۶ راه آسان برای درمان خانگی سیاتیک

برای درمان سیاتیک ابتدا باید مشخص کنیم هنگامی که میگوییم سیاتیک منظورمان دقیقا چیست؟ سیاتیک که در بین عموم افراد به رگ سیاتیک نیز معروف است در واقع رگ نیست و یک عصب است.

رگ ها یا عروق وظیفه جابجایی خون را در بدن بر عهده دارند ولی عصب ها وظیفه انتقال دستورات حرکتی از مغز یا نخاع به اندامها و یا گزارش انواع حس ها مثل درد،گرما،و… به مغز یا نخاع را دارند.

پس سیاتیک در واقع یک عصب است، این عصب از نخاع جدا شده و از پشت باسن وارد اندام تحتانی شده و تا کف پاها امتداد می یابد. هر شخص دو عصب سیاتیک دارد یکی سمت راست و دیگری سمت چپ.

اگر به هر علتی این عصب در ناحیه ای که از ستون مهره ها خارج می شود تحت فشار قرار بگیرد(شایعترین علت آن بیرون زدگی دیسک بین مهره ای است) شخص این فشار را به صورت درد و علایم حسی(گز گزز،سرد یا داغ شدن و …) یا علایم حرکتی مثل ناتوانی و سنگینی در طول مسیر حرکت این عصب حس خواهد کرد.

ذکر این نکته ضروری است که دقت شود تنها عصبی که از ناحیه بین مهره ها خارج می شود سیاتیک نیست و اعصاب دیگری نیز هستند ولی از آنجایی که سیاتیک مهمترین آنهاست اینطور در بین مردم جا افتاده است که هر نوع کمردردی با انتشار به پا را تحت عنوان سیاتیک ذکر می کنند.

دردهای سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک به‌صورت مکرر بوده و معمولاً دریکی از پاها احساس می‌شود که در برخی افراد تحمل‌ ناپذیر است. آنچه باعث بدتر شدن این مسئله می‌گردد، بسیاری از بیماران نمی‌دانند درد چگونه پیشرفت کرده و چگونه باید از بازگشت آن جلوگیری کرد. علاوه بر این تشخیص بین سیاتیک و ورم مفاصل باعث دشوارتر شدن تشخیص می‌ شود.

اگر دچار علایم خطر زیر شدید قبل از هر کاری باید به پزشک مراجعه شود چون احتمال درگیری و فشار زیاد روی عصب و خدای ناکرده فلج شدن وجود دارد.  این علایم عبارت هستند از: احساس فلج و بی حرکتی در تمام یا قسمتی از اندام حتی انگشتان پا، بی اختیاری ادرار یا مدفوع، از بین رفتن کامل حس در قسمتی از اندام یا نواحی تناسلی یا اطراف مقعد.

اما اگر این علائم را ندارید می توانید از درمان خانگی سیاتیک کمک بگیرید.

از آنجا که برخی افراد برای درمان ناگزیر به عمل جراحی و مصرف داروهای مختلف می‌شوند اما مطالعات نشان می‌دهد روش‌های دیگر مانند ماساژ ستون فقرات نیز مناسب‌ است.

دیگر روش‌های درمانی طبیعی مانند طب سوزنی، یوگا و ماساژ در مقایسه با عمل جراحی و مصرف داروهای مختلف مؤثرتر بوده و فواید آن در درمان و تخفیف درد ثابت‌ شده است.

از مهم‌ترین مزایا این روش‌ های طبیعی این است که باعث کاهش استرس، تقویت سیستم دفاعی بدن و آسیب کمتر می‌ شوند.

۶ راه طبیعی برای درمان سیاتیک

روش‌های درمانی خاص بستگی به عامل درد دارد. لذا مراجعه به پزشک برای تشخیص بسیار ضروری است. برخی از پزشکان برای تخفیف دردهای شدید برای بیمار برخی داروها را تجویز می‌کنند اما انجام بعضی حرکات ورزشی و فیزیوتراپی به میزان چشمگیری باعث تخفیف درد سیاتیک می‌شود.

روش‌های طبیعی درمانی عبارت‌اند از:

درمان کمردرد

پرهیز از نشستن‌های طولانی

نشستن‌ های طولانی‌ مدت چه در محل کار و چه در منزل موجب فشار به ستون فقرات و آسیب به آن می‌شود. انجام برخی حرکات ایزومتریک و کششی در طول روز موجب تسکین درد در ناحیه کمر و پاها می‌شود. در صورت بازگشت علائم و تشدید آن انجام بعضی حرکات کششی در منزل بدون نیاز به پزشک دردهای این ناحیه را تسکین می‌دهد. از این‌ رو توصیه می‌شود مدت‌زمان نشستن‌ها و ایستادن های طولانی‌مدت را کاهش داده تا فشار به ستون فقرات کاسته شود.

