مورتون نوروما و علت درد کف پا چيست؟

مورتون نوروما از علل ايجاد درد كف پا میباشد و در زنان شایع تر است. نوروما یک نوع تومور خوش خیم عصبی یا رشد غیر طبیعی بافت عصبی است.

نورومای مورتون به طور دقیق یک تومور نیست بلکه ملتهب و ضخیم شدن بافت احاطه کننده ی عصب یا خود آن می باشد. این عارضه معمولا بین انگشت سوم و چهارم پا اتفاق می افتد. (ممکن است بین انگشت دوم و سوم نیز به وجود بیاید). مورتون نوروما می تواند باعث خارش، بی حسی ،گزگز کف پا  و درد شدید و سوزناک در ناحیه ی کروی کف پا و سوزن سوزن شدن بین انگشتان پا شود. میزان شیوع مورتون نوروما در بین زنان هشت تا ده برابر مردان است.

‎علائم و نشانه های نوروما

‎درد،مورمور و گزگز بین انگشتان پا معمولا علائم ظاهری آشکاری مثل توده یا جراحت ندارد. علاوه بر درد و حالت بی حسی، بسیاری از افراد مبتلا احساس عجیبی را بین انگشتان پا و یا در قسمت کروی کف پا، تجربه می کنند مانند این که روی یک تیله ایستاده، یک ریگ در کفش آن ها رفته و یا جوراب آن ها تا خوردگی متورمی پیدا کرده باشد.

دیگر علائم مورتون نوروما

•  حس خارش ویا بی حسی یا گز گز بین انگشتان پا (معمولا انگشت سوم و چهارم) و یا در قسمت توپی پا
  •  درد شدید، ناگهانی و تیر کشیدن در این ناحیه (که ممکن است با ایستادن یا راه رفتن بد تر شود)
  •  متورم شدن
  •  گرفتگی عضلات

‎علاوه بر موارد بالا، دونده ها ممکن است هنگام فشار و جدا شدن از بلوک شروع، احساس درد کنند.

‎علت ها و دلایل مورمور و گزگز

‎علت اصلی به وجود آمدن درد،مورمور و گزگز بین انگشتان پا و علت بی حسی پا ، هنوز به درستی مشخص نیست، ولی به نظر می رسد که برخی عوامل در به وجود آمدن آن نقش دارند:

•  کفش تنگ یا نامناسب
  •  بدشکلی های فیزیکی مثل گودی یا صافی کف پا
  • دیگر عارضه های پا مثل پینه یا انگشت چکشی
  • جراحت

تنش و فشار مکرر که ممکن است به دلیل نوع خاصی ورزش یا شغل باشد.

‎باور بر این است که قوس بیش از حد یا صاف بودن کف پا و دیگر بدشکلی ها و همچنین آسیب های خاص با ایجاد ناپایداری در مفاصل انگشتان پا باعث بروز نورومای مورتون می شوند.

تشخيص علت درد کف پا

معمولا بالينی است و با معاينه و شرح حال پزشک به تشخيص ميرسد. در مواردی ممكن است نياز به عكسبرداری با بررسی های ديگر باشد.

در طول معاینه، پزشک روی پای شما فشار می آورد تا احساس سنگینی یا درد کنید. ممکن است یک احساس “کلیک کردن” بین استخوان های پا وجود داشته باشد.

آزمایشات تصویربرداری

برخی از آزمایشات تصویربرداری در تشخیص نورومای مورتون مفیدتر از برخی دیگر هستند :

• عکس با اشعه ایکس. احتمال دارد پزشک عکس اشعه ایکس از پای شما را درخواست کند تا علل دیگر درد شما را رد کند.
  • سونوگرافی. این تکنولوژی از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر واقعی از ساختارهای داخلی استفاده می کند. سونوگرافی به ویژه در تشخیص ناهنجاری های بافت نرم مانند نروماها بسیار مفید است.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی ). ام آر آی با استفاده از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی، در تجسم بافت نرم مفید است. اما این آزمایش گران است و اغلب نوروما را در افرادی که هیچ علامتی ندارند نشان می دهد.

درمان

درمان این بیماری بستگی به شدت علائم شما دارد. پزشک احتمالا دنبال کردن روش های محافظه کارانه را توصیه می کند.

روش های محافظ کارانه

آرک ها و پد های پا در داخل کفش قرار می گیرند و به کاهش فشار بر روی عصب کمک می کنند. این پدها را می توان بدون نیاز به نسخه خریداری کرد یا می توانید کفش های مخصوص را سفارش دهید تا به صورت دقیق تر از پای شما محافظت کنند .

جراحی و روش های دیگر

اگر درمان های محافظه کارانه به شما کمکم نکردند، پزشک ممکن است روش های زیر را پیشنهاد کند:

• تزریق ها . تزریق استروئید به ناحیه دردناک به برخی افراد کمک می کند.
  • جراحی کاهش فشار . در برخی موارد، جراحان می توانند با بریدن ساختارهای مجاور، مانند رباط که برخی از استخوان ها را در جلوی پا به یکدیگر متصل می کند، فشار وارد شده بر روی عصب را کاهش می دهند.
  • جراحی حذف عصب . در صورتی که درمان های دیگر قادر به تسکین درد نباشند جراحی حذف عصب ضروری است. اگرچه این عمل جراحی معمولا موفقیت آمیز است، اما ممکن است باعث بی حسی گذرا در ناحیه آسیب دیده شود.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

برای کمک به کاهش درد ناحیه مورتون نوروما و اجازه دادن به عصب برای بهبودی، نکات زیر را در نظر بگیرید:

• داروهای ضد التهاب مصرف کنید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند تورم و درد را کاهش دهند.
  • کمپرس یخ را امتحان کنید. ماساژ منظم ناحیه آسیب دیده با یخ ممکن است به کاهش درد کمک کند.
  • کفش خود را تغییر دهید . از پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا تنگ اجتناب کنید .
  • استراحت کنید . برای چند هفته، فعالیت هایی مانند پیاده روی، تمرین های هوازی یا رقص که پاهای شما را تحت تاثیر قرار می دهند را کاهش دهید .

آماده شدن برای مراجعه به پزشک

ابتدا ممکن است درمورد درد پای خود از پزشک خانواده خود مشاوره بگیرید. او ممکن است شما را به یک پزشک یا جراح متخصص در اختلالات پا ارجاع دهد. قبل از مراجعه به پزشک بهتر است جواب سوالات زیر را بدانید:

• چه زمانی علائم شما شروع شد؟
  • علائم شما به تدریج یا ناگهانی آغاز شدند ؟
  • چه نوع کفشی برای کار می پوشید؟

آیا ورزش می کنید؟ چه ورزشی ؟

• چه داروها و مکمل هایی را به طور منظم مصرف می کنید؟

از پزشک خود چه انتظاراتی داشته باشید

پزشک ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد :

• آیا درتان در برخی کفش ها بدتر می شود؟
  • آیا فعالیت خاصی باعث کاهش درد و یا بدتر شدن آن می شود؟
  • آیا در قسمت دیگری از بدنتان نیز درد دارید؟

درد کشیدن طبیعی نیست! حتی اگر به آن عادت کنیم!

مورتون نوروما و علت درد کف پا چيست؟