زونا چیست و چه علائم‌ و دردهایی دارد؟

❌زونا چیست و چه علائم‌و دردهایی دارد؟

بیماری زونا نوعی عفونت ویروسی با جوش های قرمز رنگ پوستی شناخته می شود. این ویروس میتواند به صورت نهفته سال های طولانی بدون هیچگونه علائمی در بدن بماند. با بیدار شدن این ویروس ، تخریب فیبر های عصبی پوست صورت می‌گیرد و به طبع آن جوش های پوستی نمایان میشود این جوش ها مشابه تاول های پوستی دنباله دار است که در دور کمر و یا اطراف یکی از چشم ها ظاهر میشود البته تاول های زونا در سراسر بدن اتفاق می افتد.

⚠️علائم و نشانه های ابتلا به زونا

علائم ابتدایی زونا تا پنج روز قبل از شروع تاول ها :
۱.خارش
۲.سوزش
۳.درد
۴.تب
۵.لرز
۶.سردرد

🆘️چه ‌کسانی در معرض و خطر ابتلا به زونا هستند؟

هر کسی که قبلا آبله مرغان گرفته، میتاند دچار زونا شود البته سن ریسک ابتلا را هم بالا می برد. برای مثال افراد مسن تر از۶۰ سال بیشتر در معرض ابتلا نسبت به جوانتر ها هستند.
فاکتور های افزایش دهنده ی ریسک ابتلا به زونا
برخی داروهای سرطانی
داروهای استروئیدی
استرس بلند مدت
سیستم ایمنی ضعیف ناشی از بیماری هایی مثل ایدز و سرطان

⁉️آیا زونا مسری است؟

بله ! ولی نه آن طور که شما تصور میکنید ! تاول های پوستی باعث ایجاد و بروز آن در فرد دیگر‌نمیشود اما میتواند باعث ابتلای بچه ها به آبله مرغان شود.کسانی که قبلا آبله مُرغان نگرفته اند و یا واکسن پیشگیرانه آبله مُرغان نزدند، با تماس مستقیم به فرد مبتلا به راحتی به زونا مبتلا میشود.

🔴آیا زونا میتواند باعث دردهای مزمن شود؟

در برخی افراد درد های ناشی از تاول ها میتواند حتی تا چندین سال در بدن فرد بماند.علت درد ناشی از عصب هایی نزدیک پوست است که طی بیماری زونا فیبرهای عصبی دچار آسیب و تخریب شده بودند.

💉درمان های زونا:

۱.اگرچه درمانی برای زونا وجود ندارد ولی به محض مشاهده علائم، مصرف داروهای ضدویروسی میتواند روند این حمله را متوقف کند.
۲.تجویز برخی لوسیون های ضد خارش در جهت کاهش شدت خارش و جلوگیری از خارش تاول ها توسط فرد و داروهی مُسَکِن برای کاهش درد
۳.به افراد ۵۰ سال به بالا واکسن زونا توصیه میشود.

در کلینیک درد مِهرِگان، این بیماری توسط متخصصین ما تشخیص داده میشود و دردهای ناشی از این بیماری نیز توسط پزشک فلوشیپ درد، کنترل و درمان میشود.

درد كشيدن طبيعي نيست! حتي اگر به آن عادت كنيم!

در كلينيك درد مهرگان متخصصين درد، فوق تخصص درمان درد، طب فيزيكي و توانبخشي، اورتوپد و جراح مفاصل، متخصص جراحي مغز و اعصاب و ستون فقرات، فوق تخصص روماتولوژي حضور داشته و در حال ارائه خدمات به مراجعين محترم ميباشند.

“كلينيك درد مهرگان”

با عضویت در کانال کلینیک درد، روزانه از دانستنی های پیشگیری و درمان درد برخوردار شوید

زونا چیست و چه علائم‌ و دردهایی دارد؟