کلینیک فوق تخصصی سیاتیک چیست؟

کلینیک فوق تخصصی سیاتیک کلینیکی است که پزشکان فوق تخصص آن به صورت خاص بر روی تشخیص و درمان مشکلات مربوط بهعصب سیاتیک کار میکنند

در این کلینیک پرسنل، پرستاران، فیزیوتراپیست ها و متخصصین طب مکمل با استفاده از ابزار و وسایل مدرن انواع مشکلات مربوط به سیاتیک را تشخیص داده و به صورت فوق تخصصی درمان می‌کنند

چه کارهایی در کلینیک فوق تخصصی سیاتیک انجام می‌شود؟

در کلینیک فوق تخصصی سیاتیک انواع روشهای درمانی برای بیمار در نظر گرفته می‌شوددرمانهایی از قبیل تجویز دارو و اصلاحشیوه زندگی، فیزیوتراپی،     تزریقهای فوق تخصصی اپیدورال، فورامینال و کودال و لیزر دیسک 

از جمله درمانهای مدرنی است که در کلینیک فوق تخصصی سیاتیک انجام می‌شود

چه کسانی نیاز به خدمات کلینیک فوق تخصصی سیاتیک دارند؟

 مشکلات مربوط به عصب سیاتیک در انسانها یکی از شایعترین بیماریها می‌باشدتقریبا هشتاد تا نود درصد انسانها در طول زندگیخود، حداقل یکبار علائم سیاتیک را تجربه می‌کننددر کلینیک فوق تخصصی سیاتیک پزشکان فوق تخصص و پرسنل آموزش دیده صرفابر روی مشکلات سیاتیک کار می‌کنند و درمان این بیماران را بر عهده دارند.

چرا کلینیک فوق تخصصی سیاتیک مهرگان؟

کلینیک فوق تخصصی سیاتیک مهرگان از سال ۱۳۹۶ تا به امروز با بهره گیری از بهترین پزشکان متخصص و فوق تخصص در زمینهتشخیص و درمان مشکلات سیاتیک در خدمت بیماران عزیز بوده استپزشکان این مجموعه با بهره مندی از تجهیزات فوق مدرن روز دنیادرمان سیاتیک را بدون انجام عمل جراحی، بیهوشی و بستری به صورت سرپایی انجام می‌دهند.

خدمات کلینیک فوق تخصصی سیاتیک مهرگان

گرفتن شرح حال کامل از بیماران و چک کردن سوابق بیماریهای زمینه ای و دارویی و خانوادگی.

معاینه کامل بیماران از نظر مشکلات ستون فقرات و اعصاب مربوط به آن

درخواست و بررسی آزمایشات پاراکلینیک و عکس و ام ار ای

طراحی پلن درمانی برای بیماران

درمان بیماران با دید درمان غیر جراحی و اصلاح شیوه زندگی

پیگیری و راهنمایی بیماران بعد از انجام درمان در کلینیک فوق تخصصی سیاتیک

سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک بلندترین و بزرگترین عصب بدن است که در بزرگترین نقطه به اندازه ی انگشت شست می‌باشد. این عصب از مهره‌های کمری در محل خروج ریشه‌های عصبی از نخاع خارج شده و از پشت ران تا پایین پا و پنجه امتداد می‌یابد.

عصب سیاتیک در واقع از 5عصب تشکیل می‌شود این عصب در سمت راست و چپ مهره‌های کمری با ترکیبی از عصب‌های چهارم و پنجم و 3 عصب نخستین مهره‌های ساکرال تشکیل می‌شود.

انواع سیاتیک

بسته به طول مدت علائم سیاتیک و اگر یک یا هر دو پا درگیر باشد، سیاتیک می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد:

سیاتیک حاد

سیاتیک حاد یک درد عصب سیاتیک اخیر است که به در 4 تا 8 هفته گذشته شروع شده است. درد ممکن است خودش کنترل شود و معمولاً به درمان پزشکی نیاز ندارد.

چه زمانی سیاتیک حاد تبدیل به سیاتیک مزمن می‌شود؟

شرایط رایجی که ممکن است باعث سیاتیک شود، مشکلی در قسمت پایین کمر می‌باشد که ریشه عصب سیاتیک را تحریک یا ملتهب می‌کند، مانند:

  • فتق دیسک کمر
  • تنگی کانال نخاعی کمری
  • بیماری دیسک دژنراتیو کمر
  • اسپوندیلولیستزیس
  • اسپاسم عضلانی و یا التهاب در عضلات کمر و یا لگن

سیاتیک مزمن

سیاتیک مزمن درد مداوم عصب سیاتیک است که بیش از 8 هفته طول می‌کشد و معمولاً با خود درمانی فروکش نمی‌کند. بسته به علت، سیاتیک مزمن ممکن است نیاز به درمان غیر جراحی یا جراحی داشته باشد.

سیاتیک متناوب

سیاتیک متناوب درد عصب سیاتیک است که هر دو پا را به طور متناوب تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع سیاتیک نادر است و ممکن است ناشی از مشکلات دژنراتیو در مفصل ساکروایلیاک باشد.

سیاتیک دو طرفه

سیاتیک دو طرفه در هر دو پا با هم رخ می‌دهد. این نوع سیاتیک نادر است و ممکن است به دلیل تغییرات دژنراتیو در مهره‌ها و یا دیسک در چندین سطح ستون فقرات، یا به دلیل شرایط جدی مانند سندرم دم اسبی رخ دهد.

به طور غیررسمی، اصطلاح سیاتیک کیف پول ممکن است برای توصیف درد سیاتیکی که هنگام نشستن روی کیف پول (یا هر شیئی در جیب پشت شلوار) رخ می‌دهد، استفاده شود.

درمان سیاتیک بر رسیدگی به علت علائم سیاتیک متمرکز است. مشورت با پزشکان متخصص ما در کلینیک درد مهرگان برای تشخیص صحیح، بررسی احتمال بروز یک مشکل جدی پزشکی و درمان موثر بسیار مهم است.

علائم درد سیاتیک چیست؟

 سیاتیک ممکن است از علائم خفیف و تحریک پذیری تا شدید و ناتوان کننده متغیر باشد. نشانه های درد سیاتیک به ریشه عصب نخاعی خاصی بستگی دارد که یکی از شاخه‌های عصب سیاتیک تحریک شده و یا تحت فشار است. ممکن است یک یا چند ریشه عصبی با هم تحت فشار قرار گیرند.

