انحراف شست پا یا هالوکس والگوس چیست؟

انحراف شست پا یا هالوکس والگوس همچون یک برآمدگی بر روی انگشت شست پدیدار می شود. این برآمدگی در واقع در اثر ناهنجاری در استخوان های پا و انحراف شست به سمت انگشت دوم به وجود می آید. زاویه به وجود آمده از این انحراف، عامل برآمدگی کناره شست پا است. در برخی موارد، برآمدگی یاد شده بدون درد است. با این حال، با گذشت زمان انحراف انگشت شست سبب جمع شدن انگشت ها در کنار یکدیگر شده و در نتیجه آن درد و بد شکلی دائمی به وجود می آید.

چه چیزی سبب انحراف شست پا می شود؟

انحراف شست پا معمولا ناشی از عوامل وراثتی و نقص ساختار استخوان های پا تصور می شود. برخی بیماری های مرتبط با بروز هالوکس والگوس شامل صافی کف پا، انعطاف بیش از حد رباط ها و غیر طبیعی بودن ساختار استخوانی می شود. در حالی که برخی متخصصان بر این باورند که کفش های نامناسب سبب هالوکس والگوس شده، اما برخی بیان دارند که این کفش ها تنها سبب بدتر شدن مشکل ساختاری فعلی می شوند. انحراف انگشت شست پا معمولا با گذشت زمان بدتر می شود. نمونه های زیر از جمله موارد تاثیر گذار در تشدید این انحراف هستند:

• کفش های بیش از حد تنگ یا گشاد که انگشتان پا را جمع کرده و سبب فشردگی انگشت شست می شوند.
  • کفش هایی که پاشنه های بلند یا پنجه های نوک تیز دارند: این مدل کفش ها انگشتان را در کنار یکدیگر جمع می کنند.
  • ایستادن برای مدت طولانی
  • علائم التهاب مفصلی در پا

هالوکس والگوس

علائم هالوکس والگوس چیست؟

علاوه بر برآمدگی کنار شست، علائم و نشانه های انحراف شست شامل موارد زیر نیز می شوند:

• قرمزی و التهاب پوست در کنار شست پا
  • چرخش شست به سمت انگشتان دیگر پا
  • سفتی پوست در زیر انگشت شست
  • پینه بستن پوست انگشت دوم
  • احساس مداوم یا گاه به گاه درد در کف پا
  • مشکل در حرکت دادن انگشت شست

پد هالوکس والگوس

درد مرتبط با انحراف شست پا می تواند سبب دشواری در راه رفتن شود. در صورت تجربه موارد زیر باید با پزشک خود ملاقات کنید:

• درد مداوم پا
  • عدم توانایی در یافتن کفش با اندازه مناسب
  • کاهش انعطاف پذیری انگشت شست
  • پدیدار شدن یک توده بزرگ بر رو یا نزدیک مفصل انگشت شست

چه عواملی ریسک ابتلا به انحراف شست پا را افزایش می دهند؟

عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به انحراف شست را افزایش دهند:

– کفش های پاشنه بلند: پوشیدن این کفش ها سبب فشردگی انگشتان در ناحیه جلوی کفش و جمع شدن آن ها به سمت یکدیگر می شود.

– کفش های دارای اندازه نامناسب: افرادی که کفش های بسیار تنگ، باریک یا نوک تیز به پا می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به انحراف شست قرار دارند.

– آرتریت روماتوئید: ابتلا به این بیماری التهابی می تواند احتمال ابتلا به انحراف شست را افزایش دهد.

– وراثت: استعداد ابتلا به انحراف شست ممکن است در نتیجه مشکلات وراثتی در ساختار یا آناتومی پا باشد.

بیماری انحراف شست پا

عوارض انحراف شست پا

عوارض احتمالی انحراف شست شامل موارد زیر هستند:

– بورسیت: این بیماری دردناک هنگامی بروز می دهد که کیسه های کوچک پر از مایع در کنار مفاصل و استخوان ها دچار التهاب شوند.

– انگشت چکشی: یک خمیدگی غیر طبیعی است که در مفصل میانی انگشت ایجاد شده و سبب احساس درد و فشار می شود. اغلب اوقات، انگشت دوم به این بیماری دچار می شود.

– متاتارسالژی: این بیماری سبب درد و تورم در کف پا می شود.

پیشگیری از هالوکس والگوس

جهت پیشگیری از بروز انحراف شست پا باید در انتخاب کفش خود دقت کرد. کفش های انتخابی باید پنجه پهنی داشته و فضایی خالی بین بلند ترین انگشت و نوک کفش وجود داشته باشد. کفش ها باید بدون احساس فشار و تنگی به درستی بر شکل پا منطبق باشند.

درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

هالوکس والگوس در صورتی که با جراحی درمان نشود، دائمی خواهد بود. با این حال، برای داشتن احساس راحتی بیشتر و آهسته تر کردن روند پیشرفت انحراف شست می توان اقداماتی را انجام داد. گزینه های غیر جراحی شامل موارد زیر می شوند:

• پوشیدن کفش هایی که دارای کف های مخصوص بوده و فضای کافی برای حرکت انگشتان فراهم می کنند.
  • بستن انگشتان در موقعیت مناسب توسط پزشک که می تواند از فشار وارد شده بر شست بکاهد.
  • مصرف دارو های مسکن بدون نسخه همچون استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • پوشیدن کفش های بدون نسخه و حمایت کننده از پا

آتل هالوکس والگوس

درمان انحراف شست پا با جراحی

در صورتی که گزینه های غیر جراحی مفید نباشند، جراحی مورد نیاز خواهد بود. فرایند های جراحی متعددی برای درمان انحراف انگشت شست پا استفاده می شوند. پزشکان بسته به شرایط بیمار، بهترین درمان را به او پیشنهاد می دهند. با این حال، اغلب جراحی ها اصلاحی انحراف شست شامل بانیونکتومی می شوند. بانیونکتومی شامل موارد زیر است:

• اصلاح موقعیت انگشت شست با برداشت مقداری از استخوان
  • برداشت بافت متورم از مفصل آسیب دیده

بهبودی کامل از بانیونکتومی می تواند تا 8 هفته به طول انجامد. در اغلب موارد، فرد بلافاصله پس از فرایند بر روی پای خود راه خواهد رفت.

انحراف انگشت شست پا

عوارض ناشی از انحراف انگشت شست پا

عدم درمان انحراف شست پا می تواند سبب تحریک کیسه های پر از مایع بورس شود. در نتیجه این وضعیت، بورس ملتهب و متورم شده و فرد مبتلا درد، حساسیت به لمس و محدودیت در حرکت مفاصل انگشت شست را تجربه می کند. این مشکل با عنوان بورسیت شناخته می شود. دیگر عوارض انحراف شست شامل موارد زیر می شوند:

• بد شکلی پا یا انگشتان
  • سفتی انگشتان
  • درد مزمن پا یا انگشتان

در صورت تجربه این علائم و همچنین ابتلا به دیابت یا مشاهده علائم عفونت باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

کلینیک مهرگان | درمان کمردرد، زانو درد، اوزون تراپی

محبوب‌ترین مقالات