سندرم آرنج‌ تنیس بازان و گلف بازان

سندرم آرنج تنیس بازان

این سندرم، درد شدید قسمت خارجی دست، در محل آرنج و روی دست و ساعد است که با کمترین و ساده ترین روش های درمانی معالجه می شود. این بیماری مرتبط به تاندون و عضلات آرنج می باشد به طوری که عضله روی دست متصل به استخوان آرنج و تاندون می باشد و با استفاده مداوم از بازو و دست و انجام حرکات تکراری و کششی شدید باعث ایجاد التهاب و حتی پارگی های مختصر  و درد در آرنج می شود. در پی این آسیب فرد دچار درد شدید روی دست و ساعد و حتی قادر به بلند کردن اجسام نیز نمی باشند.

عواملی که باعث سندرم آرنج تنیس بازان می شود

1. فعالیت هایی که باعث ایجاد فشار و کشش روی تاندون آرنجتان می شود مثل تنیس ، بدمینتون
  2. فعالیت هایی که زمان بر هست و حرکت تکراری باید انجام شود مثل بریدن درخت، نقاشی کردن و نجاری
  3. نواختن برخی ساز های موسیقی که به آرنج و عضلات ساعد فشار زیادی وارد می شود.

علائم سندرم آرنج تنیس بازان

1. درد شدید و مداوم روی دست و ساعد
  2. تشدید درد با بلند کردن اجسام
  3. التهاب در مفصل آرنج
  4. حس درد شدید حتی با لمس عضله ی روی دست

درمان آرنج تنیس بازان

1. استفاده از مُسَکِن ها مثل ایبوبروفن و ناپروکسن
  2. انجام ورزش های کششی
  3. فیزیوتراپی
  4. در موارد حاد پس از طولانی مدت ، تزریق مستقیم دارو های ضد التهاب توسط پزشک متخصص

سندرم آرنج گلف بازان

سندرم آرنج گلف بازان باعث بروز درد شدید و التهاب در تاندونی که بازو را به آرنج وصل میکند می شود. درد در داخل آرنج شروع و به بازو منتشر می شود.

علت بروز سندرم گلف بازان

این درد ها و التهاب در افرادی به وجود می آید که بیش از حد از عضلات بازوهایشان استفاده کرده اند مثل بلند کردن اجسام سنگین و نگه داشتن طولانی مدت آن، کشیدن طولانی مدت جسم سنگین، چرخش ناگهانی دست از بازو ها و … .

این حرکات بیش از حد و فشار های طولانی مدت باعث التهاب آسیب و در برخی موارد حتی پارگی بخشی از تاندونی که آرنج را به بازو متصل می کند می شود.

برخلاف اسم این سندرم فقط در افرادی که گلف بازی می کنند رخ نمی دهد بلکه در ورزش هایی که دست و مچ و بازو در بازی درگیر هستند مثل تنیس ، بولینگ ، واترپلو و بیس بال نمایان می شود. حتی در ورزش هایی که ورزشکاران از ابزار استفاده می کنند مثل کوهنوردی و یا حتی نقاشان که مدت طولانی قلم به دست می گیرند بروز می کند.

و اما روش های درمانی

1. گرم نگه داشتن و استراحت تا چند روز
  2. تا جای ممکن عدم انجام فعالیت بیش از حد و حرکت بیش از حد آرنج
  3. مصرف داروهای مُسَکِن و ضد التهابی