قرص آمی تریپتیلین برای فیبرومیالژیا

قرص آمی تریپتیلین یک داروی ضد افسردگی مـحبوب است که با نام تجاری الاویل در فروشگاه های سرتاسر کشور به فروش می رسد. این دارو در دسته دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای جای می گیرد. برخی پزشکان، برای مدت های طولانی این دارو را به عنوان خط اول درمان فیبرومیالژیا و سندرم درد مزمن در نظر گرفته اند. با این حال، این تجویز بیش از آن که بر اساس مطالعات بالینی باشد، مبنی بر آزمون و خطا و تجربه پزشکان است.

در سال های اخیر و مخصوصا با پیشرفت درمان هـای مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از آمیتریپتیلین برای این بیماری ها منع شده است. البته، هنوز هم گاهی اوقات از آمی تریپتیلین به عنوان یک داروی مرجع در مطالعات درمانی استفاده شده و بسیاری از پزشکان آن را برای این بیماری ها تجویز می کنند.

نحوه عملکرد آمی تریپتیلین

باور بر این است که آمی تریپتیلین و دیگر دارو های سه حلقه ای مقدار انتقال دهنده عصبی سروتونین و نور اپی نفرین در دسترس مغز را افزایش می دهند. این دارو ها با آهسته تر کردن باز جذب انتقال دهنده های یاد شده سبب افزایش مقدار آن ها می شوند. باز جذب فرـایندی است که در آن سلول ها انتقال دهنده های عصبی استفاده شده را جهت مصرف در نواحی دیگر جذب می کنند.

دیگر دارو های ضد افسردگی با نام مهار کننده های باز جذب با استفاده از رویکردی دیگر اثرات مشابهی را رقم می زنند. تصور بر این است که مقدار سروتونین و نور اپی نفرین در فیبرومیالژیا و سندرم درد مزمن از تعادل خارج شده باشد.

قرص آمی تریپتیلین

مطالعات در  زمینه اثرگذاری داروی آمی تریپتیلین در درمان فیبرومیالژیا

یک مطالعه در سال 2012 با موضوع آمی تریپتیلین در درمان فیبرومیالژیا موارد زیر را بیان کرد:

قرص آمی تریپتیلین به مدت چندین سال خط اول درمانی تسکین درد عصبی بوده است. با این که تاکنون هیچ مدرک علمی مبتنی بر مفید بودن اثر این دارو در فیبرومیالژیا وجود نداشته، اما داروی آمی تریپتیلین توانسته است طی چندین دهه بیماران مبتلا به درد عصبی یا فیبرومیالژیا را با موفقیت درمان کند. این مطالعه بیان داشت که تصور تاثیرگذاری بیش از حد از این دارو می تواند نگران کننده باشد زیرا تنها درصد اندکی از افراد مصرف کننده آمیتریپتیلین کـاهشی رضایت بخش از درد را تجربه کرده اند.

اثرگذاری داروی آمی تریپتیلین در درمان فیبرومیالژیا

یک مطالعه دیگر در همان سال که اثرات دارو های ضد افسردگی دلوکستین و میلناسیپران را نیز بررسی کرده بود موارد زیر را بیان کرد:

تعداد اندکی از بیماران یک رهایش نسبی از علائم را بدون عوارض جانبی یا عوارض اندک تجربه کردند. با این حال، تعداد قابل توجهی از بیماران به دلیل عدم تحمل عوارض جانبی یا تجربه رهایش خفیف از علائم از فرایند درمان خارج شدند. در ایـن افراد، عوارض جانبی بیشتر از مزایای درمانی بود.