استفاده از بالشتک‌های حرارتی

بسیاری از افراد با استفاده از بالشتک‌های حرارتی به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه هر دو یا سه ساعت یک‌بار موجب تسکین دردهای سیاتیک می‌شوند. این بالشتک‌ ها قیمت چندان بالایی ندارد و در همه‌ جا قابل‌ استفاده است.

دوش آب گرم نیز از آنجا که موجب رفع گرفتگی عضلات می‌شود نیز توصیه می‌شود؛ اما اگر به دنبال گزینه مناسب‌ تری هستید استفاده از بالشتک‌های حرارتی همچنان مقرون‌ به‌ صرفه بوده و پیشنهاد می‌شود.

در مقابل افرادی هستند که برخلاف بقیه با گذاشتن پک یخ روی ناحیه درد باعث تخفیف درد می‌شوند.

کاهش التهاب

۵ الی ۱۰ درصد از افرادی که مبتلابه کمردرد هستند ممکن است دردهای ناشی از سیاتیک را تجربه کنند. افزایش سن، قد، استرس، استعمال دخانیات، نشستن‌های طولانی‌ مدت و اضافه ‌وزن نیز از دیگر عواملی هستند که ممکن است موجب درد در ناحیه کمر و پشت شوند.

بسیاری از این عوامل باعث التهاب و افزایش درد می‌شوند. ورزش، خواب کافی، عدم مصرف دخانیات و داشتن رژیم غذایی مناسب از التهاب جلوگیری کرده و موجب بهبود می‌شود.

یوگا برای درمان کمردرد

یوگا و ورزش‌های کششی

انجام برخی حرکات موجب تشدید دردهای سیاتیک می‌شود. نشستن، برخاستن و چرخش ناگهانی ازجمله مواردی هستند که می‌توان نام برد. در مقابل نیز انجام برخی حرکات کششی و یوگا باعث تخفیف درد و درمان سیاتیک می‌گردد. همچنین بر اساس مطالعات گوناگون در این زمینه یوگا یکی از مطمئن‌ ترین و بی‌ خطر ترین روش‌های مؤثر برای بهبود دردهای سیاتیک است.

طب سوزنی و ماساژ درمانی

شاید نام طب سوزن را بسیاری از ما شنیده باشیم اما طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی در واقع نوعی روش درمانی سنتی چینی است که با استفاده از سوزن‌ های بسیار کوچک و بدون درد انجام می‌شود. این روش مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا است و مطالعات بسیاری در مورد مزایا آن تاکنون انجام‌شده است و در تخفیف دردهای کمر به‌ خصوص سیاتیک بسیار مؤثر است.

ماساژ درمانی نیز همانند طب سوزنی یکی از روش‌ های بدون عمل جراحی است که موجب تخفیف درد به‌ خصوص دردهای کمر و پشت می‌شود. این روش همچنین باعث باز شدن گرفتگی عضلات و بافت‌ها، گردش خون و ترشح هورمون اندورفین می‌شود. هورمون اندورفین در کاستن درد نقش بسیار مؤثری دارد.

کایروپراکتیک اصلاحی ستون فقرات

آسیب‌ دیدگی دیسک ستون فقرات به چند دسته تقسیم می‌شود که برخی از آن‌ها موجب درد بیشتری می‌شوند. شکستگی و بیرون‌ زدگی این صفحات نیز به‌ مراتب موجب درد بیشتری می‌گردند. برای پزشک دانستن نوع آسیب برای تجویز مناسب بسیار حائز اهمیت است. سیاتیک می‌تواند از طریق کایروپراکتیک تشخیص داده شود. تصویربرداری توسط اشعه ایکس و MRI نیز برای تشخیص آسیب نخاعی به کار می‌رود. پس از تشخیص کایروپراکتور از طریق اعمال خاصی صفحات خارج‌ شده و شکسته را جا می‌ اندازد.

توصیه ما

توجه کنید که در درمان خانگی سیاتیک پرهیز غذایی یا توصیه به غذا یا مواد خاصی نمیشود چون بی تاثیر است و فقط استراحت است که بسیار موثر میباشد. فقط اگر دچار اضطراب شده اید میتوانید از دمنوش های آرامبخش مانند گل گاوزبان یا بابونه برای آرامبخشی استفاده کنید چون استرس و عصبانیت باعث اسپاسم علایم شده و وضعیت را بدتر میکند.

اگر بعد از چند روز درمان خانگی سیاتبک موثر نبود حتما مراجعه کنید. توصیه می شود حتی اگر درمان موثر بود نیز مراجعه و بررسی شوید تا اگر مشکل جدی وجود دارد از عود آن جلوگیری شود.

نکته آخر اینکه حتما قبل ار انجام اين كارها با پزشک خود مشورت کنید زیرا ماساژها يا ورزش های سرخود ممکن است بدتر آسيب زننده باشد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

۶ راه آسان برای درمان خانگی سیاتیک