چگونه از ایجاد زانو درد در آینده جلوگیری کنم؟

درد زانو علل متفاوتی دارد. البته که نمی توان جلوی هر نوع زانو دردی را گرفت ولی با رعایت نکاتی، می توان احتمال بروز زانو درد و بعضی بیماری های زانو را کم کرد.

نکاتی جهت مراقبت از زانو

1️⃣ وزن خود را متعادل نگه دارید.

با کم کردن وزن می توانید نیروهایی را که در هنگام فعالیت های روزانه یا در حین ورزش به زانو های شما وارد می شوند را کاهش دهید. به این وسیله می توانید مانع از ایجاد بسیاری از آسیب های زانو از جمله زانو درد شوید. همچنین با کاهش وزن می توانید احتمال بروز ساییدگی زانو را هم کم کنید. کاهش وزن می تواند حتی در کسانی که بیماری شدید زانو دارند هم موثر باشد.

2️⃣ مفاصل خود را نرم و عضلات خود را قوی نگه دارید.

بسیار از مشکلات زانو به علت عضلات خشک و سفت بوجود میایند. با انجام دادن نرمش های کششی و با انجام دادن نرمش هایی که عضلات اطراف زانو را تقویت می کنند می توانید احتمال بروز بسیاری از آسیب های زانو را کاهش دهید. از بین این عضلات، عضله چهارسر ران بیشترین اهمیت را دارد. تقویت عضلات ران می تواند موجب کم شدن فشار به مفصل زانو شده و زانو درد را تا حد زیادی کاهش دهد.

ورزش تصویری برای تقویت زانو

3️⃣ با احتیاط ورزش کنید.

اگر درد مزمن زانو دارید شنا برای شما بسیار مفید است. در آب وزن شما کم می شود و عضلات اطراف مفصل زانوی شما بهتر تقویت می شوند. ورزش هایی که ضربات ناگهانی و شدیدی به زانوی شما وارد می کنند مانند فوتبال، بسکتبال یا تنیس زیاد مناسب زانو نیستند. هر ورزشی می کنید به ندای مفصل خود گوش دهید، اگر درد ایجاد شده است فعالیت خود را تغییر دهید. وقتی خسته شده اید ورزش را ادامه ندهید.

4️⃣ از لباس و ابزارهای ورزشی مناسب استفاده کنید.

مثلا در حین والیبال از زانوبندهایی که در جلوی زانو یک پد قرار می دهند، استفاده کنید.

چه عواملی، احتمال زانو درد را بیشتر می کنند؟

❇ سن

بعضی از انواع زانو درد در سنین خاصی بیشتر دیده می شوند. بطور مثال بیماری ازگود اشلاتر و تاندنیت تاندون کشکک بیشتر در نوجوانان و آرتروز و نقرس بیشتر در سنین بالا دیده میشوند.

❇ جنس

دررفتگی کشکک در دختران نوجوان بیشتر دیده میشود و از گود اشلاتر و تاندونیت تاندون کشکک در پسران بیشتر دیده میشود. از علائم مهم این بیماری ها زانو درد است.

❇ وزن زیاد

آرتروز زانو یا سائیدگی زانو در افراد با وزن بالا بیشتر دیده میشود. ساییدگی موجب بروز زانو درد می شود.

❇ اشکالات مکانیکی

اشکالات مکانیکی مانند کوتاهی یک اندام تحتانی یا اشکال در امتداد استخوان های زانو میتوانند احتمال مشکلات زانو را بیشتر کرده و موجب تشدید زانو درد شوند.

❇ کم بودن انعطاف پذیری و قدرت عضلات زانو

کاهش انعطاف پذیری مفصل زانو و کاهش قدرت عضلات اطراف زانو بخصوص در عضله چهارسر ران موجب میشود تا در هنگام ورزش نیروهای بیشتری به مفصل زانو وارد شده و احتمال ایجاد آسیب بیشتر شود. در این موارد زانو درد بیشتر ایجاد میشود.

❇ بعضی ورزش ها

در بعضی ورزش ها احتمال آسیب مفصل زانو و متعاقب آن زانو درد بیشتر است مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و اسکی

❇ آسیب قبلی

اگر زانوی شما قبلا آسیب دیده است، آسیب پذیری آن بیشتر می شود.

