بهترین درمان درد پا با توجه به ناحیه درد

برای دریافت بهترین روش برای درمان درد پا ابتدا باید مشکل را بشناسید. اولین موردی که باید در نظر بگیرید این است که درد پا در کدام منطقه است.

شما هر روز برای راه رفتن از پاهایتان استفاده می کنید اما تا زمانی که درد نگیرد قدر آن را نمی دانید. اما وقتی پادرد امان شما را ببرد به دنبال هر راهی برای درمان درد پا می گردید.

در ادامه روش های درمان درد پا با توجه به موقعیت درد بیان شده است.

درد پاشنه پا

اگر در ناحیه پاشنه ی پا دچار درد هستید احتمال دارد التهاب نیام کف پایی داشته باشید که این، سوزش یا التهاب بخشی از بافت سخت است که استخوان پاشنه  پا را به انگشتان پا وصل می کند. معمولا شدیدترین درد در صبح، هنگام بیرون آمدن از تخت است. این درد را می توانید در پاشنه و یا در قوس پایتان حس کنید.

درمان درد پا در پاشنه

برای درمان درد پا کارهای زیر را انجام دهید:

• به پایتان استراحت دهید.
  • کشش های عضلانی پاشنه و پا را انجام دهید.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
  • کفش هایی با حمایت خوب از قوس پا و دارای کفی نرم بپوشید.

درد پاشنه پا

خار پاشنه

یکی دیگر از عوامل درد پا است. خار پاشنه رشد غیر عادی استخوان کف پاشنه ی پا است. ابتلا به خار پاشنه می تواند در اثر پوشیدن کفش نامناسب، راه رفتن و طرز ایستادن نامناسب یا در اثر فعالیت هایی مانند دویدن صورت گیرد. بسیاری از مردم خار پاشنه دارند اما بیشتر آنها دردناک نیستند. افراد با کف پای صاف یا قوس های شدید بیشتر احتمال دارد به خار پاشنه مبتلا شوند.

درمان درد پا به علت خار پاشنه

• پد های بریده شده برای پاشنه بپوشید.
  • از قطعات سفارشی (ارتز یا آرتا سازه) که در کفش پوشیده می شوند استفاده کنید.
  • کفش هایی بپوشید که اندازشان مناسب است و کف های جاذب ضربه دارند.
  • از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.
  • به پایتان استراحت دهید.
  • فیزیوتراپی را امتحان کنید.
  • اگر هنوز درد دارید از پزشکتان در مورد روند های پزشکی سوال کنید.

کبودی سنگی

کوفتگی عمیق بافت چربی پاشنه یا پنجه ی پا است. درد آن به گونه ای است که گویی روی سنگ ریزه راه می روید. این درد به تدریج خود به خود خوب می شود.

در این صورت:

• به پایتان استراحت دهید
  • آن منطقه را با یخ سرد کنید.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

شکستگی پاشنه پا

شکستگی پاشنه

معمولا آسیبی در اثر ضربه ای شدید مانند سقوط یا تصادف ماشین است. استخوان پاشنه ممکن است فقط شکسته نباشد بلکه خرد شده باشد. درد پاشنه پا، کبودی، التهاب یا مشکل در راه رفتن از علایم اصلی شکستگی پاشنه است.

درمان درد پا بر اثر شکستگی

• فشار بر روی پاشنه قرار ندهید. می توانید از عصا (یا چوب زیر بغل) استفاده کنید.
  • با استفاده از پد ها از پاشنه محافظت کنید.
  • از یک تراشه یا قالب برای حفاظت از استخوان پاشنه استفاده کنید.
  • فیزیوتراپی را امتحان کنید.
  • از پزشکتان در مورد داروهای مسکن بدون نسخه سوال کنید.
  • اگر هنوز درد دارید از پزشکتان در مورد جراحی سوال کنید.

درد پنجه پا

این درد و التهاب را در پنجه پا حس می کنید. کفش نامناسب علت معمول این درد است. همچنین ممکن است در اثر فعالیت شدید مانند دویدن یا پریدن به وجود آید. گاهی اوقات کبودی سنگی نیز نامیده می شود.

درمان درد پنجه پا

• از مسکن ها استفاده کنید.
  • به پایتان استراحت داده و یخ روی آن قرار دهید.
  • کفش مناسب بپوشید.
  • از قطعات مخصوص کفش برای کاهش فشار بر روی پنجه پایتان استفاده کنید.

درد قوس پا

التهاب نیام کف پا متداول ترین علت درد قوس پا است و می تواند پاشنه، قوس و یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد.

قوس افتاده یا صافی کف پا سبب درد و دیگر مشکلات می شود. صافی کف پا می تواند با قطعات و الحاقیات کفش، استراحت، یخ، راه رفتن با عصا یا کفش مخصوص و یا فیزیو تراپی درمان شود. گاهی نیز  برای درمان درد پا جراحی لازم است.

درد انگشت پا

نقرس، که شکلی از التهاب مفصلی است می تواند سبب درد در انگشت پا شود و اغلب انگشت بزرگ تحت تاثیر قرار می گیرد.

درمان درد پا

• به پایتان استراحت دهید.
  • بر روی آن قسمت یخ قرار دهید.
  • از غذاهایی که سبب بدتر شدن نقرس می شوند اجتناب کنید.

انحراف شست پا

یک ورم استخوانی در کناره ی پا بعد از قاعده ی انگشت بزرگ پا است و با همتراز نبودن (کجی) انگشت بزرگ پا مرتبط است. هرکسی می تواند دچار آن شود مخصوصا اگر کفش غیر راحت یا با اندازه ی نامناسب بپوشد. انحراف شست پا معمولا با افزایش سن پدیدار می شود. افراد دچار به انحراف شست پا اغلب مبتلا به انگشت چکشی نیز هستند. کفش های خود را عوض کنید یا قطعات مخصوص کفش را استفاده کنید. در صورتی که هنوز درد دارید پزشکتان ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد.

