راه های درمان سندرم شانه یخ زده

سندرم شانه یخ زده ، التهاب غیر عفونی و چسبندگی کپسول مفصلی شانه است که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی این مفصل می‌ گردد.

ضخیم شدن بافت های مفصلی شانه به ‌مرور باعث پیشرفت بافت آسیب دیده می‌ شود. در نتیجه فضای کافی برای چرخش مفصل وجود نخواهد داشت. ورم، درد و کوفتگی برخی از علائم شانه یخ زده است. معمولاً افرادی که در سنین ۴۰ الی ۶۰ سال قرار دارند بیشتر به این عارضه دچار می‌ شوند.

علائم سندرم شانه یخ زده

این عارضه باعث ایجاد محدودیت حرکتی می‌ شود. حرکت دادن کمتر شانه نیز موجب کوفتگی می‌ شود و طولی نمی‌ کشد که شخص متوجه خواهد شد دیگر قادر به حرکت دادن شانه نیست. لذا متوجه می ‌شوید که برداشتن اشیایی که در قفسه های بالایی قرار دارند برای شما بسیار دشوار است. شدت یافتن این عارضه شخص را از انجام کارهای روزمره که مستلزم حرکت شانه است مانند لباس پوشیدن، باز می ‌دارد.

درد گردن و شانه

علل بروز سندرم شانه یخ زده

عدم تعادل در میزان هورمون‌ ها، دیابت و ضعف سیستم ایمنی از جمله عواملی هستند که باعث التهاب غیر عفونی مفاصل در شخص می‌ شوند. بی تحرکی طولانی مدت به دلیل آسیب، بیماری و عمل جراحی نیز شخص را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت و چسبندگی کپسول مفصلی شانه قرار می‌ دهد و باعث آسیب بافتی می‌ شود. این وضعیت در مدت ۲ الی ۹ ماه پیشرفت می‌ کند و سبب بروز درد و محدودیت حرکتی می‌ گردد.

چه کسانی مستعد ابتلا به شانه یخ زده هستند؟

این وضعیت معمولاً در سنین میان سالی و در زنان اتفاق می افتد. افراد دیابتی نیز ۳ برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا قرار دارند. افراد زیر همچنین نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض ابتلا به این نوع عارضه قرار دارند:

• افرادی که پس از آسیب یا عمل جراحی برای مدت طولانی مجبور به استفاده از آویز شانه هستند.
  • افرادی که به دلیل سکته و عمل جراحی، مدت طویلی را باید استراحت نمایند.
  • افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی

تشخیص شانه یخ زده

در صورت کوفتگی و درد در ناحیه شانه به پزشک مراجعه نمایید. بررسی های فیزیکی در ارزیابی حرکات تأثیر به سزایی دارد. انجام برخی حرکات خاص بیمار مانند لمس شانه مخالف با دست توسط پزشک مشاهده و بررسی می‌ شود.

انجام آزمایش MRI و دیگر آزمایش های آسیب شناسی به منظور جلوگیری از پارگی ماهيچه‌ گردنده‌ شانه ضروری است. تصویربرداری توسط اشعه ایکس نیز به منظور تشخیص برخی ناهنجاری‌ها و ورم مفاصل انجام می‌ شود.

درمان شانه یخ زده

شانه یخ زده در صورت عدم درمان می‌ تواند به مدت سه سال موجب درد و کوفتگی شود. موارد زیر از جمله مواردی هستند که در تسریع ریکاوری تأثیر به سزایی دارند:

• ورزش درمانی
  • دارو
  • عمل جراحی
  • مراقبت های خانگی

# وزرش درمانی

یکی از روش های رایج درمان شانه یخ زده، ورزش درمانی است که هدف آن کشش مفصل شانه و بازیابی حرکات از دست رفته است. مدت انجام این فعالیت ها از چند هفته الی ۹ ماه متغیر است. علاوه بر این انجام برخی حرکات ورزشی سبک در منزل نیز بسیار مؤثر است. در صورتی که پس از گذشت شش ماه انجام فعالیت های روزانه تغییری مشاهده نکردید، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

# دارو

برای درمان درد و کاهش التهاب مفاصل ممکن است پزشک داروهای ضد التهاب مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم برای بیمار تجویز نماید. همچنین آمپول های استروئیدی نیز برای درد مفصل شانه مؤثر است.

درمان شانه یخ زده

# مراقبت های خانگی

قرار دادن كيسه‌ يخ‌ بر روی شانه به مدت ۱۵ دقیقه و تکرار آن چندین مرتبه در روز باعث کاهش درد می‌ شود. انجام حرکات ورزش درمانی را در منزل نیز می ‌توان انجام داد. مراقبت های خانگی و انجام حرکات ورزشی بدون نیاز به عمل جراحی باعث بهبود عارضه شانه یخ زده می‌ شود.

# عمل جراحی

چنانچه ورزش درمانی باعث بهبود وضعیت نشود، بیمار ناچار به انجام عمل جراحی است. یکی از گزینه ها برای انجام عمل، انجام عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی است. عمل جراحی آرتروسكوپ‌ نیز یکی دیگر از گزینه های ممکن است. این نوع عمل از طریق ایجاد برشی کوچک بر روی شانه انجام می‌ شود که با استفاده از آرتروسكوپ‌ بافت آسیب دیده پاک‌ سازی می‌ شود. این کار موجب بازیابی حرکات شانه می‌ گردد. در صورتی که شانه یخ زده در اثر آسیب اتفاق افتاده باشد، عمل جراحی هر چه زودتر انجام شود، مؤثر تر خواهد بود.

عمل جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌ شود. بخیه ها را نیز می ‌توان پس از ۱۰ روز باز کرد. همچنین انجام حرکات ورزشی پس از عمل جراحی الزامی است. بسیاری از بیماران پس از ۳ ماه بهبود می یابند.

عمل جراحی ممکن است با عوارضی همراه باشد لذا قبل از انجام عمل در مورد عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

عارضه شانه یخ زده پس از گذشت دو الی سه سال بهبود می یابد و انجام حرکات ورزشی و مصرف دارو می‌ تواند زودتر باعث بهبودی شود.

انجام حرکات ورزشی پس از عمل جراحی به منظور جلوگیری از ابتلا مجدد به شانه یخ زده، از اهمیت بالایی برخوردار است. درمان به موقع نیز مانع بدتر شدن وضعیت بیماری می‌ شود.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

راه های درمان سندرم شانه یخ زده