درد آرنج چیست

بیشتر دردهای آرنج علت بسیار ساده ای دارند و در عرض چند روز برطرف می شوند.  درد معمولاً از بافت‌های نرم تحت فشار یا ملتهب مانند تاندون‌ها ناشی می‌شود.  شما به طور معمول می توانید این درد را خودتان با مسکن هایی مثل استامینوفن یا ژلوفن و چند روز استراحت درمان کنید و ممکن است نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشید.

مهم است که برای مدت طولانی استراحت نکنید زیرا عدم حرکت باعث سفت شدن مفصل شما و ضعیف شدن عضلات اطراف آرنج شما می شود، که احتمال بروز علائم بیشتر را افزایش می دهد.  تمرینات ساده می تواند به کاهش خطر مشکلات بعدی کمک کند.  درد طولانی مدت آرنج می تواند ناشی از آرتروز باشد.

 

آرنج چگونه کار می کند؟

مفصل آرنج جایی است که استخوان بلند بالای بازو که به استخوان بازو معروف است، با دو استخوان ساعد – که رادیوس و اولنا نامیده می‌شوند – برخورد می‌کند.  این یک مفصل لولا است و به شما امکان می دهد بازوی خود را خم کنید.  قسمت بالایی شعاع می تواند بچرخد تا بتوانید ساعد خود را بچرخانید.

انتهای استخوان بازو دارای دو قسمت استخوانی است که می توانید آن ها را در دو طرف آرنج خود احساس کنید.  اینها هستند:

اپیکوندیل جانبی در قسمت بیرونی بازوی شما

اپیکوندیل داخلی در داخل بازوی شما.

 

ماهیچه های متصل به قسمت بیرونی استخوان بازو به شما کمک می کنند تا مچ دست و انگشتان خود را صاف کنید.  این ماهیچه ها از طریق عصب رادیال که در قسمت بیرونی آرنج حرکت می کند به مغز و سیستم عصبی متصل می شوند.

ماهیچه های متصل به داخل استخوان بازو به شما کمک می کنند مچ دست و انگشتان خود را خم کنید و به شما اجازه می دهند اشیا را بگیرید.  این ماهیچه ها از طریق عصب مدیان که از جلوی آرنج می گذرد به مغز و سیستم عصبی متصل می شوند.

عصب اولنار که در قسمت داخلی آرنج قرار دارد عمدتاً مسئول حرکات ماهیچه های کوچک دست است.  اینها برای حرکات دقیق و ظریف دست مفید هستند.  احساس ضربه زدن به استخوان بامزه شما ناشی از نیشگون گرفتن عصب اولنار است.

همچنین طناب های محکمی در آرنج وجود دارد که به ثابت نگه داشتن مفصل کمک می کند.  تاندون ها ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند و رباط ها استخوان ها را به هم متصل می کنند.

 

علل

بیشتر موارد درد آرنج به دلیل کشیدگی یا ملتهب بافت‌های نرم مانند تاندون‌ها یا رباط‌ها است.

این دردها پس از چند روز با خودمراقبتی ساده ای که می توانید در خانه انجام دهید، بهتر می شوند.

گاهی اوقات درد آرنج ممکن است ناشی از یک بیماری باشد.

تعدادی از چیزها می توانند باعث سفتی آرنج شما شوند، از جمله آرتریت (آرتروز).  آرتریت به سادگی به معنای مفصلی است که دردناک و متورم است و انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد.

سفتی می تواند به دلیل مشکلات مربوط به خود مفصل آرنج یا عضلات، پوشش مفصل یا رباط ها باشد.

در برخی شرایط، مانند پس از جراحت یا عمل، بافت نرم می تواند به بافت اسکار تبدیل شود.  این می تواند باعث سفتی آرنج شود.

گاهی ممکن است آرنج در یک موقعیت ثابت قفل شود.  این اغلب کوتاه مدت است، اما ممکن است به دلیل لق شدن استخوان یا غضروف در مفصل باشد.  قطعات شل ممکن است نیاز به شستشو در جراحی داشته باشند.

آرتریت آرنج

آرنج می تواند تحت تاثیر انواع مختلف آرتریت قرار گیرد.

استئوآرتریت شایع ترین شکل آرتریت است.  با از دست دادن غضروف شروع می شود، که یک لایه محافظ نازک است که استخوان های یک مفصل را می پوشاند.  در پاسخ، بدن می تواند خارهای استخوانی را در داخل مفصل رشد دهد و ممکن است مایع در فضای مفصل افزایش یابد.  این مشکل می تواند بدون احساس هیچ علامتی اتفاق بیفتد.  اما می تواند باعث درد، تورم و سفتی در مفصل شود.

آرتروز در آرنج خیلی شایع نیست مگر اینکه در گذشته به آن آسیب رسانده باشید، مثلاً اگر قبلاً استخوانی را شکسته باشید.

