اسپاسم و درد عضلات بین دنده ایی چیست؟

عضلات بین دنده ایی ، بین دنده ها قرار دارند که باعث اتصال دنده ها به یکدیگه ‌میشوند. از طرفی هم باعث کمک به حفظ تعادل و ثبات بدن و حتی کمک به تنفس‌ می شوند. این کشش و اسپاسم عضلات در پی کشیده شدن، ضربه و یا حتی پارگی عضلات بین‌ دنده ایی رخ میدهد که می تواند درد شدید و اختلال در تنفس را در پی اش داشته باشد.

دلیل اسپاسم عضلات بین دنده ای

برخی فعالیت ها باعث این کشش و اسپاسم عضلات بین دنده ایی میشوند. مانند:

۱. کشش در اثر فعالیت هایی مشابه رنگ‌کردن سقف
۲. بلند کردن توام با پیچیدن بدن
۳. سرفه و عطسه
۴. ورزش هایی مشابه گلف و تنیس
۵. افتادن
۶. وارد شدن ضربه به قفسه سینه‌ در حوادثی‌همچون تصادفات

⚠️علائم اسپاسم عضلات بین دنده ایی

۱)‌ درد شدید

این درد میتواند به صورت ناگهانی و پیشرونده باشد که با مرور زمان‌ و با پیچیدن کمر، کش آمدن بدن و سرفه و عطسه تشدید شود.

۲) سوزش

در‌محل کشش عضله ی مدنظر فرد حس سوزش بخصوص با لمس دارد.

۳) اختلال در تنفس

به علت درد شدید منتشری در قفسه سینه و یا حتی درد به صورتی نقطه ایی در یک‌محل خاص ، فرد قادر به تنفس راحت نمیباشد.

۴) تورم

عضله ی آسیب دیده و کش آمده ، دچار التهاب و تورم‌موضعی می شود.

💉راه های درمانی ابتدایی

1. مصرف‌مُسَکِن ها: از جمله ایبوبروفن‌ و ناپروکسن ولی نکته مهم‌ اینجاست که مصرف زیاد و مکرر مسکن ها آسیب زننده است و در صورت عدم‌درمان حتما به پزشک‌باید مراجعه شود.
  2. درمان با پک های گرم‌ و سرد: پک های یخ باعث کاهش درد و کاهش التهاب می شود به طوری که بیست دقیقه به صورت مکرر در روز پک های سرد تا روز گذاشته شود و بعد دو روز برای ریلکسی عضلات گذاشتن پک‌های گرم‌را شروع کند.
  3. تمرینات ورزشی برای عضلات بین‌دنده ایی

در صورت انجام راه های درمانی اولیه و عدم‌دریافت درمان ، فرد باید هرچه سریعتر به پزشک‌متخصص‌مراجعه کند. در کلینیک درد مِهرِگان فرد به طور کامل توسط‌متخصصین بررسی‌و معاینه میشود و درمان‌را با توجه با شرایط‌ خاص هر فرد شروع میکنند.

درد كشيدن طبيعي نيست! حتي اگر به آن عادت كنيم!

در كلينيك درد مهرگان متخصصين درد، فوق تخصص درمان درد، طب فيزيكي و توانبخشي، اورتوپد و جراح مفاصل، متخصص جراحي مغز و اعصاب و ستون فقرات، فوق تخصص روماتولوژي حضور داشته و در حال ارائه خدمات به مراجعين محترم ميباشند.

“كلينيك درد مهرگان”

با عضویت در کانال کلینیک درد، روزانه از دانستنی های پیشگیری و درمان درد برخوردار شوید

اسپاسم و درد عضلات بین دنده ایی چیست؟