راه های تشخیص و درمان سندرم تونل کارپ

سندرم تونل کارپ زمانی اتفاق می افتد که بافت های اطراف تاندون های مچ متورم شده و به عصب مدین فشار وارد کنند. گزگز و خواب رفتگی دست از علائم شایع ابتلا به این سندرم است.

تونل کارپ کانال استخوانی- فاشیایی است در مچ دست که عصب مدین و تاندون های دست آن عبور می کنند.

وظیفه بافت های اطراف تاندون نیز روغن کاری این عناصر است. این التهاب موجب تنگ شدن فضای کانال و به مرور زمان وارد آمدن فشار به عصب مدین می شود. این آسیب موجب بروز علائمی همچون درد دست، بی حسی، گزگز انگشتان و ضعف آنها می شود.

علل ایجاد سندرم تونل کارپ

در اغلب موارد علت دقیق مشخص نیست. عوامل بسیاری در ایجاد این مشکل نقش دارند. این مشکل بیشتر در خانم ها و افراد پا به سن گذاشته دیده می شود. در زیر به برخی از این عوامل اشاره شده است:

# توارث

این تونل به طور طبیعی در برخی از افراد کوچک تر است که این صفت به صورت وراثت در بین افراد منتقل می شود.

# استفاده از دست

استفاده طولانی مدت از حرکات تکراری انگشتان دست در طی زمان موجب تحریک تاندون ها و بروز التهاب می شود.

# بارداری

تغییرات هورمونی در بارداری موجب حفظ آب در بدن و بروز تورم می شود. بیماری هایی همچون دیابت، روماتیسم مفاصل، عدم تعادل غده تیرویید نیز موجب بروز تورم می شوند.

با توجه به اینکه با گذشت زمان بیماری شدت باید درمان زود هنگام نتایج بهتری دارد. علاوه بر معاینه سئوالاتی که می توانند به تشخیص کمک کننده را با پزشک در میان بگذارید.

آیا علائم به مرور می آیند و می روند؟

آیا علم در طول شب بدتر می شوند؟

آیا علائم با نگه داشتن اشیایی همچون قلاب با تلفن انجام می شود؟

اینها علائم شایع سندرم تونل کارپ هستند.

گزگز دست

تشخیص سندرم تونل کارپ

تست های فیزیکی

برخی معاینات سعی در ایجاد علائم دارند تا بتوان نشانه هایی از بیماری ها را تست های فیزیکی پیدا کرد .همچون نگه داشتن مچ دست در وضعیتی ثابت برای مدتی مشخص یا ضربه زدن در مسیر عصب مدین.

نوار عصب و عضله

تعيين شدت فشار وارده به عصب مدین با انجام نوار عصب و عضله و تعیین سرعت هدایت پیام عصبی صورت می گیرد. نتایج این تست در برنامه درمانی بسیار مهم است.

حساس ترین تست در بررسی شدت و میزان تنگی و همچنین تعیین روش درمانی مناسب الکترودیاگنوز EMG/NCV است.

درمان سندرم تونل کارپ

1) اسپیلنت

مچ بندهای مخصوصی که مچ دست را در وضعیت طبیعی آن قرار می دهد. این مد بند را می توان در طول شب و هنگام خواب نیز استفاده کرد. همچنین فعالیت هایی که انجام آنها علائم را تشدید می کنند نیز شامل برنامه استفاده از مچ بند می شوند.

2) داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

این داروها به کاهش تورم و درد کمک می کنند .

3) ویتامین ها

به انتقال پیام های عصبی و تسهیل این فرآیند کمک می کند مانند ویتامین B1 .

4) تغییر در فعالیت ها

علائم زمانی به وجود می آیند که مچ دست برای یک مدت طولانی در یک وضعیت ثابت باشد. اگر در فعالیت ها و تفریحات خود موردی را مشاهده می کنید که اگر آن را تغییر دهید علائم تشدید نمی شود آن را تغییر دهید .

5) تزریق استروئید

کورتیزون داروی استروئیدی است که به داخل تونل تزریق می گردد که با اثر ضدالتهابی موجب کاهش علائم می گردد.

درمان خواب رفتگی دست

6) توانبخشی

استفاده از مدالیته های مختلف فیزیوتراپی به همراه درمان های دستی و لیزرتراپی می تواند تورم را کاهش داده و از شدت علائم بکاهد.

7) تزریق گاز ازن

گاز ازن با خاصیت پلوروتراپیک موجب افزایش خونرسانی به موضع و در پی آن کمک به التیام آسیب و از بین رفتن علائم و بهبودی می شود . اوزون تراپی به خصوص در بیماران دیابتیک مطلوب تر است.

8) جراحی

در مواردی که علائم تشدید شده و به مدت طولانی باقی می ماند و پاسخ مطلوب را از درمان های توانبخشی و دارویی نگرفته است جراحی انجام می شود که در آن به منظور برداشتن فشار از روی عصب مدین لیگامان سقف کانال برش داده می شود.

* از علل شایع درد دست و بی حسی سندرم تونل کارپ می باشد .

* اغلب افراد سندرم تونل کارپ را ناشی از کار زیاد و طولانی مدت با صفحه کلید کامپیوتر می دانند در حالیکه این بیماری علل مختلف دارد.

* خوشبختانه با تشخیص زود هنگام ، درد و بی حسی ناشی از آن با روش های ساده درمانی برطرف می گردد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

راه های تشخیص و درمان سندرم تونل کارپ