کلینیک فوق تخصصی لگن مهرگان

درد لگن

مفصل ران شما یک مفصل بسیار پایدار و قوی است.

به عنوان مفصل گوی و کاسه شناخته می شود.  این مورد به این دلیل است که قسمت بالای استخوان ران مانند یک توپ است.  این “توپ” درون یک حفره توخالی در لگن شما قرار می گیرد.

مفاصل گوی و کاسه ای بیشترین حرکت را در بین انواع مختلف مفاصل بدن دارند.

مفصل ران توسط پوششی از ماهیچه ها که توسط طناب های قوی به نام تاندون به استخوان ها محکم می شوند، به هم متصل می شوند.

این ماهیچه ها و تاندون ها یک کپسول در اطراف مفصل تشکیل می دهند و از حرکات آن پشتیبانی می کنند.  آنها به حرکت مفصل کمک می کنند و از حرکت پا و بالاتنه شما حمایت می کنند.

داخل کپسول سینوویوم قرار دارد که مفصل را با مایع سینوویال روان کرده و غضروف را سالم نگه می دارد.  غضروف بین استخوان‌های مفصل ران شما قرار می‌گیرد تا از مالش آن‌ها به یکدیگر جلوگیری کند و هر گونه ضربه را هنگام راه رفتن یا حرکت لگن کاهش دهد.

با این همه حمایت، دررفتگی مفصل ران حتی پس از ضربه شدید غیرمعمول است.

مطاله کنید: درد پایین کمر و لگن چگونه به وجود می‌آید؟

برای درد لگن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

بیشتر اوقات می توانید درد لگن خود را خودتان با درمان های خانگی ساده درمان کنید.  اگر پس از دو هفته مصرف منظم مسکن درد شما بسیار بد است یا بهبود نیافته است، باید به پزشک مراجعه کنید.

مواردی که باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

شما زمین خورده اید یا لگن خود را زخمی کرده اید

درد در حال بدتر شدن است

شما در انجام فعالیت های روزانه مشکل دارید، مثلاً راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا خم شدن به جلو هنگام نشستن

احساس تب یا ناخوشی می کنید، یا وزن کم می کنید.

علل درد لگن

اغلب اوقات یک توضیح بسیار ساده برای درد لگن وجود دارد، به عنوان مثال اگر در حین ورزش زیاده روی کرده باشید.  در این حالت درد شما معمولاً ناشی از کشیدگی یا التهاب بافت‌های نرم مانند تاندون‌ها است و اغلب در عرض چند روز از بین می‌رود.

درد طولانی مدت لگن می تواند ناشی از شرایط خاصی باشد.

اگر مشکل مفصل ران خود دارید، ممکن است در کشاله ران، جلوی ساق پا و در زانو احساس درد کنید.  گاهی اوقات زانو درد تنها علامت مشکل لگن است – این درد ارجاعی یا درد تیر کشنده نامیده می شود و نسبتاً شایع است.

ممکن است در قسمت بیرونی باسن احساس درد کنید – اگرچه این نیز می‌تواند ناشی از مشکلات کمر شما باشد

تشخیص درد لگن

اگر درد لگن شما پس از دو هفته بهبود نیافت، باید به پزشک کلینیک فوق تخصصی لگن مراجعه کنید.

ایده خوبی است که قبل از رفتن، نکاتی را در مورد وضعیت خود یادداشت کنید، بنابراین می توانید مطمئن باشید که در مورد هر چیزی که شما را آزار می دهد صحبت کنید.

پزشکان کلینیک فوق تخصصی لگن در مورد درد شما و حرکاتی که باعث بدتر شدن آن می شود می پرسد.  آنها از شما خواهند پرسید که علائم شما چگونه شروع شده است، چگونه بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد و آیا در شب درد دارید یا خیر.

درد هنگام خم کردن لگن از پله ها بالا یا پایین یا زمانی که جوراب خود را می پوشید اغلب نشانه مشکل لگن است.

آنها لگن شما را بررسی می کنند تا بفهمند که چقدر خوب حرکت می کند، و این معمولاً اطلاعات کافی برای برنامه ریزی درمان شما را به آنها می دهد.  اما ممکن است برای تشخیص برخی شرایط به آزمایشات دیگری نیاز داشته باشید.