برخی از علائم مختص ریشه‌های عصبی هستند، اما اکثر علائم دیگر شایع هستند و در همه انواع سیاتیک رخ می‌دهند

علائم سیاتیک در پاها

معمولاً سیاتیک فقط یک پا را در یک زمان تحت تأثیر قرار می‌دهد و علائم از قسمت پایین کمر یا باسن به سمت ران و پایین ساق و ساق پا منتشر می‌شود. سیاتیک ممکن است باعث درد در جلو، پشت و یا طرفین ران و ساق شود. چند علامت رایج که در سیاتیک مشاهده می‌شود عبارتند از:

درد

درد سیاتیک ممکن است ثابت یا متناوب باشد. این نوع درد معمولاً به عنوان یک احساس سوزش یا یک درد شدید و تیرکشنده توصیف شود. معمولا هم در ساق پا نسبت به درد کمر شدیدتر است. درد ساق پا معمولاً در ناحیه ساق پا زیر زانو بیشتر رخ می‌دهد.

تغییر حس

بی حسی، سوزن سوزن شدن و یا پارستزی ممکن است در پشت ساق پا احساس شود.

ضعف

ضعف ممکن است در ساق پا و کف پا احساس شود. احساس سنگینی در پای آسیب دیده ممکن است بلند کردن پا را از روی زمین دشوار کند.

درد هنگام تغییر پوزیشن

تغییر وضعیت ممکن است درد را تشدید کند یا تسکین دهد. وضعیت‌های خاصی ممکن است بر درد سیاتیک تأثیر بگذارند:

  • درد سیاتیک ممکن است هنگام نشستن، تلاش برای ایستادن، ایستادن طولانی مدت، خم شدن ستون فقرات به جلو، پیچاندن ستون فقرات و یا هنگام سرفه بدتر شود.
  • این نوع درد ممکن است در هنگام دراز کشیدن افزایش یابد یا ثابت بماند و باعث اختلال در خواب شود. دراز کشیدن به پشت در حالی که زانوها کمی خم شده و به یک بالش تکیه داده شده‌اند، یا دراز کشیدن به پهلو با یک بالش بین پاها، ممکن است به تسکین درد کمک کند.
  • این نوع درد هم ممکن است هنگام راه رفتن، قرار دادن کیسه گرم در ناحیه پشت لگن یا انجام تمرینات لگنی تسکین یابد.

ممکن است علائم سیاتیک دیگری هم وجود داشته باشد که مختص ریشه عصبی آسیب دیده باشد. عصب سیاتیک از ترکیب 5 ریشه عصبی S1, S2, S3, L4, L5 تشکیل می شود.

علائم سیاتیک برای هر ریشه عصبی

علائم سیاتیک معمولاً زمانی رخ می دهد که ریشه های عصبی L4 ،L5 و یا S1 تحت تأثیر قرار گیرند.

سیاتیک ناشی از ریشه عصب  L4ممکن است باعث علائم زیر شود:

  • درد در لگن، ران و نواحی داخلی زانو و ساق پا
  • از دست دادن حس در قسمت داخلی ساق پا
  • ضعف در عضلات ران و عضلات جمع کننده پاها
  • از دست دادن رفلکس تاندون در زانو (کاهش رفلکس حرکتی زانو).

بیماری سیاتیک به دلیل مشکل در ریشه عصب L5 ممکن است باعث علائم زیر شود:

  • درد در باسن و قسمت خارجی (جانبی) ران و ساق پا
  • از دست دادن حس در ناحیه پوست بین و بالای انگشت شست پا و انگشت دوم
  • ضعف در عضلات باسن و ساق پا
  • مشکل در حرکت دادن مچ پا و بلند کردن انگشت شست پا به سمت بالا

سیاتیک ناشی از ریشه عصب سیاتیک S1 که سیاتیک کلاسیک نیز نامیده می‌شود، ممکن است باعث علائم زیر شود:

  • درد در باسن، پشت ساق پا و کنار پا
  • از دست دادن حس در قسمت بیرونی پا شامل انگشتان سوم، چهارم و پنجم
  • مشکل در بلند کردن پاشنه از روی زمین یا راه رفتن روی نوک پا
  • ضعف در عضلات باسن و پا
  • از دست دادن رفلکس تاندون در مچ پا (کاهش رفلکس حرکتی مچ پا)

سیاتیک ناشی از فتق دیسک

ایستادن و راه رفتن معمولاً به مشکلات مربوط به دیسک کمک می‌کند. از نشستن طولانی مدت خودداری کنید، که می‌تواند فشار بیشتری بر دیسک شما وارد کند و باعث درد شود.

  • کشش: تمرینات اکستنشن و تقویت عضلات شکم می‌تواند به کاهش درد سیاتیک ناشی از فتق دیسک کمک کند و محیطی درمانی را برای جلوگیری از عود مجدد در آینده ایجاد کند.

سیاتیک ناشی از تنگی کانال نخاعی:

  • برخی از فعالیت‌های روزمره مانند پیاده روی ممکن است ریشه‌های عصب سیاتیک شما را بیشتر تحریک کند و درد شما را افزایش دهد
  • کشش: تمرینات فلکشن و تقویتی معمولاً به تسکین درد ناشی از تنگی نخاع کمک می‌کند و از تحریک ریشه عصب نخاعی در قسمت تحتانی ستون فقرات جلوگیری می‌کند.

اگر کمر‌درد و پا‌درد شما مزمن شد، با گذشت زمان بدتر شد، یا اگر علائم عصبی مانند بی حسی یا ضعف فعالیت‌های روزانه شما را مختل کرد، برای بررسی دقیق تشخیصی و گزینه‌های درمانی پزشکی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر با درمان‌های خانگی به نتیجه نرسیدید و درد شما بهبود پیدا نکرد جهت مشاوره با پزشکان ما با تلفن های کلینیک درد مهرگان تماس بگیرید

درمان سیاتیک

درمان غیر جراحی سیاتیک

درمان‌های خط اول سیاتیک معمولاً شامل ترکیبی از فیزیوتراپی، داروها، تزریق‌های درمانی (و در مواردی عمل بسته یا لیزری)و درمان‌های جایگزین است.

سیاتیک حاد معمولا با 4 تا 6 هفته درمان غیرجراحی بهتر می شود. برای سیاتیک مزمن با درد بیش از 8 هفته، زمان درمان ممکن است بیشتر طول بکشد و ممکن است به علت زمینه‌ای آن بستگی داشته باشد.

 

 

مطالعه کنید: درمان درد سیاتیک

 

 

تزریقات درمانی کمری برای سیاتیک

تزریق‌های درمانی کمری ممکن است به درمان درد ناشی از شرایطی که بر عصب سیاتیک تأثیر می‌گذارد کمک کند.

از تزریقات با هدف تسکین و درد مواردی درمان  استفاده می‌شود تا بیمار بتواند به طور کامل در برنامه فیزیوتراپی شرکت کند و از آن بهره‌مند شود. تزریق‌ها همچنین نقشی در تشخیص منبع درد دارند و ممکن است برای شناسایی اعصاب هدف استفاده شوند.

رایج ترین انواع تزریق برای تسکین درد سیاتیک عبارتند از:

تزریق اپیدورال

اما تزریق اپیدورال یکی از درمان‌های مرسوم بسیاری از گونه های درد می‌باشد. دردهایی که با درمان‌های معمولی پاسخی دریافت نکرده‌اند. این روش در صورت تزریق مستقیم به ناحیه دردناک التهاب را کاسته و می‌تواند موثر باشد.

فضای اپیدورال بیرونی ترین لایه پوشاننده طناب نخاعی می‌باشد که ریشه‌های عصب و خونرسانی و تبادل مایعات عمدتا توسط این ناحیه انجام می‌شود. تزریق در این ناحیه موجبات تسریع در انتقال ماده دارویی در محل صدمه بافتی می‌گردد.
این صدمه ممکن است ناشی از التهاب دیسک ،پارگی و فتق دیسک ،تنگی کانال نخاعی،توده یا تومور در محل نخاع، شکستگی‌ها و ضربه‌های نخاعی باشد.

تسکین درد می‌تواند از چند روز تا چند سال ماندگار باشد و به ستون فقرات اجازه دهد تا از طریق فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهبود یابد.

درمان سیاتیک با تزریق اپیدورال امکان پذیر‌است. همچنین تزریق استروئید اپیدورال به تسکین درد سیاتیک ناشی از شرایطی مانند تنگی ستون فقرات، فتق دیسک یا بیماری دژنراتیو دیسک کمک می‌کند. اهداف اولیه این درمان عبارتند از:

  • کنترل پاسخ التهابی اطراف عصب سیاتیک ناشی از منابع شیمیایی و مکانیکی درد، مانند فتق دیسک یا دیسک تحلیل رفته.
  • کاهش فعالیت سیستم ایمنی برای کاهش تولید سلول‌های التهابی در بدن.

استروئیدهای تزریق شده در فضای اپیدورال در انتهای عصب و سایر بافت‌ها پراکنده می‌شوند و اثر ضد التهابی را در ساختارهای انتقال دهنده درد از بین می‌برند.

موارد تزریق اپیدورال در کلینیک فوق تخصصی سیاتیک مهرگان

تزریق اپیدورال در انواع تزریق اپیدورال لگن و تزریق بلوک عصبی SNRB انجام می‌شود. همچنین تزریق استروئید به رفع درد کمر و پا و بازگشت به فعالیت های روزمره کمک می‌کند. این روش سبب تسکین درد پا و کمر ناشی از آسیب دیدگی دیسک می‌شود. (آسیب دیدگی دیسک باعث وارد آمدن فشار بر اعصاب نخاعی می‌شود).

تزریق اپیدورال یک روش غیر جراحی می‌باشد و معمولاً همراه با مصرف دارو و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در موارد زیر متخصص درد تزریق اپیدورال را برای بیمار مناسب می‌داند:

فتق دیسک

استفاده از تزریق اپیدورال در درمان فتق دیسک کاربرد دارد. در فتق دیسک ماده ژله‌ای موجود در دیسک از دیواره دیسک بیرون می‌آید. سپس این ماده ژله ای در اثر تماس با اعصاب نخاعی باعث ایجاد ورم و درد می‌شود.

بیرون زدگی دیسک

در این حالت مهره ستون فقرات بر دیسک فشار وارد کرده و باعث بیرون زدن آن به کانال نخاعی و فشار بر اعصاب نخاعی و ایجاد درد می‌شود. بیرون زدگی دیسک می‌تواند در سنین ۳۰ یا ۴۰ سالگی ایجاد شود و معمولاً به خودی خود بهبود پیدا می‌کند. استفاده از تزریق اپیدورال در درمان این نوع درد هم کاربرد دارد.

بیماری تخریبی دیسک

تخریب یا فرسودگی دیسک سبب پارگی لایه بیرونی دیسک، کاهش فضای دیسک و رشد غیر‌طبیعی ستخوان اطرافی دیسک می‌شود.

درد ریشه عصب

در این حالت بر اثر فشار وارد بر اعصاب طناب نخاعی درد ایجاد می‌شود. در نتیجه در قسمت پایین کمر، باسن، ران‌ها، ساق، مچ و پنجه پا درد به وجود می‌آید. روش‌های درمان مرتبط با اپیدورال استروئید در این زمینه کارساز می‌باشد.

سیاتیک

درد سیاتیک در اثر التهاب بزرگ ترین عصب بدن (عصب سیاتیک) ایجاد می‌شود. درد و بی‌حسی ناشی از سیاتیک به باسن، پشت پا و به قسمت‌های انتهایی پا منتقل می‌شود.

روش‌های تزریق اپیدورال کمری

این نوع تزریق می‌تواند تسکین درد حاد و قابل توجهی را ارائه دهد زیرا یک داروی کورتونی با اثرات ضد‌التهابی قوی را مستقیماً در ناحیه دردناک نزدیک عصب(های) نخاعی وارد می‌کند. تزریق اپیدورال ممکن است با استفاده از یکی از روش‌های زیر انجام شود:

بلوک‌های انتخابی ریشه عصبی (تزریق فورامینال)

این نوع تزریق در نزدیکی عصب نخاعی به هنگام خروج از سوراخ بین مهره‌ای (دهانه استخوانی بین مهره‌های مجاور) انجام می‌شود. این دارو التهاب را کاهش می‌دهد و درد منتقل شده توسط عصب را بی‌حس می‌کند. بلوک‌های انتخابی ریشه عصبی ممکن است روی یک یا چند ریشه عصبی از L4 تا S3 برای کنترل درد سیاتیک انجام شود.

