اوزون تراپی

قبل از تعریف اوزون تراپی بهتر است بدانیم، اگر از دردهای مداوم زانو و کمر که گاهی امان از آدم می برد، کلافه شده اید، شما دقیقا جایی هستید که باید باشید. اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد شما، پدر، مادر و یا اطرافیانتان دچار درد زانو شده اند. درد زانو که گاهی به صورت درد تیر کشنده، گاهی با احساس سنگینی پشت زانو و گاهی سوزن سوزن شدن همراه است. این دردها می تواند آنقدر شدید باشد، که سبب تلو تلو خوردن موقع راه رفتن و عدم حفط تعادل فرد شود.

اوزون تراپی روشی بدون جراحی برای درمان درد زانو

خوب درک می کنم که شدت درد زانو می تواند تا حدی زیاد باشد که شب ها تا صبح از درد اشک بریزید! و مدام مسکن هایی استفاده کنید که از یک طرف کمی درد را می خواباند و از طرف دیگر این نگرانی را در شما ایجاد می کند که: نکند کلیه های من آسیب ببیند!

نگران نباشید من امروز می خواهم شما را با اوزون درمانی یا ازون تراپی که همان جدیدترین روش درمان درد زانو است، آشنا کنم! اما قبل از اینکه در مورد اوزن درمانی صحبت کنیم، داستان زندگی یکی از بیماران را از زبان خودش با هم تماشا کنیم.

اوزون تراپی یا اوزون درمانی

اوزون تراپی یا اوزون درمانی به معنای استفاده از گاز اوزون در حیطه درمان انواع درد است که به صورت های مختلفی مانند اوزون تراپی زانو در درمان آرتروزها و گرفتگی های عضلانی و یا دیسک کمر، درمان زخم های دیابتی، عفونی و غیره استفاده می شود.

اوزون تراپی بر خلاف تصور عموم، مدتهاست در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و چند سالی است که در کشور ما نیز در حال انجام است و در دفترچه تعرفه های خدمات پزشکی ثبت شده است. فراموش نکنید ازن تراپی همون تزریق کورتون نیست!!!

پزشکان کلینیک درد مهرگان به سوالات شما پاسخ می دهند:

آیا اوزون تراپی درد دارد؟

اوزون تراپی توسط سرنگ ها یا نیدل های ظریف و مخصوصی انجام می شود و قبل از تزریق همیشه بی حسی در محل تزریق می شود.
در کل درد آن معمولا به اندازه یک آمپول زدن ساده است! حتی کمتر

اثرات اوزون تراپی موقتی است یا دایمی است؟

با توجه به مکانیسم اوزون که در بالا توضیح داده شد و خواص ترمیمی این گاز تغییراتی که در مفصل به وجود می آورد خاصیت درمانی و دایمی دارد.

آیا ازون درمانی به تنهایی کافی است یا در کنار سایر درمان ها کاربرد دارد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید دقت شود که آرتروز زانو یک بیماری پیشرونده است و یک درمان کامل، درمانی است که علاوه بر از بین بردن علایم درد و ناراحتی، باعث مقادیری ترمیم و بازسازی شده و جلوی روند بیماری را گرفته یا آن را کند کند.
بنابراین بهترین درمان یک برنامه چند وجهی شامل تزریقات داخل مفصلی (اوزون،ژل …) و همچنین اصلاح الگوی زندگی است. اصلاح الگوی زندگی شامل کاهش وزن (و یا حداقل جلوگیری از افزایش بیشتر وزن) و همچنین فیزیوتراپی خانگی است. برنامه فیزیوتراپی خانگی شامل ورزش ها و نرمش هایی است که برای تقویت عضله چهار سر ران به بیمار آموخته می شود.

قیمت آمپول اوزون چقدر است؟

بر اساس قیمت ها در سال 1396 هزینه اوزون تراپی برای هر زانو در هر جلسه دویست هزار تومان است (برای آرتروز زانو بین سه تا چهار جلسه احتیاج هست). هزینه اوزون تراپی برای دیسک کمر و سایر بیماری ها پس از ویزیت و بررسی بیمار از لحاظ اینکه چه کاری قرار است انجام شود مشخص خواهد شد.
کلینیک چند تخصصی درمان درد مهرگان از جمله مراکز اوزون تراپی در تهران است که با تیمی متشکل از پزشکان متخصص و فوق تخصص به ارائه خدمات به مددجویان عزیز مبادرت دارد.

