درمان کمر درد و درد زانو

عوامل خطر خار پاشنه و راه های درمان آن

خارپاشنه وضعیتی است که کلسیم در ناحیه بین پاشنه و قوس پا رسوب می کند. در ادامه به بررسی عوامل،خطرات،علائم و درمان های خار پاشنه می پردازیم.

خارپاشنه می تواند به صورت خود به خودی و یا در اثر یک مشکل زمینه ای مرتبط با سلامت فرد به وجود آید. افراد اغلب تصور می کنند که دلیل هر دردی در پاشنه پا، خارپاشنه می باشد اما عواملی دیگر نیز وجود دارند که می توانند سبب درد پاشنه پا شوند.

این مقاله علائم خارپاشنه و دیگر عوامل درد پاشنه را شرح خواهد داد. همچنین عوامل به وجود آورنده، عوامل خطر و درمان های این وضعیت مورد بحث قرار خواهند گرفت.

خار پاشنه
علائم خارپاشنه می تواند شامل یک التهاب منتشر شده از ناحیه تحت تاثیر، دردی مبهم در پاشنه پا و احساس درد شدید پاشنه در هنگام ایستادن باشد.

خار پاشنه چیست؟

علائم خار پاشنه می توانند شامل یک التهاب منتشر شده از ناحیه تحت تاثیر، دردی مبهم در پاشنه پا و احساس درد شدید پاشنه در هنگام ایستادن شوند.

خار پاشنه زائده ای استخوانی است که می تواند در زیر پای فرد مبتلا به وجود آید. این خارها به استئوفیت یا خار کالکانئال نیز شناخته می شوند. خار پاشنه می تواند تیز، قلابی یا تاقچه مانند باشد.

رشد زائده خارپاشنه از زیر استخوان پاشنه به سمت قوس پا (میانه پا) می باشد. این قسمت از پا به فاشیای پلانتار (plantar fascia) شناخته می شود.

در یک عکس اشعه ایکس، خارپاشنه می تواند تا ۱٫۵ سانتی متر طول داشته باشد. در صورتی که عکس اشعه ایکس قادر به تایید وجود خار پاشنه نباشد، پزشک ممکن است این وضعیت را سندرم خار پاشنه تشخیص دهد.

علائم خارپاشنه شامل موارد زیر می شوند:

• دردی شدید مانند فرو کردن یک چاقو در پا در هنگام ایستادن
  • دردی مبهم در پاشنه پا در اغلب اوقات روز
  • التهاب و تورم در جلوی پاشنه پا
  • وجود یک التهاب که از ناحیه تحت تاثیر منشا می گیرد.
  • وجود یک برآمدگی کوچک و قابل دیدن استخوانی در زیر پاشنه پا
  • درد نقطه ای در زیر پاشنه پا که راه رفتن را مشکل می سازد.

در صورتی که فرد این علائم را مشاهده کند، پزشک می تواند جهت تعیین مشکل یک عکس اشعه ایکس از پای او بگیرد. تنها راه مطمئن شدن از ابتلای یک فرد به خارپاشنه دیدن برجستگی استخوانی در عکس اشعه ایکس می باشد.

همه افراد مبتلا به خار پاشنه تمام این علائم را تجربه نخواهند کرد. برخی افراد مبتلا به خارپاشنه ممکن است که هیچ علائمی را تجربه نکنند. این افراد تنها در صورتی متوجه وجود این خارها می شوند که یک عکس اشعه ایکس به دلایل دیگری از پای خود گرفته باشند.

عوامل

خار پاشنه هنگامی اتفاق می افتد که پیچ خوردگی های درازمدت عضلانی و رباطی بافت های نرم در پاشنه پا را از بین ببرند. همچنین پاره شدن لایه پوشاننده استخوان پاشنه پا نیز می تواند یک دلیل بر ابتلا به خارپاشنه باشد. استخوان پاشنه پا می تواند با افزایش سن آسیب پذیر تر شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ بر روی پاشنه پا بیان داشت که همگام با افزایش سن فرد، لایه های قرار گرفته در زیر پاشنه پا فرسوده شده و توانایی جذب ضربه را از دست می دهند.

با گذشت زمان، رسوبات کلسیمی می توانند در زیر پاشنه پا تشکیل شوند. این رسوبات برجستگی هایی استخوانی را شکل می دهند که خارپاشنه نام دارند.

خطر
      عوامل خطر خار پاشنه می توانند شامل فعالیت های ورزشی مانند دویدن و پریدن باشند.

طیفی از موارد وجود دارند که می توانند خطر ابتلا به خارپاشنه را افزایش دهند این ها شامل موارد زیر می شوند:

# فعالیت های ورزشی

دویدن و پریدن می توانند لایه تحتانی پاشنه پا و قوس پا را فرسوده کنند.

# فعالیت بر سطوح سخت

راه رفتن، دویدن یا پریدن بر روی سطوح سخت آن هم به صورت مکرر می تواند لایه پایینی پاشنه پا را از بین ببرند.

# ضربه به پاشنه پا

کبودی پاشنه پا و پاره شدن لایه پوشاننده آن می تواند به ایجاد خار پاشنه منجر شود.

# افزایش سن

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ بیان داشت که خارپاشنه در زنان و مردان پیر شایع است.

# جنس مونث

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ بیان داشت که خار پاشنه در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد.

# داشتن اضافه وزن

محققان دریافته اند که خار پاشنه با چاقی ارتباط دارد.

# کفش نامناسب

پوشیدن مکرر کفش هایی که اندازه نبوده، فرسوده شده و حامی پا نیستند (مانند دمپایی های بند انگشتی) می تواند به ایجاد خار پاشنه منجر شود.

همچنین موارد پزشکی زمینه ای وجود دارند که می توانند سبب ایجاد خار پاشنه شوند. این ها شامل موارد زیر می شوند:

• التهاب مفصل واکنشی یا سندرم رایتر
  • روماتیسم ستون فقرات (ankylosing spondylitis)
  • بیماری هیپر استوز اسکلتی ایدیوپاتیک منتشر
  • التهاب فاشیای پلانتار

التهاب فاشیای پلانتار و خار پاشنه

خار پاشنه معمولا با وضعیتی به نام التهاب فاشیای پلانتار اشتباه گرفته می شود. ابتلا به التهاب فاشیای پلانتار احتمال ابتلای فرد به خار پاشنه را افزایش می دهد.

خار پاشنه اغلب در افرادی رخ می دهد که از قبل به التهاب فاشیای پلانتار مبتلا هستند. حداکثر ۱۵ درصد افرادی که دارای علائم نیازمند به درمان در پای خود می باشند مبتلا به التهاب فاشیای پلانتار هستند.

تفاوت های مهمی در بین خار پاشنه و التهاب فاشیای پلانتار وجود دارد. خار پاشنه رسوباتی کلسیمی هستند که برجستگی هایی استخوانی را در طول فاشیای پلانتار تشکیل می دهند. از روی دیگر، التهاب فاشیای پلانتار وضعیتی است که فاشیای پلانتار تحریک و متورم شده و سبب درد در پاشنه پا می شود. پزشکان اغلب فاشیای پلانتار را بافتی مانند زه کمان توصیف می کنند.

این بافت در زیر کف پا قرار گرفته و به پاشنه پا متصل می شود. التهاب فاشیای پلانتار در اثر فشاری غیر طبیعی بر این قسمت از پا به وجود می آید. عوامل احتمالی این فشار قابل ملاحظه شامل موارد زیر می شوند:

• راه رفتن یا تمرین پا به مدت بسیار طولانی
  • پوشیدن کفش هایی که از قوس پا حمایت نمی کنند.

ابتلا به دیابت نیز یک عامل خطر برای ابتلا به التهاب فاشیای پلانتار می باشد. التهاب فاشیای پلانتار معمولا بدون هیچگونه درمانی خود به خود رفع می شود. در عوض خار پاشنه تا زمانی که درمان پزشکی برای آن صورت نگیرد باقی خواهد ماند.

درمان خار پاشنه

استراحت دادن به پا می تواند به کاهش درد و تورم ناشی از خار پاشنه کمک کند.

۱-استراحت

استراحت زیاد و برداشتن فشار از روی پا می تواند به کاهش درد و تورم ناحیه آسیب دیده کمک کند.

۲-اعمال یخ

این مورد نیز می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.

۳-استفاده از اورتز های مخصوص (قطعات کفش)

این قطعات که شبیه به دونات (یک نوع شیرینی) هستند داخل کفش قرار گرفته و فشار را از روی پاشنه پا بر می دارند.

۴-پوشیدن کفش های ورزشی دارای کف ضخیم

این کفش ها نیز می توانند به کاهش فشار و تسکین درد کمک کنند.

۵-داروهای ضد التهاب

این داروها می توانند تورم را کاهش دهند.

۶-تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزون تورم و درد را در ناحیه آسیب دیده کاهش می دهد و در صورت موثر نبودن داروهای بدون نسخه این مورد گزینه ای قوی تر جهت استفاده می باشد.

در موارد نادر، ممکن است جهت برداشتن خار پاشنه به جراحی نیاز باشد. با این حال، درمان های بالا اغلب موثر بوده و نیازی به جراحی وجود نخواهد داشت.

اگر خار پاشنه توسط یک نوع التهابی از آرتریت ایجاد شده باشد، درمان شرایط زمینه ای ایجاد کننده آن می تواند این علائم را بهبود بخشد.

چشم انداز

چشم انداز بهبود خار پاشنه مثبت است. رسوبات کلسیم در صورتی که جراحی نشوند، همواره باقی خواهند ماند اما با این حال تا زمانی که درمان های کاهش درد و تورم موثر هستند این مورد مشکلی به وجود نخواهد آورد. در مواردی که درمان علائم موثر نیست، جراحی برداشتن خار پاشنه موثر می باشد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.