برای اکثر تزریق‌های درمانی، نتایج به طور گسترده‌ای متفاوت است. برخی از افراد ممکن است تسکین درد فوری و پایدار را تجربه کنند، برخی ممکن است تنها برای چند هفته یا چند ماه تسکین درد داشته باشند، و برخی ممکن است اصلاً تسکین درد نداشته باشند.

فهرست فوق از درمان‌های بالقوه به هیچ وجه کامل نیست. برای هر کسی که درد سیاتیک را تجربه می‌کند، توصیه می‌شود برای درمان با متخصصین یا فوق تخصص دردو یا متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ویا به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی واجد شرایط مشورت کند. به عنوان یک قاعده کلی، اگر روش‌های غیرجراحی بعد از 6 تا 8 هفته درمان نتوانند هیچ گونه نتیجه ای به همراه داشته باشد و یا اگر نقایص عصبی (مانند ضعف شدید پا) افزایش یابد، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

این تکنیک اجازه می‌دهد تا محلول کورتونی را به طور دقیق در فضای اپیدورال، نزدیک ناحیه ای که احتمال تحریک عصب در آن وجود دارد، تزریق شود. این تکنیک تزریقی ریشه‌های عصبی خاصی را برای کنترل التهاب و درد هدف قرار می‌دهد.

اینترلامینار

در این تکنیک، سوزن از پشت ستون فقرات وارد شده و دارو در فضای اپیدورال رسوب می‌کند. این روش دقیق تر است زیرا دارو را در نزدیکی ریشه عصب هدف قرار نمی‌دهد ولی محلول کورتونی آزاد است که در فضای اپیدورال پخش شود.

کودال

این یک رویکرد کلی است که ساده است، اما دارو مستقیماً به منبع درد در فضای اپیدورال و اطراف اعصاب نمی‌رود. روش دمی ممکن است کمتر موثر باشد، اما ایمن تر و آسان تر در نظر گرفته می‌شود. این روش ممکن است به کنترل درد گسترده یا منتشر کمک کند.

پزشک فوق تخصص درد یا جراح ستون فقرات کلینیک درد مهرگان ممکن است بسته به تجربه و مهارت، استفاده از فلوروسکوپی هدایت شده، تشخیص بیمار و نتایج درمان‌های قبلی برای علائم و تشخیص‌های مشابه، روش تجویز را انتخاب کند.

هدف از درمان اپیدورال در درد سیاتیک

دو هدف کلی از تزریق اپیدورال در جهت درمان سیاتیک عبارت است از:

  • کاهش التهاب و درد عصب سیاتیک
  • تحرک و عملکرد را در قسمت پایین کمر و پاها بهبود بخشید

اکثر بیماران پس از تزریق استروئید اپیدورال تسکین درد را تجربه می‌کنند. به طور کلی، تزریق اپیدورال کمری زمانی که سیاتیک تازه شروع شده باشد (مانند فتق دیسک حاد) و فشرده سازی ریشه عصب حداقل باشد، نتایج بهتری دارد.

ممکن است برای تسکین درد طولانی مدت به تزریق‌های مکرر نیاز باشد

بیمارانی که پاسخ مثبت اما ناقص به یک تزریق دارند ممکن است از تزریق مجدد سود ببرند. تصمیم برای انجام تزریق بعدی باید با پاسخ به تزریق قبلی تعیین شود.

 

 

مطالعه کنید:درمان درد سیاتیک با تزریق اپیدورال ممکن است؟

 

 

پزشکان جراح ستون فقرات و فوق تخصص درد کلینیک درد مهرگان معمولاً تزریق اپیدورال همراه با گاز اوزون را در نظر می‌گیرند

کاربردهای پزشکی گاز اوزون

  • استفاده در درمان آرتروز زانوو سیاتیک و آرتروز دیگر مفاصل: اوزون با خاصیت ضد‌التهابی خود باعث بهبود درد در مفصل شده و همچنین با بهبود اکسیژن رسانی و جریان خون باعث جلوگیری از تخریب بیشتر مفصل و کمک به بازسازی و ترمیم غضروف مفصلی می‌شود. پس دقت کنید که اوزون علاوه بر تسکین درد در آرتروز نقش درمان و عضروف ساز را نیز دارد.
  • کاهش التهاب و بهبود انواع تاندونیتها، بورسیتها و آسیبهای اطراف مفاصل
  • برطرف کردن اسپاسم و گرفتگی عضلات و بهبود عملکرد عضلانی اسکلتی (برای افرادی که مکررا دچار گرفتگی عضلات وکمر درد هستند).
  • استفاده جهت زخم‌های دیابتی

توجه داشته باشید که اوزون به کار رفته در پزشکی توسط دستگاه‌های مخصوص اوزون ساز پزشکی در غلظت‌های مشخص تولید شده و هیچگونه عارضه یا اثر سویی ندارد.

اثربخشی تزریق اپیدورال کمری و اوزون تراپی برای درمان سیاتیک

تحقیقات موجود نتایج به طور کلی مطلوب را نشان می‌دهد، ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماران تسکین درد ناشی از این تزریق‌ها، که از یک هفته تا یک سال طول می‌کشد را گزارش می‌کنند. اگر اولین پاسخ خوب دیده شود، ممکن است تزریق دوم در هنگام بهبود در نظر گرفته شود. از اولین تزریق درد شروع به کاهش می‌کند. به طور معمول، حداکثر 3 تزریق ممکن است در یک دوره 12 ماهه انجام شود.

در حالی که بسیاری از مطالعات مزایای کوتاه مدت تزریق اپیدورال را مستند کرده‌اند، داده‌ها در مورد اثربخشی طولانی مدت کمتر متقاعد کننده هستند. بحث در مورد اثربخشی آنها در کاهش درد و بهبود عملکرد همچنان ادامه دارد.