تعداد جلسات مورد نیاز چقدر است؟

پس از ویزیت و شرح حال مشخص خواهد شد، بسته به شدت درگیری وناتوانی. به طور میانگین ٤ جلسه برای اوزون تراپی لازم است.

آیا اوزون تراپی زانو عوارض دارد؟

گاز اوزون که در پزشکی با غلظت های خاص استفاده می شود هیچ عارضه سویی ندارد و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا و وزارت محترم بهداشت می باشد.

اوزون چیست؟

اوزون شکل فعال اتم اکسیژن می باشد که در طبیعت در لایه های فوقانی جو زمین وجود داشته و برای کره زمین اثر حفاظتی دارد. اما امروزه بشر برای مقاصد گوناگون اوزون را تولید کرده و از آن استفاده می کند. هم استفاده های صنعتی و هم استفاده های پزشکی.

گاز اوزون در پزشکی

استفاده از اوزون

از جمله استفاده های صنعتی می توان به سم زدایی و میکروب کشی و استریلیزاسیون (اوزون در غلظت های معین دارای خاصیت میکروب کشی و استریل کردن می باشد) اشاره کرد. در حیطه پزشکی نیز اوزون مدتهاست که وارد شده و از خواص منحصر به فرد آن در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

حالا گاز اوزون تو پزشکی برای چی استفاده میشه؟

از جمله کاربردهای پزشکی گاز اوزون به شرح زیر است:

استفاده در درمان آرتروز زانو و دیگر مفاصل

اوزون با خاصيت ضد التهابی خود باعث بهبود درد در مفصل شده و همچنین با بهبود اکسیژن رسانی و جریان خون باعث جلوگیری از تخریب بیشتر مفصل و کمک به بازسازی و ترمیم غضروف مفصلی می شود. پس دقت کنید که اوزون علاوه بر تسکین درد در آرتروز نقش درمان و غضروف ساز را نیز دارد.

کاهش التهاب مفاصل

کاهش التهاب و بهبود انواع تاندونیتها، یورسیتها و آسیب های اطراف مفاصل

رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات

برطرف کردن اسپاسم و گرفتگی عضلات و بهبود عملکرد عضلانی اسکلتی (برای افرادی که مکررا دچار گرفتگی عضلات وکمر درد هستند).

اوزون تراپی جهت زخم های دیابتی

تزریق گاز اوزون در مفصل دچار آرتروز و ساییدگی علاوه بر خاصیت تسکينی و از بین برنده درد، با مهار آنزیم های خورنده مفصل باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری خواهد شد.

توجه داشته باشید که اوزون به کار رفته در پزشکی توسط دستگاه های مخصوص اوزون ساز پزشکی در غلظت های مشخص تولید شده و هیچگونه عارضه یا اثر سویی ندارد.

واژه اوزون تراپی (اوزون درمانی) به معنای استفاده از گاز اوزون در حیطه درمان است که به صورت های مختلفی مانند اوزون تراپی در درمان آرتروز ها، گرفتگی های عضلانی و دیسک کمر، درمان زخم های دیابتی و عفونی و … در حال استفاده است.

هنوز بسیاری از پزشکان با اوزون درمانی آشنایی ندارند، بنابراین وقتی شما در مورد اوزون از پزشکتان سوال می کنید ممکن است اطلاعات کافی در اختیارتان قرار نگیرد. پس اگر به دنبال نظر هستید همیشه از متخصصین مربوطه (فوق تخصص درمان درد، متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی ) سوال کنید که چه تجربه حقیقی از درمان در دنیای واقعی دارند.

یک  نظر منفی بدون حقایق پشتیبان اثر بدی بر شما می گذارد، اکنون که این متن را مطالعه میکنید بالغ بر 7000 نفر در اروپا در حال استفاده از اوزون تراپی هستند. اما متاسفانه هنوز بسیاری از سیستم های درمانی به طور غم انگیزی از آن بی اطلاع هستند. به همین خاطر سعی کنید قبل از انتخاب روش درمانی، اطلاعات خود را کامل کنید.

کاربرد اوزون تراپی در آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از عوامل مهم ایجاد درد زانو در سنین میانسالی به بعد است. ماهیت آرتروز زانو یک بیماری تخریبی مفصل است. به این صورت که در ابتدا با از بین رفتن تدریجی غضروف مفصلی (غضروفی که روی سطح استخوان ها را پوشانده است) باعث ایجاد دردهای فعالیتی و سپس دردهای التهابی و فعالیتی به صورت توام میشود.

