مدیریت درد ناشی از پارگی دیسک

ستون فقرات از استخوان هایی تشکیل شده است که بالشتک هایی نرم، کوچک و از جنس غضروف به نام دیسک در بین آن ها قرار گرفته اند. دیسک های ستون فقرات ساختاری شبیه به دونات ژله ای (یک نوع شیرینی) دارند که حلقه ای بیرونی و سخت به نام آنولوس و ناحیه ای مرکزی و نرم به نام نوکلئوس پالپوزوس دارند. هنگامی که محتویات نوکلئوس پالپوزوس به بیرون از حلقه خارجی و به درون کانال نخاعی می ریزد، پارگی دیسک اتفاق افتاده است.

درد ناشی از پارگی دیسک

هنگامی که یک دیسک پاره می شود، اعصاب احاطه کننده آن تحریک و متورم شده و سبب ایجاد علائم درد پا یا دست، بی حسی، مور مور و ضعف در نواحی تحت تاثیر می شوند. اغلب دیسک های پاره شده توسط پزشک و در نواحی پایینی کمر یا لومبار یافت می شوند. با این حال، این پارگی ها می توانند در گردن یا ناحیه سرویکال نیز یافت شوند. با توجه به اینکه پارگی دیسک در آزمایش های تصویر برداری نمایان می شود، ممکن است برخی بیماران به پارگی دیسک مبتلا بوده اما خود از آن مطلع نباشند.

هنگامی که بیماران به علائم درد ناشی از پارگی دیسک کمر مبتلا می شوند، درمانی که توسط پزشک داده می شود می تواند از یک ورزش ساده تا مصرف دارو و تزریقات احتمالی را شامل شود که همگی این موارد برای کمک به مدیریت درد ناشی از پارگی دیسک می باشند. شایع ترین علامت شناخته شده در درد ناشی از پارگی دیسک، درد سیاتیک است که در ناحیه باسن و پاها احساس می شود.

در صورتی که عصبی تحت فشار قرار نگیرد، پارکی دیسک ممکن است سبب کمردرد شده و یا اصلا دردی ایجاد نکند.

علائم پارگی دیسک

شایع ترین علائم پارگی دیسک به شرح زیر هستند:

# درد در بازو

در صورتی که پارگی دیسک در گردن باشد، درد معمولا در شانه ها و بازو ها شدیدتر است اما این درد می تواند دست ها و انگشت ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

# درد در پا

شایع ترین نواحی درد شامل باسن، ران ها و پا ها می شوند که این درد می تواند به کف و انگشتان پا نیز منتشر شود.

# مور مور و بی حسی

بیمارانی که به پارگی دیسک مبتلا هستند اغلب این موارد را در قسمت هایی از بدن حس می کنند که توسط اعصاب آسیب دیده عصب دهی می شوند.

# ضعف

عضلاتی که توسط اعصاب آسیب دیده عصب دهی می شوند ضعیف تر شده و سبب می شوند که بیمار مبتلا به پارگی دیسک دچار لغزش، تلو تلو خوردن یا انداختن وسایل از دست خود شوند.

⚠ توجه: در صورتی که فرد ضعف و بی حسی را به همراه از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع خود تجربه کند باید فورا پیگیر مراقبت پزشکی از یک پزشک متخصص پارگی دیسک شود. این وضعیت می تواند بیانگر مشکلی جدی باشد که نیازمند درمان و مراقبت فوری پزشکی از سوی یک پزشک متخصص پارگی دیسک است.

عوامل پارگی دیسک

پارگی دیسک معمولا با استهلاک تدریجی دیسک صورت می گیرد که به آن فرسایش یا دجنراسیون دیسک نیز گفته می شود. مرکز این دیسک در مهره های کمر، پر از مایع بوده و از دست دادن این مایع می تواند به انعطاف کم تر و افزایش خطر پارگی منجر شود. هنگامی که ناحیه مرکزی، نرم و پر از مایع دیسک (نوکلئوس پالپوزوس) از طریق یک پارگی در حلقه خارجی دیسک به بیرون راه می یابد فتق، پارگی یا متلاشی شدن دیسک در کانال نخاعی می تواند اتفاق افتد.

پارگی دیسک می تواند در اثر یک آسیب، فشار مکرر بر روی ناحیه پایینی کمر، بلند کردن اجسام سنگین و حرکات چرخشی ایجاد شود. با این حال در اغلب موارد پارگی دیسک در اثر افزایش تدریجی سن و فرسایش معمول دیسک های کمر به وجود می آید.

خطر پارگی دیسک

عوامل خطر ابتلا به پارگی دیسک شامل سن، وزن و شغل می شوند. پارگی دیسک بیش ترین شیوع را در میانسالی، مردان، افراد دارای اضافه وزن زیاد (مخصوصا در نواحی شکمی) و افراد دارای شغل های نیازمند فعالیت های بدنی دارد.

تشخیص

معاینه جسمانی و بررسی سابقه پزشکی روش های اصلی برای تشخیص پارگی دیسک کمر توسط دکتر می باشند اما جهت بدست آوردن یک بررسی دقیق تر یا حذف عوامل احتمالی دیگر ممکن است پزشک متخصص انجام آزمایش های تصویر برداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر آی تجویز کند.

`مدیریت درد ناشی از پارگی دیسک کمر

مدیریت درد ناشی از پارگی دیسک کمر

پزشکان گزینه های درمانی و روش های مدیریت درد بسیاری دارند که به مدیریت درد ناشی از پارگی دیسک کمک می کنند. برخی از این روش ها شامل این موارد هستند:

• تزریق استروئید نخاعی یا اپیدورال
  • دیسکوگرافی (دیسک نگاری) با هدف ارزیابی جراحی مناسب
  • درمان الکتروترمال درون دیسکی (IDET)
  • کاهش فشار دیسک به وسیله لیزر
  • نوکلئوپلاستی زیر جلدی دیسک
  • دیسککتومی با هدف کاهش فشار
  • بیاکوپلاستی
  • فیزیوتراپی
  • مراقبت کایرو پراکتیک
  • تجویز دارویی
  • روانشناسی درد
  • طب سوزنی

در مرکز مدیریت پیشرفته درد، پزشکان متخصص ما در زمینه مدیریت درد ناشی از پارگی دیسک، ضرورت یک روش چند حرفه ای را جهت تسکین درد ارزشمند می دانند. روش چند حرفه ای روشی است که توسط متخصصانی از چند رشته تهیه شده است. ما می توانیم بیمارانی را که تمایل به انجام روش هایی غیر از روش های درمانی ارائه شده توسط این مرکز دارند، به دیگر پزشکان متخصص پارگی دیسک ارجاع دهیم.

روش زیر جلدی کاهش فشار دیسک به وسیله لیزر فرایندی است که در آن دیسک های پاره شده مهره ها به وسیله کاهش فشار درون دیسکی توسط انرژی لیزر درمان می شوند. این روش تحت بی حسی موضعی و پایش فلوروسکوپیک و با وارد کردن یک سوزن به نوکلئوس پالپوزوس (ناحیه مرکزی) دیسک صورت می گیرد. فلوروسکوپ دستگاهی برای عکس برداری از بدن است. خارج ساختن مقدار اندکی از ناحیه نوکلئوس منجر به کاهش شدیدی در فشار درون دیسک شده که آن نیز سبب دور شدن پارگی یا فتق از ریشه اعصاب می شود.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید

کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد