آرتروز و روماتیسم

آرتروز و روماتیسم دو بیماری هستند که بسیاری را  در سنین مختلف درگیر می کنند، اما از آنجا که علائم و نشانه های این دو بیماری شباهت زیادی با هم دارند، افراد در افتراق آنها دچار اشتباه می شوند.

آرتروز رایج ترین بیماری مفصلی و مهم ترین علت ناتوانی مزمن در افراد مسن به شمار می رود. آرتروز مفاصل لگن در مردان و آرتروز مفاصل انگشت ها و زانو در زنان شایع تر است. از علل آن افزایش سن ، افرایش وزن ،استرس و سابقه ی خانوادگی‌میتوان نام برد.

علائم : درد شدید مفصلی که به علت عدم استفاده یا استفاده نادرست از عضلات، تغییر شکل و محدودیت حرکت مفصل ایجاد می شود. برای مثال در آرتروز زانوها، به علت افزایش سن و وزن افراد دچار ساییدگی مفصل زانو میشوند و این ساییدگی و آسیب درد شدید و التهاب را به همراه دارد.

روماتوئید آرتریت یک بیماری خودایمنی مزمن با علت ناشناخته است که به طور مزمن مفاصل را درگیر میکند و باعث درد و التهاب و تورم مفاصل میشود. در دراز مدت هم میتواند موجب تخریب مفصل شود.

علائم : مهمترین علامت روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید درد و خشکی صبحگاهی مفاصل بدن بخصوص دست همراه با احساس ضعف و خستگی است که بصورت تدریج در عرض چند هفته تا چند ماه ایجاد شده و شدت میابند. شایعترین مفاصل درگیر در روماتیسم مفصل، مفاصل انگشتان دست، مچ دست، پا و مچ پا هستند.

آرتروز و روماتیسم