مشکلات آرنج تنیس بازان

چرا تنیس بازان از مشکل آرنج رنج میبرند

استفاده بیش ازحد و فشارهای مکرر بر روی تاندون های اطراف مفصل آرنج میتواند باعث آسيب به این بافت ها مخصوصا درناحیه ای که تاندون ها به استخوان ها متصل شده است بشوند.
با آسيب این بافت ها دراطراف آرنج ، مخصوصا هنگام حرکت دست و مچ، درد ایجاد میشود دوره ریکاوری کامل بیمار براساس محل و میزان درد مچ دست چند ماه طول می کشد. در بعضی مواقع این بافت ها در ناحیه ی مچ منجر به کیست مچ دست می شود.
یکی از رایجترین دردهاى آرنج در این ناحیه اختلال آرنج تنیس بازان است . اختلال آرنج گلف بازان کمتر از اختلالات دیگر ایجاد می شود اما مانند آسیب دیدگی هایی است که براثر استفاده بیش ازحد ازمفصل ایجاد می شود .

ماری آرنج تنیس‌بازان:
عبارت است از التهاب و درد قسمت خارجی آرنج. این بیماری عضلات، تاندون‌ها و اپی‌کوندیل (یک برجستگی استخوانی در سطح خارجیِ آرنج که در آنجا عضلات ساعد به استخوان بازو می‌چسبند) آرنج را درگیر می‌کند.
بیشتر بزرگسالان بالای سی سال که به ورزش تنیس به‌صورت مداوم می‌پردازند، مکانیک‌ها، نجارها و… مبتلا می‌شوند.

علایم بیماری

درد و حساسیت به لمس در اپی‌کوندیل، مشت ضعیف و درد هنگام مشت کردن، درد در هنگام حرکات پیچشیِ دست یا بازو، مثلاً هنگام استفاده از پیچ‌گوشتی یا بازی تنیس. در رادیوگرافی نکتهٔ خاصی مشهود نیست.

درمان

برای بیماران، کمپرسِ گرم یا سردِ موضعی، فیزیوتراپی، محدود کردن و آویزان کردن دستِ مبتلا به‌مدت سه تا هشت هفته بسته به شدت درگیری و کاهش فعالیت دست‌کم برای مدت یک ماه تجویز می‌شود. استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مانند بروفن، ناپروکسن و غیره) و تزریق موضعیِ کورتون یا بی‌حس‌کننده در محل درگیر از سایر روش‌های درمانی و مداخله‌ای هستند. جراحی در موارد نادری مانند از بین رفتن کامل رباط لازم می‌شود

آرنج تنیس بازان (TENNIS ELBOW):

آرنج مفصلی است که اجازه بلند کردن و پایین آوردن اشیاء و چرخش به داخل و خارج دست را میسر می کند.  درد ارنج در اثر علل تاندونی عضلانی ویا استخوانی ایجاد می شود. معمولا شدت درد زیاد نیست ولی اهمیت زیادی دارد. درد آرنج یکی از علل شایع درد می باشد که در اکثر موارد به آن توجه نمی شود و یا فراموش می شود.
یکی از رایج ترین علت درد آرنج, بیماری آرنج تنیس بازان است. تنیس البو یا آرنج تنیس بازان‌ بیماری است که به دلیل التهاب تاندون‌های واقع در برجستگی استخوانی سطح پشت آرنج (لترال اپی‌کوندیل) به وجود می‌آید؛ تکرار حرکت‌های خاص مچ دست نیز در بروز آن بی‌تأثیر نیست. البته تنها تنیس بازان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و هر فردی که به تاندون‌های ساعدش فشار زیادی وارد شود، در معرض ابتلا به تنیس البو قرار دارد و باید تحت درمان درد آرنج تنیس البو قرار بگیرد.

سندرم آرنج‌نتنیس بازان

این سندرم ، درد شدید قسمت خارجی دست ، در‌محل آرنج و روی دست وساعد است که با کمترین و ساده ترین روش های درمانی معالجه میشود. این بیماری مرتبط به تادون و عضلات آرنج‌می‌باشد به طوری که عضله روی دست متصل به استخوان آرنج و تاندون میباشد و با استفاده مداوم از بازو و دست و انجام حرکات تکراری و کششی شدید باعث ایجاد التهاب و حتی پارگی های مختصر در آرنج‌می شود. در‌پی‌این آسیب فرد دچار درد شدید روی دست و ساعد و حتی قادر به بلند کردن اجسام نیز نمیباشند.

