عصب کشی کمر

عصب کشی کمر یا RF کمر یا نوروتومی رادیوفرکانس برای کاهش و رفع دردهای مزمن کمر استفاده می شود. این روش، از گرمای تولید شده توسط امواج رادیویی، برای قطع موقت توانایی ارسال سیگنال های درد، توسط اعصاب خاص، استفاده می کند. سوزن هایی که از طریق پوست، در نزدیکی ناحیه دردناک وارد می شوند، امواج رادیویی را به اعصاب مورد نظر منتقل می کنند.

برای اطمینان از قرارگیری صحیح سوزن ها در محل، پزشک از اسکن های تصویربرداری در حین نوروتومی رادیوفرکانسی، استفاده خواهد کرد. نوروتومی رادیوفرکانسی، معمولاً برای بهبود درد موجود در ناحیه کمر، گردن و باسن (مفصل ساکروایلیاک) استفاده می شود. این روش، همچنین ممکن است برای بهبود دردهای طولانی مدت مفصل زانو یا مفصل ران نیز مفید باشد.

عصب کشی کمر چه موقع انجام می شود؟

عصب کشی کمر معمولاً توسط پزشکی انجام می شود که در زمینه درمان درد تخصص دارد. هدف این روش درمانی، کاهش درد مزمن در کمر می باشد. در صورتی که درد، با مصرف دارو یا انجام فیزیوتراپی بهبود نیافته باشد، یا وقتی نمی توان از جراحی استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر به کمردردی با ویژگی های زیر مبتلا هستید، پزشک ممکن است این روش درمانی را برایتان پیشنهاد کند:

• در یک یا هر دو طرف کمرتان درد دارید
  • درد تا باسن و ران (اما نه زیر زانو) ادامه می یابد
  • درد، با خم شدن و بلند کردن اجسام، بدتر می شود
  • با دراز کشیدن، درد آرام می شود

رادیوفرکانسی همچنین ممکن است برای درمان درد گردن ناشی از تصادف، توصیه شود.

عصب کشی کمر برای رفع درد

عوارض جانبی RF کمر

عوارض جانبی شایع عبارتند از:

• بی حسی موقت
  • درد موقت در محل درمان

به ندرت ممکن است عوارض جدی تری، مانند این موارد، ایجاد شود:

• خون ریزی
  • آسیب عصبی
عوارض جانبی RF کمر

چگونه برای عصب کشی کمر آماده شوید؟

برای تعیین اینکه آیا انجام عصب کشی کمر برای شما مناسب هست یا خیر، ممکن است پزشک، شما را به متخصص درد ارجاع دهد یا آزمایشات بیشتری برایتان تجویز کند. به عنوان مثال، ممکن است آزمایشی انجام شود که مشخص کند آیا اعصابی که با این روش تحت درمان قرار می گیرند، همان اعصاب مسئول ایجاد کننده درد هستند یا خیر. بای انجام این تست، مقدار کمی از داروی بی حس کننده، در محل دقیق سوزن های رادیوفرکانسی تزریق می شود. اگر درد، به طور قابل توجهی کاهش یابد، درمان رادیوفرکانسی در آن نقاط، ممکن است به شما کمک کند. با این حال، پزشک ممکن است استفاده از یک روش دیگر را، برای کمک به علائم شما، توصیه کند.

RF کمر

قبل از انجام عصب کشی کمر

در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد که مصرف آن ها را برای مدتی، قبل از انجام این روش درمانی، قطع کنید.

این مراحل را دنبال نمایید:

– مطمئن شوید کسی هست که پس از اتمام کار، شما را به خانه برساند.

– داروهای ضروری خود را فقط با مایعات شفاف میل کرده و آن ها را در اوایل روز مصرف کنید. دو ساعت قبل از زمان جراحی، از مصرف هرگونه دارو خودداری کنید.

– در روز عمل، سیگار نکشید و از دخانیات استفاده ننمایید.

درهنگام انجام RF کمر

RF کمر یک عمل سرپایی است، بنابراین همان روز می توانید به خانه برگردید. پس از پوشیدن لباس بیمارستان، روی شکم بر میز اشعه ایکس می خوابید. داروهای مورد نیاز برای راحتی بیشتر طی عمل، از طریق یک تزریق داخل وریدی در بازو یا دست، برایتان تجویز خواهد شد. داروی بی حسی، قبل از قرار دادن سوزن های رادیوفرکانسی، به پوست تزریق می گردد.

پزشک برای هدایت دقیق سوزن های رادیوفر کانسی به ناحیه مورد نظر، از نوعی دستگاه اشعه ایکس خاص (فلوروسکوپ) استفاده می کند – بنابراین فقط بافت عصبی هدف قرار می گیرد.

انجام RF کمر

پس از انجام RF کمر

شما را، تا زمانی که برای رفتن به خانه آماده شوید، برای استراحت به اتاق دیگری می برند. ممکن است در ناحیه ای که سوزن ها قرار داده شده اند، احساس درد کنید، اما این مسئله معمولاً طی یک تا دو روز برطرف می شود.

در منزل:

– در صورت وجود ناراحتی در محل تزریق، از کیسه یخ استفاده کنید. در اولین روز بهبودی، بسته را به مدت 20 دقیقه، سه یا چهار بار در روز، در محل درد قرار دهید.

– از پد گرم کننده در محل های تزریق استفاده نکنید.

– تا دو روز پس از انجام رادیوفرکانسی، از حمام کردن خودداری کنید. پس از 24 ساعت از عمل، می توانید دوش آب گرم بگیرید.

رفع کمر درد با اماج رادیوفرکانسی

نتیجه عصب کشی کمر

نوروتومی رادیوفرکانسی، یک راه حل دائمی برای درد کمر یا گردن نیست. نتایج مطالعات موجود پیرامون موفقیت این درمان، متناقض بوده است. برخی از افراد ممکن است تسکین درد نسبتاً کوتاه مدت و کوتاه مدت داشته باشند، در حالی که افراد دیگر، ممکن است تا چندین ماه احساس بهبودی داشته باشند. گاهی اوقات، درمان به هیچ وجه درد یا عملکرد را بهبود نمی بخشد. برای اینکه درمان موثر باشد و احساس بهتری داشته باشید، باید این عمل، روی اعصابی انجام شود که مسئول درد هستند.

قطع رادیوفرکانسی: تسکین درد با ماندگاری طولانی تر

قطع رادیوفرکانسی (RFA) به طور میانگین برای درمان کمر درد مداوم، مناسب است. در دهه گذشته، RFA به عنوان یک روش درمانی موثر برای کمردرد، مورد توجه قرار گرفته است. گرمای تولید شده توسط پالس های الکتریکی با فرکانس رادیویی، از طریق سوزن هایی که در بدن بیمار قرار داده می شود، به صورت کنترل شده، اعصاب منتقل کننده درد را از بین می برند. RFA درمانی طولانی اثر تر از تزریق محسوب می شود. اعصاب تحت درمان مجددا احیا می شوند، اما تسکین به دنبال RFA باید به طور متوسط حدود شش تا 12 ماه طول بکشد.

محبوب‌ترین مقالات