چه عواملی سبب آسیب و پارگی تاندون آشیل و درد مچ پا میشود؟

آسیب و پارگی تاندون آشیل چه در افراد ورزشکار حرفه ایی و چه در افراد عادی که فقط ورزش روزانه انجام میدهند، میتواند رخ دهد. تاندون آشیل بزرگترین تاندون بدن است که از استخوان پاشنه تا عضله ی پشت پا کشیده شده است و با دست زدن به پشت پا و پشت مچ پا کاملا قابل لمس‌میباشد. تاندون آشیل به حرکت انگشتان با سمت زمین و بالا بردن انگشتان پا کمک میکند.

آسیب یا حتی پارگی این تاندون بسیار شایع میباشد به طوری که آسیب میتواند از خفیف تا شدید باشد و در موارد پارگی تاندون خود را با درد شدید و سوزش پشت پا و پشت مچ پا نشان میدهد.

علل مختلف و احتمال بیشتر در بروز پارگی تاندون آشیل در چه مواردی می باشد

1. دویدن
  2. ژیمناستیک
  3. رقص
  4. فوتبال، بسکتبال ، والیبال و تنیس
  5. پوشیدن کفش با پاشنه ی بسیار بلند
  6. عدم تقویت بودن عضلات پا و ساق پا
  7. کف پای صاف

این آسیب و پارگی تاندون در حرکت ناگهانی و یا کشش شدید پشت پا حین ورزش و یا پرش و زمان پایین آمدن روی زمین رخ‌میدهد. در آقایان بالای ۳۰ سال احتمال بیشتری برای آسیب به تاندون آشیل و یا پارگی آن وجود دارد.

علائم آسیب یا پارگی تاندون آشیل چگونه‌نمایان‌میشود؟

از علامت‌ شایع آن، درد شدید پشت پا بخصوص در حین کشیدن مچ پا به جلو و یا ایستادن روی انگشتان پا می باشد. در زمانی که‌ پارگی کامل تاندون رخ میدهد، علاوه بر این درد، تورم‌، کبودی یا قرمزی و سوزش شدید در مچ پا و پشت پا ظاهر‌میشود و گاها حین حرکت مچ پا صدای ترکیدن شنیده میشود.

روشهای درمانی

1. استراحت و حداقل میزان راه رفتن بدون اینکه حتی وزنتان را روی پاهایتان بیاندازید
  2. گذاشتن کیسه آب سرد و یخ
  3. بستن پا و مچ پای آسیب دیده با باند کشی و طبی
  4. گذاشتن پای آسیب دیده بالا تر از سطح بدن
  5. مصرف داروهای ضد التهابی و ضد درد
  6. تزریق گاز اوزن به همراه داروهای ضد التهاب با صلاح دید پزشک متخصص

در کلینیک درد مِهرِگان‌بیمارانی که دچار آسیب تاندون آشیل شده اند میتوانند به پزشک‌متخصص ارتوپد و یا پزشک‌متخصص درد مراجعه کرده و متخصصین روش های درمانی مناسبِ هر فرد را برای آنان لحاظ کنند تا در کوتاهترین زمان به درمان و بهبودی کامل دست پیدا کنند.

درد كشيدن طبيعي نيست! حتي اگر به آن عادت كنيم!

در كلينيك درد مهرگان متخصصين درد، فوق تخصص درمان درد، طب فيزيكي و توانبخشي، اورتوپد و جراح مفاصل، متخصص جراحي مغز و اعصاب و ستون فقرات، فوق تخصص روماتولوژي حضور داشته و در حال ارائه خدمات به مراجعين محترم ميباشند.

“كلينيك درد مهرگان”

با عضویت در کانال کلینیک درد، روزانه از دانستنی های پیشگیری و درمان درد برخوردار شوید

چه عواملی سبب آسیب و پارگی تاندون آشیل و درد مچ پا میشود؟