روش درمانی اوزون چیست ؟

چرا باید از اوزون برای درمان درد استفاده کنیم ؟

اوزون شكل فعال اتم اكسيژن ميباشد كه در طبيعت در لايه هاي فوقاني جو زمين وجود داشته و براي كره زمين اثر حفاظتي دارد.اما امروزه بشر براي مقاصد گوناگون اوزون را توليد كرده و از آن استفاده ميكند.هم استفاده هاي صنعتي و هم استفاده هاي پزشكي.از جمله استفاده هاي صنعتي ميتوان به سم زدايي و ميكروب كشي و استريليزاسيون (اوزون در علظتهاي معين داراي خاصيت ميكروب كشي و استريل كردن ميباشد) اشاره كرد.
همچنين اوزون داراي خاصيت ضد التهابي بوده با بهبود اكسيژن رساني و جريان خون باعث كاهش التهاب و بازسازي بافتها ميشود.
از جمله كاربردهاي پزشكي گاز اوزون :
١.استفاده در درمان آرتروز زانو و ديگر مفاصل:اوزون با خاصيت ضد التهابي خود باعث بهبود درد در مفصل شده و همچنين با بهبود اكسيژن رساني و جريان خون باعث جلوگيري از تخريب بيشتر مفصل و كمك به بازسازي و ترميم غضروف مفصلي ميشود.پس دقت كنيد كه اوزون علاوه بر تسكين درد در آرتروز نقش درمان و عضروف ساز را نيز دارد.
٢.كاهش التهاب و بهبود انواع تاندونيتها،بورسيتها و آسيبهاي اطراف مفاصل
٣.برطرف كردن اسپاسم و گرفتگي عضلات و بهبود عملكرد عضلاني اسكلتي(براي افرادي كه مكررا دچار گرفتگي عضلات وكمر درد هستند).
٤.استفاده جهت زخمهاي ديابتي

اوزون درماني براي گرفتي عضلات:
شايد شما نيز از جمله افرادي باشيد كه از درد و گرفتگي مرتب در ناحيه پشت وكنر رنج ميبريد.
اين مشكل علل مختلفي ميتواند داشته باشد از جمله :وضعيتهاي نامناسب بدن،مشكلات انحناي ستون فقرات،كمبود بعضي مواد معدني در بدن و …. كه علت و ماهيت آن پس از ويزيت ومشاوره و معاينه مشخص خواهد شد.
امروزه در دنيا يكي از درمانهاي بسيار مورد توجه براي گرفتگي عضلات (كه معمولا ناشي از نحوه زندگي امروزي و موقيتهاي بد بدني ميباشد)استفاده از گاز اوزون زير جلدي ميباشد.
اگر گرفتگي عضلاني طولاني مدت داريد،يا در ماه بيش از يكي دوبار اين حالت را تجربه ميكنيد.حتما با پزشكان ما مشاوره كنيد.
توجه داشته باشيد كه اثرات استفاده از گاز اوزون موقتي نبوده و اثرات طولاني مدت دارد

در چه مواردى از اوزون تراپى استفاده ميكنيم؟
۱- برای درمان درد مختلفن بدن
۲- در درمان دردهای شدید مفصل کمر و گردن
۳- آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
۴- مشکلات و آرتروز لگن و زانو ( درمان لگن دراین روش کمتر نتیجه بخش است )
۵- بیرون زدگی و فرسودگی دیسک ( برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی شود )
۶- سندروم تونل کارپال
۷- درد عصب و رگ سیاتیک
۸- سینوزیت ( شدید یا ملایم )
۹- اختلال آرنج تنیس بازان ( تنیس البو )
۱۰- درد و اختلالات لگن
۱۱- عفونت های دندان

۱۲- بهبودی بعد از جراحی مفاصل
۱۳- شکستگی های غیر قابل درمان
۱۴- جراحات
۱۵- آسیب دیدگی ها ورزشی

چرا اوزون درماني را در آرتروز پيشنهاد ميكنيم؟
١.اوزون داراي خاصيت ضد التهابي بسيار قوي ميباشد،با اين خاصيت باعث بهبود التهابها و كاهش درد خواهد شد.
٢.با افزايش اكسيژن رساني به بافتهاي فرسوده مفصل باعث تحريك مفصل به ترميم(البته تا حدي)خواهد شد.
٣.باعث از بين رفتن آنزيمهايي كه پروسه تخريب مفصل وپيشرفت آرتروز راباعث ميشوند خواهند شد.در نتيجه سير بيماري را كند خواهد كرد ويا متوقف خواهد كرد

‎تزریق ازن به عنوان یکی از جدیدترین درمان دردهای مفصلی شناخته می شود . تزریق مخلوط این گاز و اکسیژن در داخل مفاصل , عضلات و بافتهای مجاور ضمن بهبود سیستم های گردش خون , کاهش التهاب و ساختار منطقه , موجب تحریک و بازسازی دوباره بافت می گردد.
‎در این روش حجمی حدود ۵-۱۰ میلی لیتر ترکیب ازن و اکسیژن طی ۳ الی ۵ جلسه تزریق می گردد .
‎این روش درمان هیچ گونه عارضه ای ندارد و به عنوان یکی از بی خطر ترین روشهای درمان محسوب می گردد.
‎در حال حاضر در برخی از مراکز معتبر کشور این شیوه درمان در حال اجرا می باشد.