علاوه بر این، چندین مشکل در مواردی که در تحقیق انجام شده است وجود دارد، از قبیل:

  • بسیاری از مطالعات شامل استفاده از فلوروسکوپی یا اشعه‌ ایکس برای تأیید قراردادن مناسب دارو نمی‌شوند، علی‌رغم اینکه امروزه از راهنمایی فلوروسکوپی به طور معمول استفاده می‌شود.
  • مطالعات دیگر، بیماران را بر اساس تشخیص طبقه‌بندی نمی‌کنند و تمایل دارند انواع مختلف منابع درد را با هم مورد مطالعه قرار دهند.

این نقص‌‌ها سودمندی تحقیق را محدود می‌کند.

تزریق اپیدورال کمری معمولاً در درمان شرایطی استفاده می‌شود که باعث تحریک و یا التهاب ریشه‌های عصبی نخاعی همراه با درد کمر و ساق پا می‌شود. شایع ترین شرایط تحت درمان شامل موارد زیر است

کمردرد موضعی (کمر درد محوری) و لنگش عصبی (کمر درد و پا درد که هنگام راه رفتن رخ می‌دهد) ممکن است با این تزریق‌ها درمان شوند.

تزریق اپیدورال و نرخ موفقیت تسکین درد

تزریق اپیدورال بسته به عوامل مختلفی می‌تواند در افراد مختلف میزان موفقیت متفاوتی داشته باشد. در حالی که برخی از بیماران تسکین درد قابل توجهی را تجربه می‌کنند، دیگران ممکن است هیچ تسکین دردی را از این روش تجربه نکنند. اثرات تزریق ممکن است کوتاه مدت باشد. مانند یک هفته، یا ممکن است برای یک سال ادامه یابد.

عوامل موثر بر موفقیت تزریق اپیدورال

اثربخشی اپیدورال به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

شرایط زمینه‌ای

این درمان تزریقی معمولاً در مدیریت کمردرد با انتشار درد به ساق پا یا سیاتیک در مقایسه با کمردرد به تنهایی مؤثرتر است. در حالی که تزریق ممکن است برای درمان کمردرد غیر رادیکولار (غیر انتشاری به پا) و موضعی نیز استفاده شود. اما اثربخشی آن ممکن است کم باشد.

مسیر اداره

طبق تحقیقات مسیرهای ترنس فورامینال و اینترلامینار ممکن است نتایج مؤثرتری نسبت به مسیر دمی (کودال)به دست آورند.

نوع  کورتون

استروئیدهای کم محلول یا ذرات معلق، مانند متیل پردنیزولون یا تریامسینولون، مدت اثر طولانی دارند. استروئیدهای محلول در آب یا غیر ذرات، مانند دگزامتازون، ایمن تر از استروئیدهای ذرات معلق در نظر گرفته می‌شوند. اما تمایل دارند اثر کوتاه مدت داشته باشند.

گاهی ممکن است این تزریق همراه با یک برنامه توانبخشی جامع برای افزایش احتمال تسکین درد طولانی مدت و بازگشت به فعالیت‌های روزمره استفاده شود.

عوامل دیگری هم ممکن است بر نتیجه این درمان تأثیر بگذارد. این عوامل عبارتند از: مهارت و تجربه پزشک در انجام تزریق، استفاده از فلوروسکوپی هدایت شده و سلامت عمومی بیمار. این درمان همچنین ممکن است در درمان درد حاد (در مقایسه با علائم مزمن) موثرتر باشد.

بهترین متخصص تزریق استروئید

پزشکانی که این نوع تزریق را انجام می‌دهند شامل متخصصان درد کلینیک درد مهرگان و جراح ستون فقرات کلینیک درد مهرگان هستند. تزریق معمولاً در یک مرکز جراحی، بیمارستان یا کلینیک درد انجام می‌شود.

دستورالعمل تعداد و دفعات تزریق اپیدورال

تحقیقات نشان می‌دهد که در صورت رعایت معیارهای زیر ممکن است تزریق اضافی انجام شود:

  • بیش از 50% کاهش درد پس از اولین تزریق تجربه شد
  • اثر اولین تزریق پس از مدت قابل توجهی کاهش یافت

دستورالعمل‌های رایج توصیه می‌کنند که اگر بیش از 4 تزریق استروئید اپیدورال در یک سال نیاز باشد، وضعیت زمینه‌ای باید با روش‌های درمانی دیگر مدیریت شود.

برای بهبود نتیجه کلی عمل و کاهش خطر عوارض جانبی، استفاده از یک سوزن بلانت، فلوروسکوپی زنده و تجویز دوز آزمایشی کوچک در ابتدا ممکن است مفید باشد.

مزایای بالقوه تزریق اپیدورال

اکثر پزشکان موافق هستند که تزریق اپیدورال همراه با اوزون تراپی می‌تواند در طول یک دوره حاد کمر درد و یا پا درد مفید باشد. اشکالات اصلی تزریق این است که همیشه موثر نیستند و در صورت موثر بودن، تسکین درد موقتی است و از یک هفته تا یک سال متغیر است. به طور معمول، اگر تزریق اولیه موثر باشد، ممکن است تا 3 تزریق در یک سال انجام شود.

هنگامی تزریق در فضای اپیدورال استروئید تزریق کورتون نیز شامل مزایای زیر است:

کاهش درد و التهاب عصبی

تزریق کورتون‌ها تولید مواد شیمیایی التهابی را کاهش می‌دهند. در نتیجه از حساسیت رشته‌های عصبی به درد نیز کاسته می‌شود. پس سیگنال‌های درد کمتری تولید می‌شود.

محدودیت مصرف داروهای خوراکی

تسکین درد ناشی از این تزریق‌ها به محدود کردن نیاز به داروهای خوراکی کمک می‌کند. برخی از آنها در صورت مصرف طولانی مدت عوارض جانبی خواهند داشت.

فیزیوتراپی

این تزریق ممکن است تسکین درد کافی را برای بیمار فراهم کند تا بتواند با برنامه فیزیوتراپی توانبخشی پیشرفت کند

تعویق جراحی

تسکین درد ناشی از تزریق اپیدورال کمری ممکن است به تعویق جراحی کمک کند و اگر فیزیوتراپی موثر باشد، ممکن است نیاز به مداخله جراحی را برطرف کند.

