چه زمانی برای کمردرد به پزشک مراجعه کنم؟

کمردرد و ستون فقرات انسان از مجموعه ایی از استخوان ها و مفاصل، اعصاب، لیگامان ها و عضلات ساخته شده با همکاری این مجموعه محور اسکلتی مهندسی شده ی دقیقی را برای انسان فراهم می سازد. اما این مجموعه می تواند به دنبال آسیب دچار درد شود.

قبل از مراجعه به پزشک بدانید

علت کمر درد معمولا به یک مکانیسم ختم نمی شود و چندین فاکتور دارد، پس تشخیص علت کمردرد نسبت به سایر بیماری ها مشکل تر است. به هرحال پزشک باید علت دقیق کمردرد را بیابد چون برای درمان درست نیازمند دانستن علت دقیق کمردرد می باشد.

هرچه تشخیص سریعتر و دقیقتر انجام گیرد، درمان سریعتر انجام شده و بیمار زودتر از درد خلاص شده و می تواند به زندگی عادی بازگشته و از فعالیت روزانه خود لذت ببرد.

اجزای مختلف ستون فقرات که باعث کمر درد می شود

اجزای مختلفی در قسمت ستون فقرات انسان وجود دارند که ممکن است باعث کمردرد شوند، مثلا:

• آزردگی ریشه های بزرگ اعصابی که از کمر به سمت پا و دست ها می روند.
  • تحت فشار بودن اعصاب کوچکی که داخل ستون فقرات قرار دارند.
  • کشیده شدن عضلات بزرگ پشتی و به همین ترتیب هر آسیبی که به دیسک، استخوان، مفصل یا لیگامان های ستون فقرات وارد شده باشد.

درد حاد کمری به صورت ناگهانی شروع شده و معمولا چند روز تا چند هفته طول می کشد و یا بیش از سه ماه طول می کشد.

کمر درد می تواند به گونه های مختلف خود را نشان دهد:

• درد ممکن است ثابت، متناوب یا فقط دریک پوزیشن یا فعالیت خاص ایجاد شود.
  • درد ممکن است در یک نقظه خاص باشد یا به مناطق دیگر نیز بکشد.
  • درد ممکن است مبهم، سوزنی یا تیرکشنده یا سوزشی باشد.
  • مشکل ممکن است در گردن یا کمر باشد و درد به سمت دست ها یا پاها (سیاتیک) تیر بکشد.
آیا من باید بخاطر کمردرد به پزشک مراجعه کنم؟

بدن ممکن است درد را به نزدیک ترین مکان روی سطح خود ارجاع داده و نشان دهد، اما مشکل زمانی شروع میشود که محل درد در عمق بدن باشد.دردی که به علت اسیب های عمقی، بیماری های ارگانهای داخلی یا عفونت این ارگانها، آسیب ریه ها یا کمر باشد، ممکن است به نزدیک ترین نقطه روی سطح بدن یا مکانی دور از آسیب اصلی تیربکشد.برای همین وقتی که درد کمر همراه با تغییرات دیگر مثل تب، تعریق، گرما یا مشکلات عصبی باشد تشخیص قطعی تر است و مشکل آنقدر جدی است که باید سریع به آن رسیدگی شود.
دردی که از مشکلات برگشت پذیر نشات میگیرد، معمولا طی ساعات یا روزهای آینده خودبخودی خوب میشود، حتی اگر شدید باشد.
اگر درد کمر مقاوم باشد و یا همراه با علائم مهم دیگر ایجاد شود، وضعیتی مهم تر ایجاد کرده و ممکن است خطرناک باشد.
علل درد کمر ممکن است برخواسته از مشکلاتی در مناظقی دیگر در بدن از جمله ریه ها یا شکم باشد.دردهای معمولیکه ممکن است در طول زنگی هر فردی رخ بدهد، معمولا با استراحت، دارو، ماساژ، استفاده از پماد، ورزش، کاهش وزن بهبود میابد.
وقتی که درد کمر مقاوم باشد و بیمار را از کار بیاندازید، ممکن است با همین روش بهبود یابد و در مواردی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. علائم درد کمر ممکن است در منطقه ایی خاص یا منتشر باشد. ممکن است خفیف یا شدید باشد و گاهی آیینه ایی از یک مشکل خطرناک است که باید سریعا به آن رسیدگی کرد و شاید نیاز به جراحی اورژانسی داشته باشد.

پس چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

-کمردردی که به دنبال ضربه به کمر ایجاد شده باشد، مثلا در پی تصادف خودرو یا سقوط از ارتفاع
-کمردردی که مقاوم و درحال بدتر شدن باشد.
-کمردردی که بیش از4-6 هفته طول بکشد.
-کمر دردی که شدید باشد و بعد از یکی دو روز استراحت، مصرف دارو، استفاده از یخ و استفاده از مسکن بهبود نیابد.
-کمردردی که شب بدتر شود و یا باعث بیدار شدن از خواب شود.
-شکم درد همراه با کمردرد باشد.
-ضعف یا بی حسی دست ها یا پاها

خوشبختانه 50% دردهای کمر در طول دو هفته و نود درصد در طول سه ماه بهبود می یابد. در دو حالت درمان اورژانسی برای کمردرد باید مدنظر باشد.:
1.اختلال عملکرد روده یا مثانه
2.ضعف پیش رونده ی پاها