عوامل موثر در ايجاد آرتروز زانو:
مهمترين عوامل ايجاد كننده آرتروز زانو(بيماري تخريب كننده مفصل زانو)عبارتند از:
عوامل ژنيتيكي،فشارهاي وارد شده بر زانو به صورت بد وطولاني مدت (استفاده از توالت ايراني،چهار زانو نشستن،پله،…)،چاقي واضافه وزن،آسيبهاي داخل مفصل مانند پارگي رباطها و ليگامانهاو…..
آرتروز زانو ماهيت پيشرونده و خورنده دارد.
علايم ونشانه هاي اين بيماري:
علایم و نشانه‌های آرتروز زانو ممکن است درارتباط با موارد زیر باشد:

-درد که با پیشرفت بیماری ایجاد می‌شود.
-تغییر وضعیت عناصرمفصلی همانند التهاب تاندون‌ها و بورس‌ها، ضخیم شدن غشاء سینوویال و درگیرشدن استخوان‌های زیرغضروف که از عوامل مهم ایجاد درد مفصل زانو می‌باشند
-خشکی مفصلی
-کاهش دامنه حرکتیمفصل که در مراحل پیشرفته بیماری ایجاد می‌شود
-ضعف و آتروفی عضلات اطراف مفصل که در موارد کاهش دامنه حرکتی بوجود می‌آید
-گاهی وجود کریپتاسیون(صدا) در حرکات مفصل
-گاهی تجمع مایع در مفصل(Joint Efusion) دیده می‌شود. وجود افیوژن در مفصل، مگر پس از فعالیت زیاد بعید است.
-دگرریختی یا تغییرشکل در مفصل که درارتباط با آرتروز زانو بیشتر به صورت پای پرانتزی (Genu Varum) است
-احتمال ایجاد کیست در ناحیه پشت مفصل که به کیست بیکر(Baker Cyst) معروف است.
اوزون درماني راهي بسيار موثر در كنترل درد و علايم بيماري و همچنين جلوگيري از پيشرفت بيماري ميباشد.
اوزون كاملا بدون عارضه است

وزون درماني:
:red_circle:چرا با وجود سوابق زیاد این روش در کشور ما شناخت بسیار کم است ؟
:red_circle:اوزون ابتدا در سال 1840 توسط دانشمند آلمانی سی اف شونبین کشف و نامگذاری شد. اولین ژنراتور اوزون توسط ورنر فون زیمنس در سال 1857 ایجاد شد. اولین گزارش اوزون بکار رفته برای تصفیه خون در لوله آزمایشگاه توسط دکتر آلمانی سی لندر در سال 1870 ارائه گردید.در ايران نيز چند سالي است كه اوزون وارد سيستم درمان شده است.ولي بسياري از پزشكان هنوز با آن آشنايي ندارند.بنابراین وقتی شما در مورد اوزون از پزشكتان سوال ميپرسيد ممكن است اطلاعات كافي در اختيارتان قرار نگيرد،پس اگر به دنبال نظر هستید همیشه از متخصصين مربوطه(فوق تخصص درمان درد،متخصصين طب فيزيكي و توانبخشي) بپرسید که چه تجربه حقیقی از درمان در دنیای واقعی دارند. یک نظر منفی بدون حقایق پشتیبان، اثر بدی بر شما می گذارد. اکنون که این متن را مطالعه می کنید، بالغ بر ۷۰۰۰ نفر در اروپا در حال استفاده از اوزون تراپی هستند اما بسياري از سيستمهاي درماني هنوز به طور غم انگيزي بدون اطلاع مانده اند.
اوزون مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا،وزارت بهداشت ايران و كاملا بدون عارضه است

مزيتهاي گاز اوزون در كنترل آرتروز زانو:
:red_circle:گاز اوزون كاملا بي عارضه است و هيچ عارضه و تداخلي در مورد آن وجود ندارد.
:red_circle:از لحاظ تاثير علاوه بر خاصيت ضد التهابي و بي دردي(يا كاهش درد) باعث كنترل وكند شدن روند بيماري ميشود.
:red_circle:با افزايش اكسيژن رساني و رگسازي در مفصل تا حدودي به ترميم بافت از دست رفته كمك ميكند.
درد كشيدن طبيعي نيست!حتي اگر به آن عادت كنيم

اوزون كورتون نيست!:x:
بسيارى از بيماران از ما در مورد تفاوت اوزون و كورتون سوال ميكنند، مطلب زير به شما كمك مى كند تفاوت اين دو را درك كنيد و نشان ميدهد كه اوزون به هيچ وجه عوارض كورتون را ندارد:arrow_down:

اوزون چيست؟
از جمله كاربردهاي پزشكي گاز اوزون :
٢.كاهش التهاب و بهبود انواع تاندونيتها،بورسيتها و آسيبهاي اطراف مفاصل
٤.استفاده جهت زخمهاي ديابتي
توجه داشته باشيد كه اوزون به كار رفته در پزشكي توسط دستگاههاي مخصوص اوزون سار پزشكي در غلظتهاي مشخص توليد شده و هيچگونه عارضه يا اثر سويي ندارد.
:x:اوزون كورتون نيست

مكانيسم درماني اوزون.
مطالعات اخير نشان داده است كه.ازن درمانی از طریق تحریک آنزیم DPG (دی فسفوگلیسرات) جذب اکسیژن را افزایش می‌دهد. این آنزیم به سلول‌ها کمک می‌کند تا اکسیژن موردنیاز خود را به‌خوبی از جریان خون به دست آورند. این امر کمک می‌کند با تأمین اکسیژن اضافی برای سلول‌ها، محیطی را فراهم می‌نماید که آن‌ها بهتر بتواند شرایط خود را بازسازی کنند.اين مكانيسم اصلي درماني اوزون براي ترميم نواحي جراحت يافته در مفصل در روند تخريبي آرتروز ميباشد

ازون گازی است که از تغییرمولکولی گاز اکسیژن در دستگاه تولید کننده ازون، از ترکیب شدن سه اتم اکسیژن بدست می آید. خصوصیات شیمیایی گاز ازون به نحوی است که تزریق غلظت خاصی از آن به داخل مفاصل و تاندونها، سبب کاهش التهاب و بهبودی بیماران میگردد (ازون تراپی). فعال شدن سیستم ضد التهابی بدن و مهار آزاد شدن واسطه های التهابی در محل تزریق، تاثیر ضد التهابی ازون را از انواع مختلف کورتون بیشتر نموده است.ازون علاوه بر کاهش التهاب سبب تعدیل سیستم ایمنی و فعال سازی مکانیسم های ترمیم بافت در محل تزریق می گردد. ساییدگی زانو و آرتروز زانو از بیماریهای شایعی است که بیماران مبتلا به آن جهت اجتناب از عمل جراحی راهکارهای مختلفی را تجربه مینمایند . تزریق داخل مفصلی کورتون یا ژل های اسید هیالورنیک و درمان زانو درد باا پی آر پی از روشهایی است که تا کنون در درمان ارتروز زانوبکار برده شده است.استفاده از تزریق داخل مفصلی اوزون در مطالعات انجام شده و اوزون درمانی آرتروز زانو، علاوه بر اثر ضد التهابی قوی، فعالیت سیستم بازسازی را در داخل زانو فعال ساخته و بهبودی سریع و قابل ملاحظه ای را در بیماران مبتلا به ارتروز زانو داشته است

اوزون با کاربرد پزشکی از اکسیژنی تهیه می‌شود که کاربرد پزشکی دارد و با استفاده از ولتاژ الکتریکی بالا غنی سازی شده است. اوزون با کاربرد پزشکی در واقع ترکیبی از اوزون و اکسیژن با غلظت‌های متفاوت است. اوزون معمولا در محل انجام درمان و در همان زمان (توسط ژنراتور مخصوص) تهیه می‌شود و سریعا پس از آماده شدن، تزریق می‌شود. یک پزشک متخصص آموزش دیده، با توجه به ملاحظات پزشکی و شرایط بیمار، دوز تزریق اوزون را تعیین می‌کند.

اوزون موجب کاهش یا حذف مایعات و گلبول‌های قرمز تجمع یافته در محل آسیب‌دیدگی می‌شود. با تزریق اکسیژن، انعطاف‌پذیری ناحیه آسیب‌دیده بیشتر می‌شود. با افزایش فشار جزئی شریانی و کاهش چسبندگی، میزان اکسیژنه شدن بافت‌ها افزایش پیدا می‌کند. اوزون تراپی آرتروز زانوموجب اکسیده شدن پلاک‌ها در شریان‌ها شده و با از بین بردن مواد زائد درون شریان، انسداد شریانی را برطرف می‌کند. تمامی این موارد موجب افزایش میزان اکسیژن‌رسانی به بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

2 دیدگاه دربارهٔ «روش درمانی اوزون چیست ؟»

1. با سلام این مرکز ام از ای هم داره و اینکه اوزون تراپی همونجا انجام میشه

1. کلینیک درد مهرگان

با عرض سلام و احترام
      دو تا مرکز ام ار آی نزدیک کلینیک درد مهرگان هست که ام ار ای بیماران کلینیک رو خیلی سریع انجام میدن و طی یکی دو ساعت تحویل میدن
      اوزون تراپی توسط متخصصین و فوق متخصصین کلینیک درد مهرگان در مطبها و اتاق عمل این کلینیک انجام میگیره

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا