کیفوپلاستی چیست و چه مزایا و خطراتی دارد؟

کیفوپلاستی یک فرایند جراحی جهت درمان شکستگی های فشاری ستون مهره ها است. این فرآیند درد را کاهش داده و توانایی تحرک را افزایش می دهد. عمل کیفوپلاستی جایگزین کم تهاجمی برای دیگر روش های جراحی به شمار می رود. در این مطلب به چگونگی انجام این عمل، علت نیاز بیمار به آن، مزایا، معایب، خطرات، عوارض و بهبودی از آن پرداخته می شود.

کیفوپلاستی چیست؟

شکستگی های فشاری یا ترک خوردن یکی از مهره های کمر می تواند دردناک باشد. این موارد همچنین می توانند تحرک آزادانه را با مشکل مواجه کنند. علت آن نیز قطعات استخوانی ناشی از شکستگی است که با داشتن تحرک بر روی هم کشیده می شوند. انجام فرایند جراحی می تواند به درمان این شکستگی ها کمک کند. برای مثال، کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی فرایند های کم تهاجمی هستند که اغلب به صورت همزمان و بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان انجام می شوند.

در ورتبروپلاستی پزشک جهت تقویت استخوان سیمان مخصوصی را به آن تزریق می کند. در کیفوپلاستی فضای کافی برای ورود سیمان ایجاد می شود. در این فرایند، پزشک یک بالون را به بدن وارد کرده و آن را منبسط می کند تا فضای کافی برای تزریق سیمان ایجاد شود. پس از تزریق سیمان، بالون از بدن خارج می شود.

کیفوپلاستی گاهی اوقات با نام بالون ورتبروپلاستی نیز شناخته می شود. هر دوی این فرایند ها در صورتی که ظرف 2 ماه پس از تشخیص شکستگی انجام شوند، از شانس موفقیت بالایی برخوردار خواهند بود. هنگامی که روش های دیگر در درمان شکستگی ناتوان باشند، این دو می تواند سبب تسکین درد و بهبود تحرک شوند.

کیفوپلاستی

عمل کیفوپلاستی چگونه انجام می شود؟

در حین جراحی کیفوپلاستی، یک برش کوچک بر روی کمر ایجاد شده و پزشک لوله باریکی را به آن وارد می کند. لوله یاد شده با استفاده از فلوروسکوپی تا به محل مناسب هدایت شده و از طریق پایه مهره مبتلا مسیری را به محل شکستگی باز می کند. پزشک با استفاده از تصاویر اشعه ایکس، یک بالون مخصوص را به وسیله لوله به ستون فقرات وارد کرده و با دقت و آهستگی آن را منبسط می کند. همگام با متورم شدن بالون، شکستگی جمع تر شده و قطعات آن نزدیک تر به محل طبیعی خود قرار می گیرند.

این روش همچنین بافت نرم را نیز جمع می کند تا حفره ای در ستون فقرات ایجاد شود. سپس، بالون از بدن خارج شده و پزشک با استفاده از ابزار های مخصوص و تحت فشار کم حفره را با مواد سیمان مانندی به نام پلی متیل متاکریلات پر می کند. این ماده خمیر مانند پس از تزریق به سرعت سفت شده و استخوان را پایدار می کند. جراحی کیفوپلاستی با هدف درمان شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در یک محیط بیمارستانی و تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. در پایین نکاتی درباره فرایند کیفوپلاستی بیان شده است:

بهبودی پس از کیفوپلاستی

در حالی که در برخی بیماران درد بلافاصله پس از فرایند تسکین می یابد، در برخی دیگر کاهش یا تسکین درد پس از گذشت 2 روز گزارش می شود. بیماران پس از مرخص شدن از بیمارستان با این که می توانند به فعالیت های معمول خود باز گردند، اما باید حداقل به مدت 6 هفته از انجام موارد شدید همچون بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند. بیماران همچنین باید جهت شروع یا بازبینی برنامه درمانی پوکی استخوان خود به پزشک مراجعه کنند. مصرف دارو های پیشگیری کننده از تحلیل روی بافت استخوانی نیز در این برنامه درمانی جای دارند.

همچنین بخوانید:

کیفوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

کیفوپلاستی برای اصلاح بد شکلی های ایجاد شده در ستون فقرات مناسب نبوده و برخی بیماران مبتلا به پوکی استخوان نیز کاندید مناسبی برای این درمان نیستند. کیفوپلاستی برای بیمارانی مناسب است که علائم دردناک یا بد شکلی های مهره ای ناشی از شکستگی های فشاری را تجربه می کنند. این فرایند جهت داشتن بیشترین موفقیت در احیای میزان قد از دست رفته باید ظرف 8 هفته پس از بروز شکستگی انجام شود.

کیفوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

مزایای کیفوپلاستی

کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی می توانند بدون نیاز به فیزیوتراپی یا بازتوانی، توانایی های عملکردی بیماران را افزایش داده و بازگشت به سطح پیشین فعالیت را برای بیماران ممکن کنند. این فرایند ها معمولا در تسکین درد ناشی از شکستگی فشاری ستون فقرات موفق است. بسیاری از بیماران تقریبا به صورت فوری یا با فاصله چند روز از فرایند رهایی از درد و علائم را تجربه می کنند.

پس از انجام ورتبروپلاستی، در حدود 75 درصد بیماران تحرک از دست رفته را دوباره به دست آورده و فعال تر می شوند که این ویژگی به مقابله با پوکی استخوان کمک می کند. پس از فرایند، بیمارانی که تا کنون بی تحرک بوده اند می توانند از تخت بیرون آیند. داشتن تحرک خطر ابتلا به پنومونی یا عفونت ریوی را کاهش می دهد. افزایش فعالیت سبب تقویت بافت عضلانی و تمایل به تحرک بیشتر می شود. کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی معمولا فرایند هایی ایمن و موثر هستند. در این روش نیازی به برش جراحی نبوده و تنها سوراخ کوچکی در پوست ایجاد می شود که آن هم نیازمند بخیه نیست.

مزایای کیفوپلاستی

خطرات عمل کیفوپلاستی

هر فرایندی که در آن پوست سوراخ شود، با خطر ابتلا به عفونت نیز همراه است. احتمال بروز عفونت های نیازمند به مصرف آنتی بیوتیک کمتر از 1 در هر 1000 مورد است. امکان دارد مقدار اندکی از سیمان یاد شده پس از تزریق به بیرون از مهره نشت کند. در صورتی که این مقدار نشت شده به نواحی خطرناکی همچون کانال نخاعی یا عروق خونی ریوی نرسد، معمولا سبب بروز مشکل جدی نمی شود. دیگر عوارض احتمالی شامل عفونت، خونریزی، افزایش درد کمر و علائم عصبی همچون بی حسی یا گزگز می شوند. احتمال فلج شدن بسیار نادر است.

تقریبا 10 درصد بیماران پس از کیفوپلاستی یا ورتبروپلاستی به شکستگی های فشاری دیگری نیز مبتلا می شوند. در این موارد، بیمار اغلب تا چند روزی پس از فرایند احساس رهایی از درد را تجربه کرده اما درد فورا در جای دیگری بروز می دهد. همچنین، احتمال اندکی از نظر بروز واکنش حساسیتی به دارو های مصرفی نیز وجود دارد.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

محبوب‌ترین مقالات