سیستم عصبی‌ نخاع چه مسیری دارد و آسیب به آن چه عواقبی؟!!

طناب عصبی نخاعی، رشته ی عصبی طولانی ایی است پیام های عصبی را از مغز به کل بدن‌منتقل میکند و بالعکس. این طناب عصبی توسط مهره های ستون فقرات از گردن تا کمر‌احاطه شده اند.

هر گونه آسیب به طناب عصبی نخاع و اعصاب خارج شده از آن، ناشی از ضربه ی وارد شده ی مستقیم به خود اعصاب و یا ضربه و آسیب وارد شده به مهره ها، بافت های اطراف و حتی عروق اطراف این کانال نخاعی میباشد که این آسیب ها میتواند نتایج جدی ایی همچون پاره شدن، از دست دادن حرکت و افت کارکرد اعصاب وارد شده به اندام ها داشته باشد.

هر‌گونه آسیب نخاعی هم با آسیب به کمر همچون پیچیدن اعصاب کمری یا بیرون زدگی‌ دیسک ‌یکسان‌ نمیباشد. حتی ممکن است فرد دچار شکستگی مهره ی کمری شود ولی به کانال عصبی نخاع آسیبی وارد نشود.

علل مختلف آسیب به کانال عصبی نخاع

1. افتادن از ارتفاع و یا زمین‌خوردن
  2. بیماری هایی‌نظیر فلج اطفال
  3. تصادفات بخصوص با موتور
  4. آسیب های جدی در ورزش حرفه ایی
  5. تیر خوردن

انواع آسیب های طناب عصبی نخاع

آسیب ها به دو دسته تقسیم‌میشوند: آسیب کامل و آسیب مختصر

در آسیب‌ نخاعی کامل، فرد تمامی‌ حس و حرکت اندام های تحتانی و فوقانی خود را از دست میدهد‌و قادر به حرکت هیچ کدام از دست ها و پاها خود نخواهد بود. در آسیب های مختصر، فرد دچار اختلال در یکی از اندام ها میشود. برای مثال در صورتی که فردی دچار آسیب در گردن شود و به طناب عصبی گردنی و دیسک در آن موضع ضربه وارد شود، علائمش در دست های فرد به صورت گز گز‌، مور مور، کاهش توانایی نگه داشتن اجسام، کاهش حرکت، سرد و گرم شدن و درد شدید در دست و شانه نشان میدهد.

یا مثال دیگر‌ اینکه اگر فرد دچار آسیب در کمر شود، و به اعصاب نخاعی خارج‌ شده از مهره های کمری آسیب و فشار وارد شود، نشانه هایش از جمله بی حس شدن، خواب رفتگی، گزگز، ناتوانی در راه رفتن و درد شدید در پشت پا و ساق پا نمایان میشود.

از روش های تشخیصی اورژانسی و خیلی مهم، گرفتن نوار عصب عضله است تا پزشک‌متخصص بتواند محل دقیق آسیب و شدت آن را پیدا کند و بهترین و دقیق ترین روش درمانی را برای وی هر چه سریعتر بدون ایجاد آسیب حادتر و تشدید آن لحاظ کند.

با مراجعه به کلینیک درد مِهرگان و ویزیت متخصص طب فیزیکی ما، فرد میتواند به سرعت بعد از انجام آزمایشات و تست نوار عصب عضله توسط متخصص طب فیزیک، محل دقیق را شناسایی و توسط پزشک مورد درمان‌هرچه سریعتر قرار بگیرد.

درد كشيدن طبيعي نيست! حتي اگر به آن عادت كنيم!

در كلينيك درد مهرگان متخصصين درد، فوق تخصص درمان درد، طب فيزيكي و توانبخشي، اورتوپد و جراح مفاصل، متخصص جراحي مغز و اعصاب و ستون فقرات، فوق تخصص روماتولوژي حضور داشته و در حال ارائه خدمات به مراجعين محترم ميباشند.

“كلينيك درد مهرگان”

با عضویت در کانال کلینیک درد، روزانه از دانستنی های پیشگیری و درمان درد برخوردار شوید

سیستم عصبی‌ نخاع چه مسیری دارد و آسیب به آن چه عواقبی؟!!