

بیرون زدگی دیسک

هنگامی که اجسام بالش مانند شکافته می شوند ماده درون آنها می تواند به بیرون ترشح شود و بر روی طناب نخاعی یا اعصاب نخاعی فشار وارد کند.

آسیب ها

یک حادثه می تواند سبب شکستگی یا التهاب قسمتی از ستون فقرات شود.

تومور ها

اگر زایده های سرطانی به طناب نخاعی برسند ممکن است تنگی کانال ایجاد کنند.

بیماری پاژه

در این وضعیت، استخوان ها به صورت غیر عادی رشد می کنند و بزرگ و شکننده می شوند. نتیجه این شرایط، تنگ شدن کانال نخاعی و مشکلات عصبی است. برخی افراد با تنگی کانال نخاعی یا بیماری هایی که به این وضعیت ختم می شوند را به صورت مادرزادی و از بدو تولد به همراه دارند. برای آنها این وضعیت معمولا سبب ایجاد مشکلاتی در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی می شود.

تشخیص تنگی کانال نخاعی

CT اسکن و MRI می تواند روش های خوبی برای تشخیص تنگی کانال نخاعی باشد گاهی برای تشخیص از نوار عصب و عضله استفاده می شود.

فیزیوتراپی و ورزش

درمان تنگی کانال نخاعی

ورزش

یک برنامه ورزشی مناسب برای جلوگیری از زمین گیر شدن بیمار موردنیاز است. فیزیوتراپی برای این بیماران بسیار کمک کننده است. نکته مهم اینست که ورزش ابتدا باید آهسته آهسته شروع شود و برای همیشه ادامه یابد.

اصلاح فعالیت

بیماران معمولا از فعالیت هائی که باعث تشدید درد می شود اجتناب می کنند. در تنگی کانال نخاعی کمری بیمار برای اینکه احساس بهتر و درد کمتری داشته باشد به سمت جلو خم می شود. گاهی دوچرخه ثابت می تواند کمک کننده باشد.

تزریق اپیدورال

تزریق کورتون به فضای خارج می تواند باعث کاهش علائم تنگی کانال نخاعی بشود. البته باید در بیمارانی که در خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان هستند این کار با احتیاط بیشتری انجام گیرد.

دارو

داروهای ضد التهاب مثل آسپرین یا ایبوپروفن ممکن است در تسکین درد ناشی از تنگی کانال نخاعی موثر باشند. در صورت استفاده کوتاه مدت از داروهای مخدر، این گروه از داروها در درمان دردهای شدید ناشی از تنگی کانال نخاعی موثرند. بعضی از پزشکان توصیه به استفاده از شکل کننده های عضلانی و حساسیت زداهای عصبی مثل گاباپنین می کنند. در بعضی موارد داروهای ضد افسردگی بسیار موثر است. خوشبختانه بسیاری از بیماران از درمانهای غیر جراحی به خوبی سود می برند. برای بعضی بیماران که دچار ناتوانی شده اند جراحی سودمند است.

کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید.

بعضی موارد هستند که می توانید جهت کمک به کاهش علائم تنگی کانال نخاعی انجام دهید و شامل موارد زیر می شوند :

# ورزش کردن

میانه رو باشید، نه اینکه صد تا حرکت پرس شنا انجام دهید. فقط یک روز در میان به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید. در مورد هر گونه برنامه ی ورزشی جدید با پزشکتان مشورت کنید.

# سرما و گرما اعمال کنید

گرما سبب شل شدن عضلات می شود. سرما به بهبود التهاب کمک می کند. یکی از این روش ها را انتخاب کرده و بر روی گردن یا قسمت پایینی کمرتان اعمال کنید. دوش آبگرم نیز می تواند مفید باشد.

# درست ایستادن را تمرین کنید

مستقیم بایستید، بر روی یک صندلی طبی بنشینید، بر روی دشکی سفت بخوابید و هنگامی که می خواهید اجسام سنگین را بلند کنید از ناحیه ی زانو و نه از ناحیه ی کمر خم شوید.

# وزن کم کنید

زمانی که شما سنگین تر هستید فشار بیشتری روی کمر شما خواهد بود.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.