علل زانو درد حاد چیست؟

حس درد بوسیله اعصاب منتقل می شود. اعصابی که حس زانو درد را به مغز منتقل می کنند به اعصابی که حس درد ناحیه لگن و مچ پا را منتقل می کنند نزدیک است پس زانو درد ممکن است در لگن یا در مچ پا حس شود و یا برعکس ممکن است منشا درد در ناحیه لگن یا مچ پا باشد ولی به صورت زانو درد حس شود. دردهای مفصل زانو را میتوان به دو دسته دردهای حاد و دردهای مزمن تقسیم بندی کرد.

شایعترین علل دردهای حاد زانو عبارتند از :

1️⃣ شکستگی زانو

بدنبال تصادف اتومبیل یا سقوط از ارتفاع یا در حین ورزش ممکن است بر اثر وارد شدن نیروهای شدید به مفصل زانو، استخوان های این مفصل دچار شکستگی شوند. این شکستگی ها موجب درد شدید همراه با تورم و خونمردگی در ناحیه زانو می شوند. درد شکستگی معمولا بقدری شدید است که فرد توانایی راه رفتن را از دست می دهد.

در این موارد بیمار باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. تاخیر در مراجعه پزشکی می تواند موجب ایجاد آسیب های بیشتر شود. پزشک برای بررسی از رادیوگرافی ساده و در صورت لزوم از سی تی اسکن استفاده می کند. درمان معمولا به توسط گچ گیری یا عمل جراحی است.

2️⃣ رگ به رگ شدن زانو یا آسیب لیگامان جانبی

آسیب لیگامان یا رباط جانبی داخلی زانو Medial collateral ligament MCL شایعترین آسیب لیگامانی زانو است و میتواند موجب زانو درد شود. این رباط میتواند بر اثر ضربه بصورت ناقص یا بصورت کامل پاره شود. بیمار در حین ضربه یک احساس پاره شدن در زانو میکند. بعد از مدتی زانو متورم شده و فرد احساس ناپایداری در زانو میکند. پوست سمت داخلی زانو بعد از مدتی کبود میشود.

آسیب لیگامان جانبی زانو معمولا در حین ورزش های پرتحرک مانند فوتبال، والیبال و اسکی ایجاد میشود. تشخیص این آسیب با معاینه پزشک و رادیوگرافی و ام آر آی است. درمان آسیب این لیگامان معمولا بدون عمل جراحی و با استفاده از استراحت، دارو، بریس و انجام نرمش زیر نظر فیزیوتراپ است. در موارد نادری بیمار نیاز به عمل جراحی پیدا میکند. آسیب لیگامان یا رباط جانبی خارجی زانو هم تقریبا علائم و درمان مشابهی با لیگامان جانبی داخلی دارد با این تفاوت که در سمت خارجی زانو است.

3️⃣ آسیب لیگامان متقاطع یا رباط صلیبی زانو

در داخل مفصل زانو دو رباط وجود دارد که یکی را رباط متقاطع قدامی یا صلیبی جلویی میگویند و دیگری رباط متقاطع خلفی یا صلیبی عقبی است. شیوع آسیب لیگامان صلیبی قدامی بیشتر از رباط خلفی است. این لیگامان معمولا در حین ورزش های شدید و با چرخش شدید زانو آسیب دیده و موجب زانو درد میشوند. در حین آسیب، بیمار صدای پاره شدن را در زانوی خود احساس میکند. زانو متورم شده و ناپایدار میشود. تشخیص این آسیب لیگامان صلیبی زانو با معاینه پزشک و انجام ام آر آی و آرتروسکوپی است. درمان این آسیب بسته به شدت آن با روش های غیر جراحی یا جراحی است.

4️⃣ پارگی تاندون

تاندون چهارسر ران و تاندون کشکک، دو تاندون در بالا و پایین زانو هستند که ممکن است در حین ورزش پاره شوند. تاندون چهارسر معمولا در سنین بالاتر و تاندون کشکک معمولا در جوانان پاره می شوند. بدنبال پارگی تاندون چهارسر ران درد بر روی تاندون احساس میشود. بیمار ممکن است صدای پاره شدن را در زانوی خود احساس کند. در پارگی کامل بیمار توانایی مستقیم کردن زانوی خود را از دست داده و ممکن است استخوان کشکک بیمار جابجا شود. درمان این پارگی ها در صورتیکه کامل باشن معمولا عمل جراحی است.