در موارد بسیار شدید و پیشرفته که مفصل کاملا تخریب می شود و شکل مفصل کاملا از بین رفته و تمامی درمان های غیر جراحی بی نتیجه مانده است، درمان جراحی تعویض مفصل زانو توصیه می شود ولی اگر به هر علتی بیمار مورد مناسبی برای جراحی تعویض مفصل زانو نباشد (مراحل اولیه بیماری، سن خیلی کم یا خیلی زیاد، وجود بیماری های همراه که امکان تحمل عوارض جراحی وجود نداشته باشد و یا امتناع بیمار از عمل جراحی) درمان های غیر جراحی باید انجام بگیرد.

اوزون تراپی زانو از جمله درمانهای بسیار موثر برای آرتروز زانو می باشد.

اوزون دقیقا در مفصل زانو چه می کند؟

اوزون در مفصل سه کار مهم انجام می دهد:

1. اول با خاصیت ضد التهابی قوی باعث از بین رفتن التهاب مفصل خواهد شد اهمیت موضوع در این است که در پروسه بیماری ارتروز، مفصل پر از مواد التهابی میشود ،این التهاب به نوبه خود باعث بدتر شدن سیر بیماری خواهد شد.
  2. دوم اینکه اوزون با افزایش اکسیزن رسانی در مفصل باعث افزایش رگزایی در محل خواهد شد، این عوامل باعث ایجاد و تسریع پروسه ترمیم غضروف مفصلی میشود.
  3. سوم اینکه اوزون با از بین بردن بعضی از مواد تخریبی که در پروسه آرتروز در مفصل فعال شده اند باعث توقف روند بیماری میشود.

به خاطر همین اوزون امروزه در دنیا از جمله درمان های بسیار موثر برای آرتروز زانو در نظر گرفته می شود.

مراقبت های بعد از اوزون تراپی زانو

در ادامه به تعدادی از سوالات شایع پاسخ داده خواهد شد.

درمان دیسک کمر با اوزون تراپی

یکی از کاربردهای اوزون تراپی استفاده در درمان کمر درد های ناشی از بیرون زدگی دیسک بین مهره ای است.

درمان دیسک کمر در ازون تراپی

اینکه آیا بیمار مورد مناسبی برای اوزون تراپی هست یا نه پس از بررسی بیمار یعنی معاینه فیزیکی و مدارک موجود مانند ام.آر.آی یا نوار عصب و عضله مشخص می شود. دقت کنید که همه بیمارانی که دچار بیرون زدگی دیسک کمر هستند مورد مناسبی برای اینکار به شمار نمی روند.

روش انجام کار به این صورت است که با استفاده از نیدل های مخصوص و با راهنمایی دستگاه تصویر برداری (سی آرم فلوروسکوپی) گاز اوزون داخل دیسک بیرون زده تزریق خواهد شد. این گاز با اثر بر روی برخی از اجزای تشکیل دهنده دیسک بیرون زده باعث جمع شدن آن و برداشتن فشار دیسک از روی اعصاب نخاعی خواهد شد. اگر بیمار به درستی برای انجام این کار انتخاب شده باشد و کار توسط پزشک و تیم متبحر انجام شود نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

انجام اوزون تراپی برای درمان دیسک کمر در اتاق عمل سرپایی و در شرایط کاملا استریل انجام میشود.

اینکار بدون بیهوشی و توسط بی حسی موضعی انجام می شود. احتیاج به بستری ندارد و چند ساعت پس از آن بیمار با پای خودش به منزل برخواهد گشت.

کاربرد اوزون در درمان تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی از جمله بیماری هایی است که باعث ایجاد محدودیت و ناتوانی در راه رفتن و همچنین علایم حسی در بیماران می شود. بیماران معمولا ذکر می کنند که علایمی مانند سنگینی پاها هنگام راه رفتتن یا نشستن دارند، همچنین علایم حسی مانند گزگز و بی حسی، یخ شدن یا داغ شدن پاها و … ممکن است وجود داشته باشند.

تزریق گاز اوزون در اطراف اعصابی که از ناحیه نخاع خارج می شود در فواصل زمانی معین با از بین بردن التهاب باعث بهبود نسبی علایم خواهد شد. این درمان برای مراحل اولیه بیماری یا افرادی که به هر دلیل کاندید جراحی نیستند توصیه می شود. البته باید دقت شود که بیماری های زیادی ممکن است به جز تنگی کانال نخاعی علایم بالا را ایجاد کند که قبل از شروع درمان باید تشخیص دقیق داده شود.

اوزون درمانی در ورزشکاران

اوزون تراپی در ورزشکاران

ورزشکاران ممکن است به دفعات دچار آسیب های تاندونی یا عضلانی و مفصلی شوند. همچنین عوارضی چون گرفتگی های عضلانی نیز در این گروه شایع است. در مورد ورزشکاران اوزون درمانی به روند بازسازی و ترمیم آسیبها کمک شایانی خواهد کرد. کریستیانو رونالدو فوتبالیست معروف در سال 2016 برای درمان تاندونیت خود از اوزون تراپی کمک گرفت. البته گاهی اوقات از اوزون برای افزایش سطح انرژی و به اصطلاح دوپینگ در ورزشکاران استفاده می شود که موضوع این بحث نیست.

روش انجام اوزون تراپی

اوزون مورد استفاده در پزشکی توسط دستگاه های مخصوصی تولید میشود که این دستگاه ها معمولا کار پیچیده ای ندارند و اکسیژن را از منبع اکسیژن گرفته و به اوزون با غلظت خاصی تبدیل می کنند. اوزون تولید شده از دستگاه گرفته شده و توسط سرنگ در شرایط استریل به مفصل زانو تزریق می شود.

دستگاه اوزون تراپی:

دستگاه اوزون تراپی ژنراتوری است که اکسیژن را از کپسول اکسیژن گرفته و به اوزون تبدیل می کند. در واقع در همان لحظه تزریق بر اساس غلظتی که پزشک برای دستگاه تعریف می کند، دستگاه مخلوط اکسیژن و اوزون تحویل می دهد. نوع دستگاه اهمیت زیادی ندارد و نکته اصلی غلظتی از اوزون است که دستگاه باید تحویل دهد. امروزه تبلیغاتی که در مورد برندهای خاصی از دستگاه می شود بیشتر جنبه تجاری داشته و در پروسه درمان تاثیر ندارد.

روش انجام اوزون تراپی زانو

معمولا کل پروسه برای هر زانو حدود 10 دقیقه  طول می کشد و برای هر زانو بستگی به میزان درگیری تعداد جلسات متفاوت است.

قبل از انجام اوزون تراپی احتیاج به دارو یا ملاحظه خاصی ندارد.

در مورد بعد از تزریق نیز احتیاج به مراقبت خاصی وجود ندارد و شخص با پای خودش می رود و احتیاج به استراحت نیست.

روش انجام برای دیسک کمر

اوزون درمانی کمر در اتاق عمل سر پایی، بدون بیهوشی یا احتیاج به بستری، توسط سوزن های باریک بلند و مخصوصی انجام می شود.

فواید اوزون تراپی

فواید اوزون تراپی در مقایسه با سایر درمانهای غیر جراحی زیاد است که به مواردی از آن اشاره میکنیم:

• اوزون با توجه به خواص ترمیمی فوق العاده ای که دارد جزو درمانهای بشیار موفقت آمیز در درمان آرتروز زانو است.
  • اوزون درمانی بدون عارضه است و اگر شخص هر روز نیز اوزون تزریق کند هیچ عارضه ای ندارد بنابراین بدون عارضه بودن دومین فایده عمده این روش درمانی است.
  • هزینه اوزون درمانی در مقایسه با سایر روشهای درمانی از جمله عمل جراحی بسیار پایین تر و به صرفه تر میباشد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

امتیاز (5 / 1)
دیدگاه بگذارید
1 موضوعات نظر
1 پاسخ های موضوع
0 دنبال کنندگان

بیشترین اظهار نظر
داغ ترین نظر ها
2 کسانی که نظر دادند
مدیرحسین آخرین کسانی که نظر دادند
  اشتراک
جدید تر قدیمی تر بیشترین امتیاز
اعلام به من
حسین
Guest
حسین
امتیاز :

من بازیکن فوتبالم و گاهی در زانو احساس درد میکنم طوری که اصلا نمیتوانم ادامه دهم. میخوام بدونم اگر ازون تراپی انجام دهم آیا مدتی باید بازی نکنم؟ چون من دوست ندارم مدتی در خانه باشم.