انواع آرتریت زیر نیز می تواند آرنج را تحت تاثیر قرار دهد:

آرتریت روماتوئید (روماتیسمی) – یک بیماری خود ایمنی که می تواند باعث درد و تورم در مفاصل شود.  مفاصل می توانند قرمز، داغ، سفت و حساس به لمس باشند.  شرایط خودایمنی زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی شما، که به طور معمول از شما در برابر بیماری و عفونت محافظت می کند، گیج می شود و به اشتباه به بافت سالم بدن حمله می کند.

آرتریت پسوریاتیک

– یک بیماری خود ایمنی مرتبط با بیماری پوستی پسوریازیس که باعث ایجاد تکه‌هایی از پوست قرمز و برجسته با پوسته‌های سفید یا نقره‌ای می‌شود.  می تواند باعث درد و تورم در داخل و اطراف مفاصل شود.

نقرس – نوعی آرتریت که باعث درد و تورم در مفاصل می شود.  این مشکل به دلیل تجمع کریستال های اورات مواد زائد در مفاصل ایجاد می شود.  مفاصل آسیب دیده می توانند بسیار دردناک باشند و گاهی اوقات پوست قرمز و براق می شود.

 

چه زمانی برای درد آرنج باید به پزشک مراجعه کرد

بیشتر موارد درد آرنج به خودی خود یا با درمان های خودیاری ساده بهبود می یابد.  شما باید به پزشک مراجعه کنید اگر:

درد شما بعد از دو هفته مصرف مسکن و استراحت دادن به آرنج بهبود نمی یابد و آسیب یا عفونتی نداشته اید

گزگز، بی حسی یا ضعف در بازو یا دست خود دارید.

در این موارد باید مستقیماً به بخش حوادث و اورژانس بیمارستان مراجعه کنید

 

اگر شما متوجه علائمی مانند درد شدید می شوید که شما را از حرکت بازو باز می دارد، تورم، تب، گرما و قرمزی.  اینها گاهی اوقات می توانند نشانه های عفونت باشند.

شما فکر می کنید که آرنج شکسته است – این احتمالاً به دنبال یک آسیب آشکار مانند ضربه مستقیم یا افتادن روی دست دراز است.  شکستگی باعث درد و معمولاً کبودی و تورم می شود.

 

درمان درد آرنج

اگر درد آرنج دارید راه های مختلفی وجود دارد که می توانید به خودتان کمک کنید.  اینها شامل مصرف مسکن، استفاده از کمپرس گرما یا یخ، تغییر حرکات و ورزش است.

تغییر نحوه حرکت شما

اگر درد آرنج دارید اولین کاری که باید انجام دهید این است که هر حرکتی را که ممکن است باعث علائم شما شود یا آنها را بدتر کند، تغییر دهید یا متوقف کنید.  شعله ور شدن برخی از بیماری ها، که در آن علائم به طور ناگهانی بدتر می شوند، می توانند با اجتناب از خم کردن آرنج در موقعیت های خاص، کاهش یابد.

اگر برای کاری انجام می دهید که شامل حرکات تکراری مانند استفاده از پیچ گوشتی یا نقاشی می شود، ارزش آن را دارد که با یک متخصص ارتوپدی صحبت کنید.  اینها متخصص ارتوپدی هستند که می توانند نحوه تغییر حرکات و راه های حمایت از آرنج خود را در حین بهبودی پیشنهاد دهند.

پزشک عمومی می تواند شما را به یک ارتوپد ارجاع دهد، یا می توانید به صورت خصوصی به او مراجعه کنید.

 

داروهایی برای کاهش درد

داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ژلوفن ممکن است به کاهش درد کمک کنند.  شما باید در صورت نیاز از آنها استفاده کنید، اما بهتر است قبل از اینکه درد خیلی بد شود آنها را مصرف کنید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) گروهی از داروها هستند که می توانند به کاهش درد، تورم و سفتی کمک کنند.  یک NSAID رایج ژلوفن است که می توانید آن را از داروخانه ها و   خریداری کنید.

اگر پس از استفاده از مسکن یا NSAID ها مشکلات معده دارید، باید مصرف قرص ها را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.  همچنین کرم‌ها یا ژل‌های ضد التهابی وجود دارد که می‌توانید روی آرنج خود بمالید، که مشکلی برای معده ایجاد نمی‌کنند.

آتل

برای برخی شرایط، مانند آرنج تنیس بازان، استفاده از آتل برای حمایت از آرنج ممکن است فشار را در هنگام انجام فعالیت‌های خاصی که باعث شعله‌ور شدن آن می‌شود، کاهش دهد.  آنها همچنین به عنوان گیره های اپی کندیلیت شناخته می شوند.  از یک متخصص ارتوپدی بپرسید که آیا آتل به شما کمک می کند و چه زمانی و چگونه باید آن را بپوشید.