:عواملی که باعث سندرم آرنج تنیس بازان می شود؟
۱.فعالیت هایی که باعث ایجاد فشار و کشش روی تاندون آرنجتان می شود مثل تنیس ، بدمینتون
۲.فعالیت هایی که زمان بر هست و حرکت تکراری باید انجام‌شود مثل بریدن درخت ، نقاشی کردن و نجاری
۳.نواختن برخی ساز های موسیقی که به آرنج و عضلات ساعد فشار زیادی وارد می شود.

: علائم‌سندرم‌آرنج‌تنیس‌بازان:
۱.درد شدید و مداوم روی دست و ساعد
۲.تشدید درد با بلند کردن اجسام
۳.التهاب در مفصل آرنج
۴.حس درد شدید حتی با لمس‌عضله ی روی دست

:درمان آرنج تنیس بازان:
۱.استفاده از مُسَکِن ها مثل ایبوبروفن و ناپروکسن
۲.انجام ورزش های کششی
۳.فیزیوتراپی
۴.در‌موارد حاد پس‌از طولانی‌مدت ، تزریق مستقیم‌دارو های ضد التهاب توسط پزشک‌متخصص

سندرم آرنج گلف بازان باعث بروز درد شدید و التهاب در تاندونی که بازو را به آرنج وصل‌میکند میشود. درد در داخل آرنج شروع میشود و به بازو منتشر میشود
علت بروز سندرم‌گلف بازان:
این درد ها و التهاب در افرادی به وجود می آید که بیش از حد از عضلات بازوهایشان استفاده کرده اند مثل بلند کردن اجسام سنگین و نگه داشتن طولانی مدت آن، کشیدن طولانی مدت جسم سنگین، چرخش ناگهانی دست از بازوها و … .
این حرکات بیش از حد و فشاز های طولانی‌مدت باعث التهاب آسیب و در برخی موارد حتی پارگی بخشی از تاندونی که آرنج را به بازو متصل میکند میشود.
برخلاف اسم این سندرم فقط در افرادی که گلف بازی‌میکنند رخ نمیدهد بلکه در ورزش هایی که دست و مچ و بازو در بازی درگیر هستند مثل تنیس ، بولینگ ، واترپلو و بیس بال نمایان‌میشود. حتی در ورزش هایی که ورزشکاران از ابزار استفاده میکنند مثل کوهنوردی و یا حتی نقاشان که مدت طولانی قلم به دست میگیرند بروز میکند.
و اما روش های درمانی:
۱.گرم‌نگه داشتن و استراحت تا چند روز
۲.تا جای ممکن عدم انجام فعالیت بیش از حد و حرکت بیش از حد آرنج
۳.مصرف داروهای مُسَکِن و ضد التهابی
۴.در صورت عدم پاسخدهی به روش های فوق، تزریق داروهای ضد التهابی توسط پزشک‌متخصص به صلاح دید وی

هرچند گانگلیون از نظر ریشه لغوی به برجستگی‌های زیر پوست بدن گفته می‌شود، شاید «کیست سینوویال» نام درست تری برای این ضایعه برجسته در دست و پا باشد، زیرا همیشه یک لایه سلول ترشحی در داخل آن وجود دارد.
شایع‌ترین محل به‌وجود آمدن آن در پشت دست و مچ دست است ولی در مچ پا و زانو نیز دیده می‌شود. در بند انتهایی انگشتان نیز شایع است.
بسیاری از کیست‌های کوچک یا کیست‌های بدون درد نیازی به درمان ندارند. درمان کیست به دو روش انجام می‌شود بعضی از آن‌ها که قوام نرم دارند و مایع داخل آن آبکی و شل است با روش تخلیه با سوزن (Aspiration) و آن‌هایی که سفت و بزرگ هستند نیاز به جراحی و خارج کردن تمام کیست را دارند.
درمان‌های خانگی مثل ضربه زدن برای ترکاندن کیست یا گذاشتن جسم سخت روی آن و بستن با فشار، توصیه نمی‌گردد و ممکنست با عوارض همراه باشد

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا