تزریق گاز ازون یا اوزون تراپی زانو ترفندی است که برای درمان افراد مبتلا به آرتروز زانو انجام می گیرد. ازون تراپی زانو درد را کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد و کیفیت زندگی در افراد مبتلا به آرتروز زانو می گردد.

آرتروز، گاهی اوقات به عنوان یک بیماری تحلیل برنده مفصل نامیده می شود، یک بیماری تدریجی و پیشرونده است که در آن غضروف مفصل دچار تجزیه می گردد. به طور معمول، غضروف در انتهای استخوان اجازه حرکت بدون درد مفاصل میدهد. در آرتروز زانو ، غضروف نازک و نامنظم می شود ، در نتیجه علائم درد و خشکی مفصل ایجاد می شود.

احساس خوردشدن و یا ترک خوردگی ممکن است رخ دهد . مفصل هایی که تحت فشار بالا هستند به دلیل فعالیت های مکرر و یا تحمل وزن بیشتر مستعد ابتلا به آرتروز میباشند . ران، زانو، دست و ستون فقرات را مبتلا می سازند . شیوع بالای آرتروز با افزایش سن میباشد.

استئوآرتریت، اغلب علت درد شدید، معلولیت، کاهش کیفیت زندگی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی قابل توجه است. بنابراین، محققان از برزیل به تازگی نگاهی به درمان های جایگزین تزریق گاز اوزون به زانو داشته اند (یک گاز طبیعی که متشکل از سه اتم اکسیژن بوده و نشان دهنده کاهش میزان التهاب و تعادل رادیکال های آزاد در بدن است)؛ برای تعیین اینکه آیا می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد و کیفیت زندگی این بیماران منجر شود یا خیر؟

اوزون تراپی زانو چگونه می تواند بافت آسیب دیده را ترمیم و درد را برطرف نماید؟

Woman tenderly massaging her painful knee

گاز اوزون یک مولکول O2 با اکسیژن اضافی متصل به آن است که  O3 ایجاد می کند. مولکول اکسیژن اضافی چیزی است که باعث ایجاد اوزون سوپرشارژ شده میشود و آن دهنده تمام خواص درمانی قابل توجه میباشد . استفاده از ازون برای درمان بیماری های مختلف پزشکی برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در آلمان توسعه داده شد و به تدریج در آمریکا بیش از ۲۵ سال گذشته گسترش یافت .

اوزون تراپی می تواند برای درمان بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت، هپاتیت مزمن، تب خال، خستگی مزمن، بیماری لایم، دژنراسیون ماکولا، کولیت ، بیماری کرون و همچنین موضوع این بحث، سندرم های درد مزمن عضلانی-اسکلتی مانند التهاب تاندون، بورسیت، ورم مفاصل و دیگر بیماری های مزمن استفاده می شود.

اکثر مردم فکر میکنند اوزون یک آلاینده هواییست که ما نفس میکشیم که سمی بوده و یک محصول جانبی از احتراق موتورهای داخلی خودرو ماست . هنگام استنشاق، اوزون با توجه به اثرات اکسیداسیون آن تحریک کننده راه های هوایی است. با این حال، هنگامی که ازون به بدن تزریق میشود اثرات قابل ملاحظه ای در تحریک فرآیندهای بهبودی و تسکین درد مزمن دارد .

ازون به طور طبیعی در بدن یافت میشود. سلول های سفید خون آن را به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن تولید میکنند . درمان خود بخودی ، که در آن خون خود فرد در معرض ازون قرار گرفته سپس تزریق دوباره صورت میگیرد، این روش مدیریتی برای بیماری های تحلیل برنده در بالا توضیح داده شد .

خواص پزشکی اوزون تراپی یا تزریق اوزون چیست؟

پنج خاصیت مفیدی که اوزون تراپی برای بسیاری از مشکلات پزشکی ایجاد می کند:

۱) اوزون یک تنظیم کننده قوی سیستم ایمنی بدن است. در مورد بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال است، ازون آن را آرام خواهد کرد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن تحت فعالیت هایی به عنوان سرطان و عفونت های مزمن است ، ازن آن را تحریک خواهد کرد. دلیل این است که اوزون باعث تحریک غشای سلولی سلول های سفید خون به سایتوکاین هایی مانند اینترفرون گاما، اینترلوکین ۲ و فاکتور نکروز دهنده توموری آلفا می شود .

۲) اوزون تراپی باعث افزایش جذب اکسیژن با تحریک آنزیمی به نام DPG انجام می دهد که هموگلوبین در سلولهای قرمز خون را قادر به انتشار اکسیژن میکند . به عنوان مثال ، بیماران دیابتی ، DPG کمتر دارند که باعث محرومیت نسبی سلول ها از اکسیژن می شود.

۳) اوزون تراپی باعث بهبود گردش خون با افزایش جریان خونی از طریق رگ های خونی کوچک می شود که حمل اکسیژن هموگلوبین برای رسیدن به مویرگ ها قادر میسازد که در آن جا سلول ها اکسیژن بیشتری که نیاز دارند ، دریافت خواهند کرد.

۴) اوزون تراپی آنتی اکسیدان های حفاظتی را افزایش میدهد، زمانی که توسط رگ خونی تجویز میشود از قبل از تزریق دوباره ، در معرض خون قرار میگیرد . اغلب افراد مبتلا به بیماری های مزمن دفاع دچار کمبود آنتی اکسیدان میباشند .

۵) اوزن یک محرک قدرتمند میتوکندری است. از آنجا که علت اساسی تمامی بیماری های تحلیلی از دیابت تا بیماری های قلبی تولید انرژی میتوکندری کاهش می یابد ، ازون اغلب می تواند این مشکل را اصلاح کند این کار را با شتاب چرخه کربس که ، کربوهیدرات بدن از طریق انرژی هوازی به گلوکز تبدیل میکند .

اوزون درمانی یا اوزون تراپی برای تسکین درد و ترمیم بافت

گاز اوزون پس از تولید می تواند به یک سرنگ برای تزریق به هر بخشی از بدن کشیده شود که برای التهاب مزمن و درد مورد استفاده قرار میگیرد .

اوزون تراپی می تواند برای درد مزمن گردن و یا کمر ، التهاب تاندون شانه / بورسیت، آرنج ، درد زانو از درد پتلوفمورال-ران یا ورم مفاصل، درد فک از TMJ، درد مزمن گردن ، آسیب روتاتور کاف، درد سیاتیک ، نقاط شروع کننده درد مزمن در هر عضله بدن و حتی در دست یا پاها که سندرم درد بافت نرم دارند ، مورد استفاده قرار گیرد . تقریبا همه دردهای عضلانی-اسکلتی و یا دردهایی که برای بیش از دو ماه ادامه داشته باشد ، به اوزون تراپی پاسخ خواهند داد.

تسکین درد بعد از اوزون تراپی معمولا در عرض ۳۰- ۶۰ دقیقه کامل میشود که این توسط مکانیسم هایی که در بالا توضیح داده شده، کار می کند که جذب اکسیژن در بافت محلی افزایش داده و سرعت سوخت و ساز بدن که تسریع دهنده فرآیندهای ترمیم هستند را بالا میبرد. بر خلاف کورتیزون، که اثرات ضد التهابی فراهم کرده اما بافت تزریقی به علت اثرات کاتابولیک آن تضعیف میگردد، اوزون فرآیندهای ترمیمی دارد که به ترویج بهبودی بافت آسیب دیده را تحریک می کند.

طول رهایی از درد یک تا شش ماه یا بیشتر متفاوت است. براى بعضى از بيماران نياز است كه حداقل ٢ تا ٤ تزريق در يك دوره يك تا دو ماهه انجام سود تا به بى دردى كامل برسند. دلیل این است که هر تزریق اوزون O3 منجر به تسکین طولانی تر درد میشود .

تزریق اوزون به زانو که معمولا Prolozone نامیده میشود، یک تکنیک تزریقی هومیوپاتی / اکسیژن توسعه یافته است. اوزون تراپی یک روش احیا کننده است و در واقع تصحیح پاتولوژی اختلال می باشد که با استفاده از قدرت اکسیژن در ازن، بافت های آسیب دیده، مفاصل، رباط و تاندون بازسازی می شوند.

اوزون تراپی چگونه کار می کند؟

منطقه تحت درمان برای اولین بار با محلول بی حسی موضعی، B12 و یک هومیوپاتی، Traumeel، برای کمک به کاهش درد و تورم و برای تحریک بهبودی تزریق میشود. سپس منطقه با اکسیژن در قالب اوزن تزریق می گردد که باعث افزایش جریان خون و جریان مواد مغذی بهبودی بخش میگردد. اوزون تراپی همچنین موجب رسوب و تحریک فعالیت فیبروبلاست و کندروبلاست میشود. این سلول ها کلاژن و غضروف را می سازند که بدن با استفاده از آن مفاصل و بافت های آسیب دیده ترمیم کند که در سلولها فعالیت ترمیم سلولی را تقویت و بافت آسیب دیده را ضخیم ساخته که در نتیجه باعث ثبات در منطقه و از بین بردن علت درد میشود.

آیا اوزون تراپی ایمن است؟

اوزون تراپی یک درمان بسیار بی خطر است که به طور کامل از تکنیک های احتیاطی جهانی و تکنیک های ضدعفونی کننده شناخته شده برای تزریق استفاده میشود. هنوز کمی خطر عفونت با هر تزریق به بدن وجود دارد. عوارض اوزون تراپی شایع می تواند قرمزی و یا درد به مدت ۱-۳ روز بسته به منطقه و یا اتصال نقاط تزریقی باشد. نیاز به مراقبت برای یک فرد مصرف کننده داروهای ضد انعقاد مانند کومادین، آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهاب که بر روی پلاکت و خونریزی تأثیر گذارند ، وجود دارد.

چه انتظاری از تزریق اوزون به زانو می توان داشت؟

پاسخ به درمان تزریق اوزون به زانو بسته به توانایی بهبودی فرد و سطح آسیب متفاوت است. این فرایند از تزریق اوزون به زانو معمولا در فواصل ۱-۲ هفته تکرار می شود تا حداکثر بهبود ایجاد گردد. پاسخ متفاوت به اوزون تراپی از فردی به فرد دیگر وجود دارد، اکثر افراد نیاز به  ۴-۶ جلسه درمان دارند؛ اما برخی ممکن است تنها نیاز به ۱ و یا حتی در موارد شدیدتر ۸ جلسه یا بیشتر برای یک منطقه وجود دارد. از آنجا که تعیین تعداد مورد نیاز جلسات اوزون تراپی در آغاز دشوار است، یک یا دو تزریق ممکن است در پایان درمان فاصله داشته باشند. تزریق اوزون به زانو زمانی انجام می شود که شانس ۷۵٪ برای بهبودی کامل درد مزمن و بازیابی عملکرد عادی در ترمیم دائمی وجود داشته باشد.

دکتر مجید نجفی بورد تخصصی درد و بیهوشی

اوزون تراپی زانو ، تزریق اوزون به زانو ، ازون درمانی زانو ، ازون تراپی زانو ،

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.