بررسی آناتومی دیسک و چگونگی تاثیر لیزر روی دیسک های بیرون زده

دیسک بین‌مهرهوایی شامل ۳‌بخش لایه ی خارجی، هسته داخلی و دو صفحه انتهایی غضروف مهره میباشد.هسته ی داخلی فرم چسبناکی دارد که حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد آن را آب تشکیل میدهد و به آسانی تغییر شکل میدهد.
⚡نکته ی جالب اینجاست که هسته دیسک حاوی آنزیم های التهابی است و به دنبال آسیب یا تخریب و یا پارگی دیسک این آنزیم ها آزاد میشوند و باعث حساس شدن ساختمان عصبی داخل دیسک میگردد و گاها باعث بروز علائم در ساق پا ، پشت ران ها علیرغم نداشتن کمردرد میشود.
📌به زبان ساده در عمل لیزری دیسک کمر، پزشک متخصص سوزنی را وارد هسته دیسک آسیب دیده یا بیرون زده که بر ریشه ی اعصاب اطرافش فشار وارد کرده ، میکند و بعد از عبورِ فیبر لیزر، شروع به سوزاندن هسته ی دیسک میکند. وقتی مایع داخل قسمت میانی دیسک بسوزد فضای خالی با فشار منفی ایجاد میشود که این فشار منفی با به داخل کشیدن دیسک بیرون زده جبران میشود و به این صورت فشار از روی اعصاب اطراف هم برداشته‌میشود.
نکته ی بسیار حائز اهمیت این است که ، درمان جراحی باز معمولا گزینه ی اول درمانی نیست و ترجیحا درمان های تزریقی و مداخله ایی ساده مثل عمل لیزر دیسک، تزریق اپیدورال، بلاک عصبی و … در کنار درمان دارویی از موثرترین راه ها میباشد.

بررسی آناتومی دیسک و چگونگی تاثیر لیزر روی دیسک های بیرون زده