انگشت چکشی

حالتی است که انگشت دوم، سوم یا چهارم در مفصل میانی خم می شوند و شکلی شبیه چکش را تشکیل می دهند. این حالت می تواند در اثر نامتوازنی عضلانی باشد اما می تواند توسط پوشیدن کفش های نامناسب نیز ایجاد شود.

پزشکتان احتمالا به شما پیشنهاد می کند که کفشی با بستری پهن و عمیق برای انگشتان، بپوشید. او ممکن است به شما تمریناتی برای کشش عضلات انگشتانتان نیز بدهد. اگر هنوز دچار مشکلات هستید، می توانید با پزشکتان در مورد جراحی صحبت کنید.

انحراف انگشت

هنگامی رخ می دهد که انگشت به سمت بالا یا پایین منحرف می شود و قادر به مستقیم شدن نیست. این پدیده اغلب در اثر آسیب عصبی ناشی از بیماری هایی مانند دیابت یا اعتیاد به الکل به وجود می آید که عضلات پا را ضعیف می کنند. بدون استفاده از کفش مخصوص برای سازگاری با انحراف انگشت، ممکن است سوزش یا پینه ایجاد شود.

درمان انحراف انگشت

• کفش مناسب تری بپوشید. از کفش های تنگ و پاشنه بلند اجتناب کنید.
  • کشش هایی برای انگشتان و مفاصل انجام دهید.
  • از قطعات مخصوص کفش استفاده کنید.
  • درباره ی جراحی از پزشکتان سوال کنید.

گوشه رشد کننده ناخن

زمانی است که پوست یک یا هر دو سمت ناخن انگشت بر روی ناخن رشد می کنند. این حالت می تواند دردناک باشد و به عفونت منجر شود.

• پای خود را ۴ بار در روز در آب گرم قرار دهید.
  • یکبار در روز، یک تکه گاز بین ناخن و پوست خیس خورده قرار دهید.
  • اگر این درمان ها جواب ندادند، با یک پزشک ملاقات کنید.

انگشت سنگی

هنگامی است که در قاعده ی انگشت بزرگتان درد احساس می کنید و از آن دسته آسیب هایی است که در اثر استفاده زیاد به وجود می آید که در این مورد علت آن کشیده شدن است.

پیچ خوردگی انگشت

زمانی رخ می دهد که انگشت کشیده یا کوبیده شود و تاندون ها یا بافت نرم انگشت آسیب ببینند. اگر منجر به شکستگی نشده باشد درد و التهاب در طی چند روز از بین می رود.

شکستگی انگشت

می تواند در هر کدام از استخوان های انگشتان پا رخ دهد. شکستگی های کوچک فقط نیاز به استراحت، یخ و مسکن دارند. شکستگی های جدی نیز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای مطمئن شدن به دکتر مراجعه کنید.

سفتی انگشت بزرگ پا

نوعی التهاب مفصلی در قاعده ی انگشت بزرگ پا است. علائم آن درد و سفتی مفصل هستند که در طول زمان بدتر می شوند. درمان ها می تواند شامل مسکن ها و تمرینات کششی باشد. در برخی موارد نیز ممکن است جراحی مورد نیاز باشد.

میخچه

میخچه و پینه

میخچه ساختاری از پوست سفت است که در نقاط تحت فشار یا ملتهب پا یا انگشت قرار دارد و گاهی اوقات به صورت شاخ هستند. پینه ها مناطق وسیع تری از ساختار پوست سفت بر روی انگشتان یا پاها هستند. آن ها در نتیجه ی فشار یا سوزش به وجود می آیند. میخچه ها و پینه ها عموما توسط پوشیدن کفش نامناسب به وجود می آیند.

• کفش های مناسب تری بپوشید.
  • پایتان را در آب فرو کنید و با استفاده از سنگ پا پوست های اضافه را بردارید.

درد در کناره ی خارجی پا

استخوانی از پا که بیشتر می شکند پنجمین استخوان کف پا در کناره ی خارجی پا است. علائم پس از آسیب درد، تورم و کبودی در کناره ی خارجی پا است.

درمان درد پا

برای درمان درد پا در کناره ی خارجی از روش های زیر استفاده کنید:

• از مسکن ها استفاده کنید
  • به پایتان استراحت دهید، بر روی آن یخ قرار داده و سطح آن را بالا نگه دارید.
  • بر روی آن راه نروید
  • در مورد نیاز بودن جراحی با دکترتان صحبت کنید
  • در برخی شرایط ممکن است گچ گیری لازم باشد

تاندونیتیس

التهاب و سوزش تاندون ها (بندهایی که عضلات را به استخوان وصل می کنند) است. تاندون ها در سراسر سطح پا وجود دارند و می توانند در محل های متعددی از پا سبب درد شوند.

• به پایتان استراحت دهید.
  • از مسکن ها استفاده کنید.
  • تزریق استروئیدی می تواند کمک کننده باشد.
  • جراحی به ندرت نیاز می شود.

درد پایی که همه جای پا است

نوروپاتی یا آسیب عصبی در پا معمولا توسط دیابت ایجاد می شود. این درد می تواند سوزاننده، همراه با سوزش، یا حسی مانند برق گرفتگی داشته باشد و در هر جای پا ممکن است رخ دهد. در مورد گزینه های درمان درد پا و راه های جلوگیری از بدتر شدن از پزشکتان سوال کنید.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

بهترین درمان درد پا با توجه به ناحیه درد