علائم نقرس شست پا

نقرس نوعی آرتروز است که باعث بروز تورم، حساسیت و درد شدید می شود و به طور معمول مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب از انگشت شست پا شروع می گردد. حملات نقرس شست پا می تواند به طور غیر منتظره و بدون هشدار، اغلب در نیمه شب رخ دهد، و در ابتدا باعث ایجاد دردی شدید شود.

یک دوره نقرس، می تواند چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد. بعضی از افراد، ممکن است به طور مکرر دچار عود نقرس شوند، در حالی که در سایرین ممکن است این بیماری تا سال ها عود نکند. نقرس شست پا به دلیل تجمع بیش از حد کریستال های اسید اوریک در مفاصل و بافت نرم رخ می دهد و باعث ایجاد التهاب و دردی شدید می گردد.

علائم نقرس شست پا چیست؟

حملات نقرس شامل درد شدید یا سوزش مفصلی است که به طور ناگهانی اتفاق می افتد و به دنبال آن تورم، حساسیت به لمس، گرما و قرمزی یا تغییر رنگ ایجاد می شود. این حالت می تواند بر روی دست ها، آرنج ها، زانوها، پاها و انگشتان پا تأثیر بگذارد. برای برخی از افراد، درد می تواند آنقدر شدید باشد که حتی تحمل وزن یک پتو را هم ندارند. علائم به طور معمول در 6-12 ساعت، بدترین حالت را دارند. مفصل آسیب دیده یا انگشت شست، طی 1-2 هفته بهبود می یابد. موارد زیر، علائمی است که فرد مبتلا به نقرس  انگشت شست پا تجربه می کند:

• درد شدید مفصلی در انگشت شست پا
  • شروع سریع
  • تورم و قرمزی یا تغییر رنگ
  • حساسیت
  • مشکل در حرکت

به دلیل درد و تورم شدید، راه رفتن یا ایستادن برای افرادی که حملات نقرس شست پا را تجربه می کنند، سخت است.

نقرس شست پا

درمان نقرس شست پا

بیمار می تواند موارد زیر را، برای درمان نقرس انگشت شست پا امتحان کند:

درمان های خانگی نقرس انگشت شست پا

طبق گفته بنیاد آرتروز، اگر فردی دچار عود نقرس در انگشت شست شود، باید به پزشک مراجعه کند. ضمنا او می توانند از روش های زیر نیز استفاده کند:

– مصرف دارو: فرد می تواند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)، مانند ناپروکسن (Aleve)، ایبوپروفن و سلکوکسیب (Celebrex)، مصرف نماید. با این حال، مصرف آسپرین با دوز کم، ممکن است عود بیماری را تشدید کند.

– بالا بردن پا و یخ گذاشتن بر آن: این کار ممکن است التهاب و درد را کاهش دهد. پا را از سطح سینه بالاتر بیاورید. به مدت 20-30 دقیقه، چند بار در روز، روی انگشت پا کیسه یخ قرار دهید.

– نوشیدن مایعات: از مصرف الکل و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید. فرد باید 8 تا 16 فنجان مایعات در روز مصرف نماید که نیمی از آن باید آب باشد.

همچنین هنگام راه رفتن، می تواند از عصا یا سایر وسایل کمکی حرکت، برای کمک به کاهش فشار بر انگشت استفاده کند. همچنین توصیه می شود انگشت شست پا را از بیرون از جوراب قرار دهند تا به آن فشار وارد نشود. استفاه از کفش های پا باز یا صندل گزینه خوبی ست.

درمان نقرس شست پا

درمان طولانی مدت نقرس شست پا

پزشک ممکن است برای جلوگیری از حملات مکرر نقرس، همراه با داروهای تجویز شده، تغییر سبک زندگی را توصیه کند.

• مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تغییرات سبک زندگی زیر را توصیه می نمایند:
  • کاهش مصرف الکل و نوشیدنی های دارای قند زیاد
  • ورزش منظم و حفظ وزن متوسط
  • اجتناب از مصرف غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد حملات نقرس شوند، مانند غذاهای دریایی، گوشت اعضای بدن و گوشت قرمز
درد نقرس شست پا

درمان دارویی نقرس شست پا

درمان نقرس معمولاً با دارو انجام می شود. پزشک داروها را بر اساس شرایط شما انتخاب می کند. طبق NIAMS، دارو می تواند علائم حمله نقرس را درمان نماید، از حملات بعدی جلوگیری کند و احتمال بروز عوارض نقرس مانند توفی را کاهش دهد.

توفی، هنگامی ایجاد می شود که بلورهای اسید اوریک جمع شده و توده های کوچکی تشکیل دهند. آنها می توانند در هر جایی ظاهر شوند اما معمولاً در نقاط فشار مانند آرنج یا اطراف مفاصل دست یا پا ایجاد می گردند. دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

• کورتیکواستروئیدها، مانند پردنیزون
  • کلشی سین، مانند Colcrys یا Mitigare
نقرس

علل و عوامل خطر نقرس

نقرس به دلیل تجمع بیش از حد اسید اوریک یا افزایش اوره خون رخ می دهد. طبق موسسه ملی بهداشت (NIH)، هایپراوریسمی، عامل اصلی خطر ابتلا به نقرس است. با این حال، یک چهارم از افراد مبتلا به هایپراوریسمی، به نقرس مبتلا نمی شوند. هنگام تجزیه پورین ها در بدن، اسید اوریک تولید می شود. به طور معمول، کلیه ها مقدار مشخصی از اسید اوریک را از طریق ادرار دفع می کنند. با این حال، هنگامی که به اندازه کافی قادر به حذف آن نباشند، بلورهای اسید اوریک می توانند در مفاصل و بافت های نرم تشکیل شده و تورم و درد ایجاد کنند.

نقرس به طور معمول، بر مردان بیش از زنان تأثیر می گذارد. با این حال، سطح اسید اوریک در زنان، بعد از یائسگی افزایش می یابد. NIAMS اظهار می کند که افزایش سن نیز احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می دهد. ژنتیک همچنین می تواند احتمال ابتلا به نقرس را افزایش دهد. طبق CDC، سایر عواملی که ممکن است احتمال نقرس را افزایش دهند، عبارتند از:

– رژیم غذایی: غذا می تواند در بروز علائم نقرس نقش داشته باشد. خوردن غذاهای دریایی، گوشت قرمز و نوشیدن الکل، سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می دهد.

– وزن: داشتن اضافه وزن، احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می دهد.

– داروها: برخی از داروها، از جمله دیورتیک ها و آسپرین با دوز پایین، با خطر ابتلا به نقرس در ارتباط هستند؛ زیرا سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می دهند.

– سایر شرایط پزشکی: فشار خون بالا، دیابت و بیماری های کلیوی می توانند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهند.

نقرس انگشت شست پا

چگونه رژیم غذایی بر نقرس انگشت شست پا تأثیر می گذارد؟

پزشکان توصیه می کنند که از مصرف غذاهای سرشار از پورین اجتناب کنید، مانند:

• غذاهای دریایی، از جمله ماهی کاد، ماهی سالمون، و صدف
  • گوشت احشا
  • گوشت قرمز
  • الکل
  • نوشیدنی هایی با قندهای میوه ای زیاد

برعکس، برخی از غذاها می توانند سطح اسید اوریک، علت اصلی حملات نقرس، را کاهش دهند. این موارد عبارتند از:

– گیلاس: یک مطالعه نشان داده است که گیلاس ممکن است به کاهش سطح اسید اوریک در بدن کمک کرده، و بنابراین حملات نقرس را کاهش دهد. با این حال، بهتر است در این مورد ابتدا با پزشک مشورت کنید.

– ویتامین C: طبق بررسی سال 2017، مصرف ویتامین C ممکن است باعث افزایش دفع اسید اوریک شود.

– قهوه: یک مطالعه نشان می دهد افرادی که مرتبا قهوه می نوشند، کمتر به نقرس مبتلا می شوند. با این حال، برای تأیید این یافته ها، تحقیقات بیشتری لازم است.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

محبوب‌ترین مقالات