ممکن است چندین تکنیک برای انجام تزریق اپیدورال بسته به شرایط زمینه‌ای، نیازهای بیمار و ترجیحات و تجربه پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض تزریق اپیدورال کمری

تزریق اپیدورال و اوزون تراپی یک روش نسبتاً ایمن و کم تهاجمی در نظر گرفته می‌شود. عوارض تزریق اپیدورال ممکن است در برخی موارد رخ دهد و شامل موارد زیر است:

  • درد پس از تزریق
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • سرگیجه
  • فینت کردن (حمله وازوواگال)
  • برافروختگی صورت

این عوارض معمولا در عرض چند دقیقه تا چند ساعت برطرف می‌شوند. عوارض جدی، نادر است، ممکن است شامل آسیب نخاع و سوراخ شدن سخت شامه، باشد.

خطر کمتر در سطوح ستون فقرات L4 و پایین تر

به طور کلی، تزریق‌های اپیدورال برای سطوح ستون فقرات L4 یا پایین تر در مقایسه با سطوح بالاتر، خطر کمتری از عوارض را به همراه دارد. تزریق‌ها معمولاً تحت فلوروسکوپی (هدایت اشعه ایکس) با رنگ کنتراست انجام می‌شوند. فلوروسکوپی به هدایت سوزن به محل دقیق کمک می‌کند و از آسیب عصب و یا شریان جلوگیری می‌کند.

شرایط پزشکی همزمان

این تزریق‌ها معمولاً در صورت وجود برخی بیماری‌های پیچیده مانند عفونت‌ها، تومورها یا اختلالات خونریزی انجام نمی‌شود. علاوه بر این، در صورت دیابت کنترل نشده، برخی بیماری‌های قلبی و بارداری، تزریق ممکن است انجام نشود.

استفاده از داروهای آرام بخش و بی حس کننده

در صورت لزوم، یک داروی آرام بخش ممکن است از طریق یک خط داخل وریدی (IV) در بازوی بیمار داده شود، اما بیمار معمولاً در طول این روش هوشیار است. قبل از انجام اپیدورال، ناحیه تحت درمان در قسمت تحتانی کمر با یک تزریق بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شود، بنابراین روش تزریق اپیدورال معمولاً بدون درد است.

تزریق اپیدورال ممکن است حدود 30 دقیقه طول بکشد. با ورود دارو به فضای اپیدورال ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش خفیف یا احساس فشار داشته باشید. هنگامی که تزریق کامل می‌شود، معمولاً تحریک و ناراحتی در عرض چند دقیقه از بین می رود. بیماران معمولاً پس از چند ساعت به خانه باز می‌گردند. اقدامات احتیاطی خاص پس از تزریق طی چند روز آینده انجام می‌شود.

هزینه تزریق اپیدورال

برای اطلاع از قیمت تزریق اپیدورال با شماره ثابت ۰۲۱۲۲۸۷۳۹۹۴ و یا شماره همراه  ۰۹۳۵۲۲۴۶۷۱۸ تماس بگیرید. ما با کیفیت ترین و ارزانترین قیمت تزریق اپیدورال را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قیمت تزریق اپیدورال چقدر است؟

قیمت تزریق اپیدورال بسته به نوع پزشک متخصص و کلینیک انتخابی بیمار بسیار متفاوت است. اما کلینک درد مهرگان هم از لحاظ امکانات و هم برخورداری از پزشکان متخصص در این زمینه سرآمد سایر کلینیک‌های تخصصی ایران می‌باشد.

ورزش در خانه برای درمان سیاتیک

یک برنامه ورزشی معمول در کنترل درد حاد سیاتیک و همچنین در جلوگیری از شعله ور شدن در آینده مفید است. تمرینات را می‌توان از یک پزشک یاد گرفت و در خانه ادامه داد.

یادگیری تمرینات سیاتیک

تمرینات سیاتیک ناشی از فتق دیسک ممکن است بر اساس محل فتق و نوع تنگی ناشی از آن (باریک شدن کانال نخاعی یا دهانه استخوانی برای ریشه‌های عصبی نخاعی) متفاوت باشد. علاوه بر ورزش، برخی از درمانگران ممکن است درمان منوال تراپی و یا فیزیوتراپی را برای درمان سیاتیک شما توصیه کنند.

پزشکان جراح ستون فقرات یا فوق تخصص درد کلینیک درد مهرگان همچنین می‌توانند شما را راهنمایی کنند و در صورتی که یک ورزش خیلی سخت یا دردناک به نظر می‌رسد، تغییراتی در آن ایجاد کنند.

ترکیب هر دو روش درمانی

اگر علائم سیاتیک شما را از انجام ورزش باز می‌دارد، انجام یک تزریق اپیدورال  به همراه گاز اوزون به شما اجازه می‌دهد برنامه ورزشی هدفمند خود را انجام دهید. تزریق اپیدورال ممکن است به کاهش درد برای شروع و یا ادامه یک برنامه ورزشی برای کمک به کاهش علائم سیاتیک کمک کند.

 

مطالعه کنید : علائم سیاتیک چیست؟

 

 

درمان خانگی سیاتیک

درد سوزشی و سنگینی که در پای خود از سیاتیک احساس می‌کنید می‌تواند ناتوان کننده‌ باشد. در حالی که علائم سیاتیک معمولاً بدون نیاز به درمان شدید پزشکی برطرف می‌شوند، ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد تا درد کاهش یابد و توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزانه را محدود کند.

 چندین روش خودمراقبتی را می‌توان در درمان خانگی سیاتیک امتحان کرد. در حالی که برخی از درمان‌ها صرف‌نظر از تشخیص پزشکی شما به تسکین موقت کمک می‌کنند، برخی دیگر مستقیماً علت زمینه‌ای را هدف قرار می‌دهند.

 یخ‌ درمانی

یخ درمانی می‌تواند به کاهش فوری درد حاد و سوزان سیاتیک شما کمک کند. هنگامی که یخ درمانی را انجام می‌دهید، دمای خنک کننده به منقبض شدن رگ‌های خونی و کاهش جریان خون کمک می‌کند و باعث ایجاد یک اثر بی‌حس کننده و کاهش فوری درد می‌شود. یخ درمانی همچنین به خنک شدن فیبرهای عضلانی شما کمک می‌کند و اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد.

استفاده از یخ در درمان خانگی سیاتیک آسان است. یک کیسه سبزیجات یخ زده را از فریزر خود بردارید یا به سادگی چند تکه یخ را در یک حوله ضخیم بپیچید. حتما از یخ درمانی به طور متناوب برای حدود 15 دقیقه در هر بار با وقفه 2 ساعته بین برنامه‌های متوالی استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب مستقیم پوست، یک حوله یا مانع پارچه‌ای بین سطح پوست و کیسه یخ قرار دهید.

 

 

مطالعه کنید: آیا درمان خانگی سیاتیک موثر است؟

 

درمان دارویی سیاتیک چیست؟

چندین پماد، ژل و کرم می‌توانند با تغییر جریان خون، کاهش التهاب و ایجاد اثر بی‌حسی به تسکین درد عصبی کمک کنند. داروهای موضعی رایجی که ممکن است به تسکین سیاتیک کمک کنند عبارتند از:

  • متیل سالیسیلات
  • منتول
  • ترولامین سالیسیلات
  • کپسایسین
  • کافور
  • کانابیدیول (CBD)

از آنجایی که درمان دارویی سیاتیک موضعی به صورت موضعی عمل می‌کنند، ممکن است باعث تسکین فوری درد شوند. برخی از آماده سازی‌ها ممکن است باعث تحریک پوست شوند. بنابراین در ابتدا توصیه می‌شود مقدار کمی از آن را امتحان کنید.

چسب‌های دارویی ممکن است باعث تسکین درد طولانی مدت شوند.

 

از داروهای ضد‌درد موضعی استفاده کنید

پمادها، کرم‌ها یا ژل‌های حاوی متیل سالیسیلات، منتول، ترولامین سالیسیلات، کپسایسین، کافور و یا کانابیدیول (CBD) به دلیل اثر موضعی‌شان می‌توانند به تسکین فوری کمک کنند. داروها با تغییر جریان خون در ناحیه درد عمل می‌کنند تا اثر بی‌حسی ایجاد کنند و به کاهش التهاب کمک کنند.

چند نمونه از داروهای مورد استفاده برای درمان درد سیاتیک عبارتند از:

  • داروهای ضد‌ التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • استروئیدهای خوراکی، مانند پردنیزولون
  • داروهای ضد تشنج، مانند گاباپنتین
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مانند آمی تریپتیلین
  • مسکن‌های اپیوئیدی، مانند ترامادول یا اکسی کدون

این داروها معمولاً به منظور تسکین درد و امکان شرکت بیمار در فیزیوتراپی مصرف می‌شوند. داروهایی مانند مسکن‌های اپیوئیدی معمولاً برای مدت کوتاهی برای جلوگیری از اعتیاد تجویز می‌شوند.

توجه داشته باشید که این داروها بایستی توسط پزشک شما تجویز شوند.

ماساژ درمانی

اشکال خاصی از ماساژ درمانی، مانند ماساژ بافت عمیق، ممکن است برای تسکین درد مفید باشد. مزایای ماساژ درمانی عبارتند از:

  • بهبود گردش خون که به نوبه خود پاسخ درمانی بهتری در بدن ایجاد می‌کند
  • شل کردن عضلات سفت، که ممکن است به درد کمک کند
  • ترشح اندورفین، هورمون‌هایی در بدن که به عنوان مسکن‌های طبیعی عمل می‌کنند

 

ماساژ با توپ تنیس

یک جسم محکم و گرد، مانند توپ تنیس، در صورت استفاده صحیح می‌تواند به درمان خانگی سیاتیک کمک کند. توپ‌های تنیس به‌عنوان غلتک‌های فوم عمل می‌کنند و می‌توانند به شل شدن بافت‌های نرم، کاهش تنش در عضلات، تسکین اعصاب به دام افتاده و بهبود انعطاف‌پذیری در قسمت پایین کمر کمک کنند.

فیزیوتراپی برای سیاتیک

فیزیوتراپی ترکیبی از تقویت و کشش  را شامل می‌شود و جزء اصلی تقریباً هر طرح درمانی سیاتیک است. تمرینات درمانی نیز ممکن است به برنامه فیزیوتراپی اضافه شود.

اهداف فیزیوتراپی و تمرینات برای درمان درد سیاتیک عبارتند از:

  • تقویت ستون فقرات و عضلات کمر، شکم، باسن و لگن
  • افزایش استحکام هسته دیسک
  • کشش عضلات سفت و غیر قابل انعطاف مانند همسترینگ
  • افزایش تبادل مایعات و مواد مغذی در بدن با تمرینات هوازی سبک مانند پیاده روی، شنای سبک یا استخر درمانی.

در حالی که ممکن است کمی استراحت یا اصلاح فعالیت ضروری باشد، مهم است که تا حد امکان فعالیت خود را حفظ کنید و از دوره‌های طولانی عدم فعالیت فیزیکی یا استراحت در تخت خودداری کنید.(به جز در موارد خاص با دستور پزشک)

ترکیب تزریق اپیدورال با فیزیوتراپی در کلینیک فوق تخصصی سیاتیک

یک برنامه فیزیوتراپی هدایت شده ممکن است با درمان تزریق استروئید اپیدورال برای یک نتیجه بهتر ترکیب شود که شما می توانید در فیزوتراپی مرکز مهرگان این خدمات را دریافت کنید. مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب فیزیوتراپی با درمان تزریقی فتق دیسک ممکن است کیفیت تسکین درد و رضایت کلی در بیمار را بهبود بخشد. با فیزیوتراپی؛ بدون تأثیر مستقیم بر مقادیر تسکین درد.

درمان‌های جراحی سیاتیک

جراحی سیاتیک معمولاً زمانی انجام می‌شود که درد و یا ضعف ساق پا ثابت یا پیشرونده باشد. حتی پس از آنکه روش‌های مختلف درمان‌های غیرجراحی سیاتیک برای بیمار انجام شده باشد. در موارد معدودی، ممکن است جراحی به عنوان اولین گزینه در نظر گرفته شود.

جراحی دیسک کمر چه زمانی نیاز است؟

فتق دیسک کمر شایع ترین دلیل جراحی ستون فقرات در بزرگسالان در طول سال‌های کاری است. اگر درد و سایر علائم فتق دیسک کمر پس از شش هفته ادامه یابد، اغلب جراحی دیسک کمر در نظر گرفته می‌شود.