شما می‌توانید با خدمات ویزیت غیر حضوری مشکلات لگن به صورت آنلاین مشکلات خود را با ما در میان بگذارید

چه آزمایشاتی برای درد لگن وجود دارد؟

اشعه ایکس

اشعه ایکس اغلب بهترین راه برای پیدا کردن مشکل لگن شما است زیرا وضعیت استخوان ها را نشان می دهد.  آنها همچنین ممکن است مشکلاتی را در لگن شما نشان دهند که می تواند درد شما را توضیح دهد.  آنها برای نگاه کردن به بافت های نرم اطراف مفصل مفید نیستند.

سی تی اسکن

سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) اغلب می تواند برای تشخیص شکل غیرعادی مفصل ران بسیار مفید باشد.  سی‌تی‌اسکن‌ها از اشعه ایکس برای نشان دادن بخش‌ها یا «برش‌هایی» از لگن استفاده می‌کنند، که سپس کامپیوتر آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهد تا تصویری سه‌بعدی از مفصل ران را تشکیل دهد.

شرایطی وجود دارد که حفره مفصل ران می تواند بسیار کم عمق باشد و سی تی اسکن می تواند این را نشان دهد.

اسکن های ام آر آی

اسکن های ام آر آی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) از امواج رادیویی برای ایجاد تصویری استفاده می کنند تا نشان دهند که چه اتفاقی برای بافت نرم، مانند ماهیچه ها و تاندون ها، در داخل لگن شما می افتد.  آنها به ویژه برای تشخیص وضعیت دردناک نکروز آواسکولار مفید هستند، که جریان خون را به انتهای استخوان کاهش می دهد و باعث فروپاشی آنها می شود

رفتار

اگر درد لگن شما با داروهای ساده ای مانند استامینوفن و ژلوفن و ترکیبی از استراحت و ورزش های ملایم بهبود نیافت، باید برای مشاوره بیشتر به پزشک مراجعه کنید.  آنها ممکن است درمان های زیر را توصیه کنند:

مواد مخدر

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

پزشک شما ممکن است برای کمک به کاهش درد، NSAID های قوی تر مانند دیکلوفناک، ناپروکسن یا دوز بالاتر ایبوپروفن را تجویز کند.

مانند همه داروها، NSAID ها گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی داشته باشند.  اگر از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی تجویزی استفاده می‌کنید، پزشک اقدامات احتیاطی را برای کاهش خطر این موارد انجام می‌دهد – برای مثال، با تجویز کمترین دوز مؤثر برای کوتاه‌ترین زمان.

بیس فسفونات ها

بیس فسفونات ها برای درمان بیماری پاژه استخوان و پوکی استخوان استفاده می شود.  آنها با کند کردن تحلیل استخوان عمل می کنند که خطر شکستگی لگن را کاهش می دهد.

فیزیوتراپی

یک ارتوپد ممکن است بتواند با نشان دادن طیف ملایمی از تمرینات و فعالیت های حرکتی، مخصوص شرایط شما، به حرکت مفصل ران شما کمک کند.

آنها متخصص آموزش دیده ای هستند که می توانند به شما نشان دهند که چگونه می توانید با استفاده از انواع ورزش های تقویتی و کششی، ماساژ و سایر تکنیک های درمانی به کاهش درد لگن خود کمک کنید و نحوه عملکرد لگن خود را در آینده بهبود بخشید.

آنها برای کمک به حرکت مجدد لگن شما به درستی با شما همکاری خواهند کرد.  رویکرد آنها به این بستگی دارد که مشکل شما کوتاه مدت است یا طولانی مدت.  تقریباً همه از فیزیوتراپی سود می برند و می توانند موارد زیر را توصیه کنند:

تمریناتی برای تقویت عضلات ضعیف، تغییر هماهنگی و بهبود عملکرد

توصیه هایی برای بهبود وضعیت بدن

تمریناتی برای کاهش یا جلوگیری از سفتی

تمریناتی برای افزایش دامنه حرکتی مفاصل

گذاشتن نوار چسب روی پوست برای کاهش فشار روی بافت‌ها و کمک به افزایش آگاهی شما از موقعیت باسن و کمر

درمان های دستی برای بافت های نرم و مفاصل – مانند ماساژ و دستکاری

چگونه وقتی لگن شما درد می کند راه بروید

تزریق کورتون

اگر درد شما ناشی از بورسیت یا التهاب در داخل یا اطراف لگن شما بوده است، تزریق کورتون می تواند کمک کننده باشد.

اغلب با یک بی حس کننده موضعی تجویز می شود که برای کاهش درد تزریق، ناحیه را بی حس می کند.  آنها معمولاً در درمان شرایطی که ناحیه تروکانتریک در قسمت خارجی لگن را تحت تأثیر قرار می دهند بسیار مفید هستند.

گاهی اوقات آنها برای درمان تاندونیت iliopsoas نیز موثر هستند – اگرچه تزریق باید توسط ارتوپد با استفاده از سونوگرافی انجام شود، زیرا تاندون ایلیوپسواس بسیار عمیق است.

ارتوپدو رادیولوژیست پزشکی است که در تکنیک های تصویربرداری – مانند اشعه ایکس، ام آر آی و تصویربرداری اولتراسوند – تخصص دارد و از نتایج آن تشخیص می دهد.  آنها می توانند از سونوگرافی برای تعیین دقیق محلی که تزریق استروئید مؤثرتر است استفاده کنند.

پارگی تاندون ایلیوپسوآس همچنین می تواند با تزریق استروئید با هدایت نوعی اشعه ایکس، به نام فلوروسکوپی ویدیویی، درمان شود تا اطمینان حاصل شود که در محل مناسب داده شده است.  تزریقات با هدایت اولتراسوند نیز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.

مطالعه کنید: تزریق اپیدورال لگن برای درمان درد مفید است؟

عمل جراحي

همه افراد مبتلا به درد لگن به جراحی نیاز ندارند.  با این حال، شکستگی‌های لگن، تقریباً همیشه برای تثبیت استخوان و ثابت نگه داشتن آن نیاز به جراحی دارند.  همچنین ممکن است تعویض توپ لگن ضروری باشد.

معمولا افراد مسن دچار شکستگی لگن می شوند که ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابند.  افراد اغلب ممکن است برای چند هفته یا بیشتر در بیمارستان بستری شوند تا از پاییز و عمل بعدی عبور کنند، و بسیاری از آنها اغلب پس از ترخیص نیاز به کمک اضافی در خانه دارند.

جراحی تعویض مفصل ران

اگر درد مفصل ران شما ناشی از آرتریت است و سایر درمان ها کمکی نکرده است، ممکن است پزشک در مورد جراحی تعویض مفصل ران با شما صحبت کند.  تکنیک های مدرن مورد استفاده در تعویض مفصل ران، جراحی را بسیار ایمن می کند و افراد معمولاً نتایج بسیار خوبی پس از آن دارند.

بیش از 90 درصد از افرادی که تعویض مفصل ران انجام می دهند، دردشان تا حد زیادی کاهش می یابد.

یک لگن مصنوعی مدرن باید حداقل 15 سال دوام بیاورد.

مطالعه کنید: تزریق مفصل ران برای تسکین درد مفید است؟

معمولاً فقط چند روز پس از جراحی باید در بیمارستان بمانید.  فیزیوتراپیست ها با نشان دادن تمرینات ساده و راه های انجام فعالیت های روزانه به شما کمک می کنند تا باسن شما دوباره حرکت کند.

اگر قصد انجام جراحی تعویض مفصل ران را دارید، پزشکان کلینیک فوق تخصصی لگن مهرگان پیشنهاد می‌کنند مهم است که از سلامت خوبی برخوردار باشید و سعی کنید وزن خود را پایین نگه دارید.

احتمالاً سلامت عمومی شما در طی یک قرار ملاقات در بیمارستان قبل از آن ارزیابی می شود و جراح شما نیز در مورد عمل با شما صحبت خواهد کرد.  همچنین ممکن است با فیزیوتراپیست ها و کاردرمانگرانی که در درمان شما پس از جراحی مشارکت خواهند داشت ملاقات کنید

ویزیت غیر حضوری مشکلات ران یکی از جدیدترین خدمات کلینیک فوق تخصصی لگن مهرگان است