5️⃣ آسیب منیسک

آسیب منیسک ها معمولا به علت ضربات شدید به زانو ایجاد میشوند و معمولا بصورت پاره شدن منیسک هستند. علائم پارگی منیسک معمولا بصورت قفل شدن زانو، تورم و زانو درد و احساس ناپایداری و لقی در مفصل زانو است. پارگی منیسک در بسیاری از موارد همراه با آسیب لیگامان صلیبی جلویی است. درمان پارگی منیسک با یا بدون عمل جراحی است. در صورت نیاز به جراحی معمولا از روش آرتروسکوپی استفاده میشود.

6️⃣ دررفتگی زانو

در رفتگی زانو نادر است و بدنبال وارد شدن نیروهای بسیار شدید به زانو ایجاد میشود. در حین دررفتگی زانو لیگامان ها و در بسیار از موارد عروق و اعصاب زانو هم آسیب میبینند. این آسیب عروقی بسیار خطرناک است چون در صورتیکه بصورت اورژانس درمان نشود ممکن است منجر به سیاه شدن ساق و در نهایت قطع آن شود. علائم دررفتگی زانو بصورت درد شدید و تغییر شکل زانو است. درمان این عارضه جااندازی سریع آن است. بیمار بعد از جااندازی تا مدتی در بیمارستان میماند و در این مدت بررسی هایی برای وی انجام میشود تا از سلامت لیگامان ها و عروق و اعصاب زانو اطمینان حاصل شود.

7️⃣ دررفتگی کشکک

در رفتگی کشکک معمولا در حین ورزش هایی مانند تنیس یا والیبال و بدنبال وارد شدن ضربات شدید به زانو ایجاد میشود. دررفتگی کشکک در زنان، در افراد چاق، کسانی که زانوهای به هم چسبیده دارند و در کسانی که استخوان کشکک آنها بالاتر از معمول قرار گرفته است، بیشتر دیده میشود.

علائم در رفتگی کشکک به صورت جابجا شدن کشکک و ناتوانی در خم و راست کردن زانو و زانو درد است. درمان بصورت جااندازی است. بعد از جااندازی پزشک معالج بررسی بیشتری انجام میدهد تا مطمئن شود همراه با دررفتگی شکستگی وجود نداشته باشد. بعد از آن بیمار تا چند هفته از بریس استفاده کرده و سپس نرمش های تقویت کننده زانو تحت نظر فیزیوتراپ انجام میشود.

8️⃣ عفونت

عفونت مفصل زانو از اورژانس های پزشکی است. علائم عفونت زانو بصورت درد و تورم زانو و تب است. درمان عفونت زانو در اکثر اوقات عمل جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک است.

پیشگیری از مشکلات زانو

بعضی از اقدام هایی که برای درمان مشکلات زانو استفاده می شوند، می توانند نخست برای پیشگیری از این مشکلات استفاده شوند. برای مثال، حفظ فعالیت جسمی و حفظ وزن سالم –یا در صورت اضافه وزن داشتن، کم کردن وزن- می توانند درد زانو را بهبود دهند و خطر ابتلا به آرتروز زانو را کاهش دهند.

انجام ورزش برای تقویت عضلات پا و انجام اقدامات احتیاطی مناسب برای مقابله با صدمات ورزشی میتوانند هم اکنون و هم در آینده از این مشکلات پیشگیری کنند.

نکات زیر می توانند مفید باشند:

• قبل از ورزش گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید. بعد از ورزش سرد کنید.
  • افراط نکنید. اگر هنگام ورزش به درد زانو دچار شدید، ورزش را متوقف کرده و سرد کنید.
  • از کفش های طبی مناسب استفاده کنید.
  • از دویدن روی سطوح سخت مانند آسفالت و سیمان تا حد امکان پرهیز کنید.
  • از پیچاندن زانویتان خودداری کنید.
  • از وسایل محافظتی ورزشی استفاده کنید.
  • در صورتی که زانوی شما آسیب دید ورزش را متوقف کرده و به دنبال درمان باشید.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

چگونه از ایجاد زانو درد در آینده جلوگیری کنم؟