زانو درد مزمن، علت ها و راه های درمان

درد، ورم یا حساسیتی که به مدت طولانی در یک یا هر دو زانو احساس شود، زانو درد مزمن نامیده می شود. شرایط متعددی در ایجاد این درد می توانند نقش داشته باشند، بنابراین علت زانو درد هر فرد در انتخاب درمان مناسب برای او اهمیت ویژه ای دارد. درمان های گوناگونی برای زانو درد وجود دارد. اما هر کسی به نحوی متفاوت زانو درد را تجربه می کند.

چه چیز موجب زانو درد مزمن می شود؟

زانودرد موقت با زانو درد مزمن متفاوت است. برای مثال خیلی از افراد بعد از تصادف یا جراحت دچار زانو درد می شوند. این درد موقتی است. اما زانو درد مزمن به یک حادثه برنمی گردد، اغلب درمان شدنی است و معولا علت های متعددی دارد.

زانو درد مزمن، آرتروز زانو

شرایط جسمانی یا بیماری هایی که در ایجاد زانو درد نقش دارند

• آرتروز: درد، التهاب یا تخریب مفاصل که در اثر انهدام مفاصل ایجاد شده باشد.
  • تاندونیت: درد در جلوی زانو که با بالا رفتن از پله، کوه یا سربالایی بدتر شود.
  • بورسیت: ورمی که به خاطر استفاده زیاد از زانو یا جراحت زانو ایجاد شود.
  • کوندرومالاسی کشکک: غضروف آسیب دیده زیر کاسه زانو
  • نقرس: آرتروزی که بخاطر ساخته شدن اسید اوریک ایجاد شده است.
  • کیست بیکر: ساخته شدن مایع زلالی (مایعی که غضروف را نرم می کند) پشت زانو
  • آرتروز روماتیسمی: یک اختلال التهابی خود ایمنی مزمن که در نهایت باعث بدفرمی و ساییدگی استخوان می شود.
  • دررفتگی استخوان: دررفتگی کاسه زانو که بیش تر مواقع به دلیل یک تروما یا ضربه روحی است.
  • پارگی منیسک: پارگی در یک یا چند غضروف زانو
  • پارگی رباط: پارگی یک یا هر چهار رباط زانو. رباط صلیبی عقبی معمولا بیش از بقیه آسیب می بیند.
  • تومور استخوانی: استئوسارکوم که دومین سرطان شایع استخوانی است و معمولا در کاسه زانو به وجود می آید.

همه چیز درباره درد پشت زانو

عواملی که زانو درد مزمن را بدتر می کنند

• جراحت در ساختمان زانو می تواند موجب خونریزی و التهاب شود و در صورتیکه درمان نشود در دراز مدت باعث درد مزمن زانو می شود.
  • رگ به رگ شدن و کشیده شدن
  • استفاده بیش از حد
  • حالت نامناسب موقع انجام فعالیت های جسمانی و ورزشی
  • گرم نکردن قبل و سرد نکردن بعد از ورزش
  • کشیدن نادرست عضلات

زانو درد مزمن هنگام دویدن

چه کسانی بیشتر در معرض زانو درد مزمن هستند؟

افراد چاق و سالمند بیش از بقیه در معرض این مشکل اند. هر ۱ پوند اضافه وزن شما باعث می شود زانویتان هنگام راه رفن یا دویدن ۴ پوند فشار اضافه تر را تحمل کند.

فاکتور های دیگری که در ایجاد زانو درد مزمن نقش دارند:

• سن
  • جراحت یا حادثه ای در گذشته
  • فعالیت ورزشی و جسمانی

علائم زانو درد مزمن

این علائم برای هرکس متفاوت بوده و معمولا با توجه به علت به وجود آمدن درد زانو در وهله اول، علائم تغییر می کند. زانو درد مزمن به یکی از این شکل ها خودش را نشان می دهد:

• درد مدوام
  • درد تیز و تیرکشیدن هنگام استفاده از زانو
  • درد همراه با سوزش یکنواخت

گاهی هم با لمس کردن زانو، زانو درد می گیرد.

زانودرد مزمن

تشخیص

علل متفاوت زانو درد مزمن تشخیص های متفاوتی هم دارند که عبارتند از: معاینه جسمانی، عکسبرداری، ام آر آی یا سی تی اسکن و تست های تصویربرداری دیگر. با توجه به وضعیت فعلی شما، پزشک تصمیم می گیرد از چه روشی برای تشخیص و علت بیماری استفاده کند.

درمان زانو درد مزمن

هر کدام از علت هایی که موجب درد شوند، درمان مخصوص خود را دارند. این درمان ها عبارتند از:

• ورزش درمانی
  • دارو
  • جراحی
  • تزریق

این مقاله را از دست ندهید: درمان درد زانو بدون جراحی

بورسیت یکی از علل شایع زانو درد است که به یکی از روش های زیر درمان می شود:

• هر یک ساعت به مدت ۱۵ دقیقه روی زانو یخ گذاشته و این عمل را برای سه الی چهار ساعت تکرار کنید. یخ را مستقیما روی زانو قرار ندهید. زانو را در حوله ای بپیچید. یخ را داخل یک کیسه پلاستیکی گذاشته و سپس روی حوله قرار دهید.
  • کفش های تقریبا صاف و بدون پاشنه بپوشید که پاهایتان را اذیت نکند.
  • روی یک پهلو نخوابید. برای جلوگیری از غلت زدن حین خواب، دو بالش در دو طرف خود بگذارید. در صورتیکه روی یک پهلو می خوابید، بین زانوهایتان بالشی قرار دهید.
  • اگر مجبور به ایستادن نیستید، بنشینید و موقع ایستادن وزن خود را روی دو پا بیندازید.
  • اگر اضافه وزن دارید ،حتما سعی کنید لاغر شوید.

تاثیر چاقی بر زانو درد مزمن

در بلند مدت

برخی از زانودرد ها مثل آرتروز معمولا همیشگی هستند. دلیل این مساله این است که ساختمان استخوان آسیب دیده و بدون انجام جراحی یا درمان مخصوص، شما این درد یا التهاب را همواره با خود خواهید داشت.

اقداماتی که در دراز مدت باید انجام داد شامل مدیریت درد، ضربه نزدن با پا و تمرین کم کردن ناراحتی پا است.

چطور می توان از زانودرد مزمن پیشگیری کرد؟

شما می توانید فقط برخی از عوامل ایحاد درد زانو را کنترل کنید. اما زانو درد مزمن قابل پیشگیری نیست و تنها می توان با انجام بعضی کارها درد آن را کاهش داد:

آیا صدا دادن زانو خطرناک است؟

در صورتیکه زانو درد مزمن به خاطر فعالیت جسمانی یا استفاده زیاد از زانو بیش تر شود، می توانید از راهکار های زیر استفاده کنید و درد را کمی کاهش دهید:

• قبل از ورزش بدنتان را گرم کنید. ماهیچه های چهار سر و همسترینگ را قبل و بعد از ورزش کشش دهید.
  • ورزش های سبک انجام دهید. به جای تنیس یا دویدن کمی دوچرخه سواری و شنا امتحان کنید. هم چنین می توانید هنگام انجام ورزش های سنگین، برای استراحت کمی حرکات سبک نرمشی انجام دهید.
  • وزن کم کنید.
  • از سراشیبی پایین بیایید. دویدن فشار اضافه ای روی زانو ها وارد می کند. به جای دویدن، در سراشیبی پیاده روی کنید.
  • روی زمین صاف و آسفالت شده راه بروید. جاده های یا معابری که پستی و بلندی داشته و یکنواخت نیستند، برای زانو بسیار خطرناک اند. روی زمین صاف آسفالت شده و نرم راه بروید.
  • کفی مناسب کفش بگیرید. برخی از کفی های کفش می توانند مشکلات پا و نقرس را برطرف کنند.
  • کفش های ورزشی خود (رانینگ شو) را زود به زود عوض کنید تا مطمئن شوید لژ و کف آن ها خراب نشده است.

منبع

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید