آیا صدا دادن زانو و زانو درد در جوانی خطرناک است؟

اگر شما دچار زانو درد در جوانی شده اید، تنها نیستید! این روزها افراد جوان زیادی به کلینیک درد مراجعه می کنند که درگیر انواع دردهای عضلانی اسکلتی از جمله زانو درد هستند.

اگر سن زیر پنجاه سال دارید و درگیر زانو درد شده اید مطلب زیر را حتما تا انتها مطالعه کنید و قبل از تحلیل رفتن غضروف زانو، به درمان آن بپردازید.

علائم زانو درد در جوانی

❇ صدا دادن زانو در جوانان

قبل از هر چیز و قبل از اینکه در مورد زانو درد در جوانی صحبت کنیم به یکی از دغدغه های اصلی افراد جوان در زانو می پردازیم، یعنی صدا دادن زانوها! بله صدا دادن زانوها یکی از شکایت های بسیار شایع مخصوصا در افراد جوان که در مورد سلامتی زانوهای خود نگران هستند می باشد.

دقت شود که صدا دادن زانوها (تق تق کردن) به خودی خود نگران کننده نیست و علل مختلفی ممکن است باعث این حالت شود مانند رد شدن تاندون ها از روی استخوان ها و یا ترکیدن حباب های نیتروژن در ناحیه مفصلی و …

پس اگر فقط از صدا دادن زانوها رنج می برید و سایر علایم مانند درد، اشکال در خم و راست کردن زانو یا اختلال راه رفتن وجود ندارد خیلی نگران نباشید. ولی اگر در کنار صدا دادن زانوها سایر علایم ذکر شده را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

❇ درد زانو

ممکن است در جلوی زانو و اطراف و پشت کشکک زانو احساس درد داشته باشید. این درد گاهی اوقات می تواند بسیار شدید باشد و حرکات روزمره مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله ها را سخت و دردناک کند. همچنین ممکن است دردى ناخوشایند را احساس کنید، مثلا زمانى که پس از چند دقيقه نشستن بلند مى شويد. درد اغلب باعث سخت شدن زانو زدن یا پريدن می شود. این درد معمولا حين دويدن تحريک مى شود بنابراین اغلب در طول یا بعد از ورزش شما اتفاق می افتد.

تأثیر این علائم در زندگی روزمره می تواند در زمان هاى مختلف متفاوت باشد.

علت صدا دادن زانو

1️⃣ آسیب ها و ضربه ها

ممکن است این آسیب یا ضربه به صورت ناگهانی مثلا در حین ورزش یا پیچ خوردن پا یا زمین خوردن ایجاد شده باشد و یا در اثر مرور زمان و به علت استفاده از کفش های نامناسب، بد راه رفتن و … ایجاد شده باشد. این آسیب ها معمولا باعث درگیری اجزا مفصلی مثل تاندون ها یا مینیسک می شوند و از علل مهم زانو درد در جوانی هستند.

2️⃣ ناهنجاری های مادرزادی

که شایع ترین آنها پاهای پرانتزی یا ضربدری هستند.

3️⃣ بیماری های التهابی مفاصل

اگر دچار زانو درد در جوانی شده اید و علاوه بر زانو درگیر دردهای سایر مفاصل بدن هستید یا خشکی صبحگاهی(بیشتر از پانزده دقیقه)دارید باید از نظر بیماری های التهابی سیستمیک مانند آرتریت روماتویید بررسی شوید.

4️⃣ فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری با منشا ناشناخته است که میتوتند باعث دردهای منتشر عضلانی اسکلتی در نقاط مختلف بدن از جمله اطراف زانو ها شود. معمولا در این بیماری، درد سایر نقاط بدن هم وجود دارد.

5️⃣ آرتروز زانو

امروزه متاسفانه شاهد بروز آرتروز و ساییدگی مفصل در سنسن جوانتر هستیم که این مشکل به علت افزایش اضافه وزن در اجتماع و کم تحرکی و به دنبال آن ضعف عضلات اطراف مفصل است.

موثرترین راه درمان آرتروز زانو

تشخیص زانو درد در جوانی

معاینه فیزیکی زانوى شما

برای بررسی تغییرات مفصل زانو، پزشک ممکن است از شما بخواهد ماهیچه های ران خود را (چهار سر ران) در حالی که زانوى خود را پایین نگه داشته اید، سفت کنید. این کار ممکن است باعث ایجاد درد شود. گاهی اوقات، افزایش مایع در مفصل می تواند باعث تورم شود، بنابراین پزشک آن را نیز بررسی می کند.

آزمایش های خون در تشخیص زانو درد کمکى نمی کنند اما برای جلوگیری از مشکلات جدی تر مفيد هستند. معمولا عکس با اشعه ایکس نيز مفید نیست چرا که غضروف بر روی آن نشان داده نمی شود. پزشک ممکن است اسکن مغناطیسی رزونانس  (ام آر آى) را پیشنهاد دهد.

درمان زانو درد در جوانی

زانو درد در جوانی گاهی بدون درمان به طور خود به خود بهبود می یابد، اگرچه ممکن است چندین سال علائم آن را داشته باشید. با این حال، مسکن و فیزیوتراپی نيز می توانند به کاهش درد کمک کنند.

داروها

داروهای ضد درد مانند استامینوفن می توانند به کاهش درد کمک کنند. معمولا با تجويز استامینوفن ديگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن تجويز نمى شوند، چرا که هیچ برترى نسبت به آن نداشته و عوارض جانبی ناشی از آنها نیز بیشتر است.

فیزیوتراپی

مهم است که ماهیچه های ران خود را (چهار سر ران) قوی و متعادل نگه دارید تا از فشار بر روى مفصل زانوی خود جلوگیری کنید. پزشک شما ممکن است به شما تمریناتى بدهد یا پیشنهاد کند که به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنيد تا در صورت لزوم تمرینات ديگرى برايتان انتخاب شود.

فیزیوتراپیست زانوی شما را ارزیابی می کند و مشخص مى کند چه چیزی باعث درد شده و بر اساس آن تمرینات لازم را به شما مى دهد. بايد تمرینات را به درستی و با خیال راحت انجام دهيد.

ممکن است حداقل 12 هفته انجام تمرینات طول بکشد. اين تمرينات را بايد چندین بار در روز به مدت 30 دقیقه در روز انجام دهيد تا اینکه اختلال یا ضعف عضلانی اصلاح شود. ممکن است کمی بعد از آن نيز انجام تمرينات نياز باشد تا زمانی که درد کاملا برطرف شود.

درمان زانودرد شدید با اوزون تراپی

درمان هاى خانگى زانو درد

ورزش

انجام تمرين اسکوات در مقابل ديوار به طور منظم بسيار مفيد است. استراحت کنید و تمرین را تا حد ممکن چندین مرتبه تکرار کنید. فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات اضافی ديگرى را نيز توصیه کند.

مهم است که تمرینات عضلات ران (چهار سر ران) را انجام دهید تا از ضعف غضلات جلوگیری شود. شنا یک ورزش عالى است و با جلو و عقب رفتن فشار از زانوهای شما کم خواهد شد. باید از انجام ورزش هایی که فشار زیادی روی زانوی شما مى آورند، مانند فوتبال، راگبی و دويدن خوددارى کنید.

با این تمرینات رانوی خود را تقویت کنید

⚠ توجه : پس اگر دچار زانو درد در جوانی شده اید حتما به یک پزشک مراجعه کنید تا پس از اخذ شرح حال و معاینه و در صورت لزوم کارهای تشخیصی درمان شروع شود چون خدای ناکرده گذر زمان باعث صدمات جبران ناپذیری خواهد شد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

آیا صدا دادن زانو و زانو درد در جوانی خطرناک است؟
3.3 (66%) 10 رای