یک مطالعه در سال 2011 دریافت که آمی تریپتیلین را به دلیل محدودیت های مطالعات انجام شده نباید به عنوان درمان استاندارد و طلایی فیبرومیالژیا در نظر گرفت. یک مطالعه مروری بر دسته های دارویی بیان داشت که در زمینه تسکین درد و رفع خستگی، قرص آمی تریپتیلین عملکردی همچون دارو های تایید شده سازمان غذا و داروی آمریکا دارد. از جمله این دارو ها می توان لیریکا (پره گابالین)، سیمبالتا (دلوکستین) و ساولا (میلناسیپران) را نام برد.

امکان دارد، برخی پزشکان تجویز داروی آمی تریپتیلین را بنا به دلایل متعدد از جمله سابقه مصرف طولانی و هزینه کمتر نسبت به دیگر دارو های تایید شده فیبرومیالژیا ترجیح دهند.

قرص آمی تریپتیلین

درمان سندرم درد مزمن با قرص آمی تریپتیلین

صرف نظر از عدم وجود مدارک علمی در این زمینه و تنها بر اساس تجربه های بالینی، داروی آمی تریپتیلین سابقه طولانی مدتی در درمان فیبرومیالژیا و سندرم درد مزمن دارد. یک مطالعه در سال 2012 تاثیر قرص آمی تریپتیلین در درمان فیبرومیالژیا و سندرم خستگیـ مزمن را بررسی کرده و دریافت که آمیتریپتیلین تنها موردی میان دارو های ضد افسردگی بود که از رهایش سیتوکین های پیش التهابی از سلول های ماست سل جلوگیری کرد.

مقدار مصرف قرص آمی تریپتیلین

مقدار مصرف معمول آمی تریپتیلین در افراد بالغ می تواند از 40 تا 150 میلی گرم در روز متفاوت باشد. این مقدار معمولا در چند وعده تقسیم می شود. تغییرات ناشی از مصرف این دارو ممکن است چندین ماه بعد احساس شوند. افراد باید در مصرف آمی تریپتیلینـبه دقت از دستورات پزشک پیروی کنند. در صورت عدم تمایل به ادامه مصرف، نباید مصرف این دارو را به طور ناگهانی قطع کرد. نحوه مناسب قطع مصرف این دارو را باید از پزشک خود سوال کرد.

مقدار مصرف قرص آمی تریپتیلین

عوارض آمی تریپتیلین

آمیتریپتیلین همچون تمامی دارو های ضد افسردگی دیگر خطر بروز افکار خودکشی و یا اقدام به خودکشی را در افراد زیر 24 سال بیشتر می کند. داروی آمیتریپتیلین دارای لیستی طولانی از عوارض جانبی است. از جمله نمونه های رایج این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عدم ثبات فکری
  • کابوس دیدن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • مشکل در ادرار
  • تعریق شدید
  • تغییر در وزن و اشتها
  • تغییر در میل یا توانایی جنسی
  • درد، سوزش یا گز گز دست ها و پا ها
عوارض آمی تریپتیلین

در صورت ابتلا به هر کدام از این عوارض جانبی شدید باید فورا با پزشک تماس بگیرید:

• تکلم آهسته یا مشکل در صحبت کردن
  • غش کردن
  • ضعف یا بی حسی یک اندام
  • احساس خرد شدن قفسه سینه
  • ضربان غیر طبیعی قلب
  • کهیر یا راش پوستی شدید
  • تورم صورت و زبان
  • زردی چشم ها یا پوست
  • گرفتگی عضلانی در فک، گردن و کمر
  • لرزش غیر قابل کنترل
  • خونریزی یا کبودی غیر طبیعی
  • صرع
  • توهم

تداخل دارویی آمی تریپتیلین

از آنجایی که این دارو مقدار سروتونین را افزایش می دهد، باید از مصرف آن با دیگر دارو های افزاینده مقدار سروتونین در بدن خودداری کرده و علائم سندرم مرگ بار سروتونین را نیز بشناسید. بیماران باید مزایا، معایب و مناسب بودن مصرف آمیـ تریپتیلین یا هر داروی دیگر را با پزشک خود بررسی کنند.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

محبوب‌ترین مقالات