چه زمانی جراحی لازم است

  • درد شدید وجود دارد و فرد در حفظ سطح معقولی از عملکردهای روزانه مانند ایستادن یا راه رفتن مشکل دارد.
  • فرد علائم عصبی پیشرونده را تجربه می‌کند، مانند بدتر شدن ضعف پا، و یا بی‌حسی.
  • از دست دادن عملکرد روده و مثانه وجود دارد.(بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع).
  • دارو،فیزیوتراپی و یا سایر درمان‌های غیرجراحی علائم را به میزان قابل توجهی کاهش نداده‌اند.

در برخی موارد خاص حتی قبل از اینکه بیمار شش هفته مراقبت‌های غیرجراحی را کامل کند، به جراحی نیاز است.

 

در چه بیماری نیاز به جراحی است؟

تومورها

کیست یا آبسه، یا شکستگی‌های شدید در ستون فقرات کمری
سیاتیک دو طرفه – علائم سیاتیکی است که هر دو پا را تحت تأثیر قرار ‌می‌دهد. ممکن است ناشی از فتق دیسک چند سطحی، فتق شدید تک سطحی یا تنگی مرکزی ستون فقرات باشد.

عفونت در ناحیه لگن

عفونت‌هایی که به دارو پاسخ نمی‌دهد. علاوه بر این، زمانی که درد و یا ضعف ساق پا برای بیش از 6 تا 8 هفته با وجود درمان‌های غیر جراحی وجود داشته باشد. و یا زمانی که درد بر فعالیت‌های روزمره تأثیر می‌گذارد، ممکن است عمل جراحی در نظر گرفته شود.

جراحی با هدف از بین بردن علت سیاتیک و کنترل علائم ساق پا مانند درد و ضعف انجام می‌شود. با این حال، کمردرد همراه با سیاتیک ممکن است پس از جراحی بهبود نیابد.

میکرودیسککتومی به جای جراحی سیاتیک

میکرودیسککتومی یک روش جراحی رایج است که برای درمان سیاتیک ناشی از فتق دیسک کمر استفاده می‌شود. در این جراحی قسمت کوچکی از عناصر دیسک زیر ریشه عصبی و یا استخوان روی ریشه عصبی خارج می‌شود. این عمل از نظر فنی یک جراحی باز است، میکرودیسککتومی از تکنیک‌های کم تهاجمی استفاده می‌کند و می‌تواند با یک برش نسبتا کوچک و حداقل آسیب بافتی انجام شود.

تحقیقات نشان می دهد که تا 86 درصد از بیماران ممکن است پس از جراحی میکرودیسککتومی بهبود می‌یابند.

روش‌های میکرودیسککتومی برای فتق دیسک کمر

دو روش کم تهاجمی برای عمل دیسک کمر، میکرودیسککتومی و میکرودیسککتومی آندوسکوپی، معمولاً برای فتق دیسک کمر توصیه می‌شود. این روش ها فشار را از روی ریشه عصبی برداشته و محیط بهبودی بهتری را برای دیسک فراهم می‌کند.

معمولاً فقط بخش کوچکی از دیسک که به ریشه عصبی فشار می‌آورد باید برداشته شود و بیشتر دیسک سالم می‌ماند.

در میکرودیسککتومی از برش‌های کوچک استفاده می‌شود. برای جراحی میکرودیسککتومی آندوسکوپی، ابزارها از طریق یک لوله یا لوله‌های نازک وارد می‌شوند تا اختلال در بافت اطراف به حداقل برسد. یک دوربین کوچک را می‌توان از طریق یک لوله وارد کرد تا تصویری را برای جراح فراهم کند.

هر دو نوع جراحی دیسک کمر معمولاً به صورت سرپایی یا با یک شب اقامت در بیمارستان انجام می‌شود. اکثر بیماران می‌توانند در عرض یک تا سه هفته به سر کار و روال معمول خود بازگردند.

نرخ موفقیت برای جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر دارای میزان موفقیت بالایی است. یک مطالعه پزشکی گسترده نتایج خوب یا عالی را برای 84 درصد از کسانی که میکرودیسککتومی انجام می‌دهند و نزدیک به 80 درصد برای کسانی که میکرودیسککتومی آندوسکوپی انجام می‌دهند، گزارش کرده است.

میکرودیسککتومی و میکرودیسککتومی آندوسکوپی به ویژه در تسکین درد ساق پا یا همان سیاتیک مفید هستند. این روش‌ها در کاهش کمردرد موفقیت آمیز نبوده و معمولاً اگر مشکل اصلی کمر درد باشد، انجام نمی‌شوند.

ادبیات پزشکی مزایایی را برای جراحی در مقایسه با درمان غیرجراحی نشان داده است. اگرچه در برخی موارد این تفاوت با گذشت زمان کاهش می‌یابد. یک مطالعه بزرگ نشان داد که افرادی که برای فتق دیسک کمر تحت عمل دیسک کمر قرار‌گرفتند، نسبت به افرادی که درمان غیرجراحی داشتند، تا دو سال بهبود بیشتری در علائم داشتند.

در حالی که از میکرودیسککتومی و میکرودیسککتومی اندوسکوپیک به عنوان روش‌های کم خطر یاد می‌شود، همه جراحی‌ها دارای خطراتی هستند.

حدود 10 درصد از بیمارانی که میکرودیسککتومی انجام می‌دهند، فتق دیسک دیگری را در همان محل تجربه می‌کنند. احتمال عود در سه ماه اول بیشتر است، اما ممکن است سالها بعد نیز رخ دهد. عودهای متعدد معمولاً با جراحی فیوژن کمر برطرف می‌شوند. این کار تمام مواد دیسک را از بین می‌برد و حرکت دیسک‌ها را متوقف می‌کند.

در صورتی که دچار فتق دیسک کمر هستید یا انواع دیگری از کمر درد را تجریه کرده اید بهتر است هر چه زودتر شرایط خود را با کمک یک پزشک متخصص بررسی کنید. شما می‌توانید این کار را در کمترین زمین از طریق ویزیت غیرحضوری با یکی از پزشکان متخصص کلینیک فوق تخصصی سیاتیک انجام دهید. برای این کار کافیست از طریق لینک ویزیت غیرحضوری درد کمر، شرح حال خود را برای ما ارسال کنید

جراحی‌های کمر برای رفع فشار دیسک

لامینکتومی

در این روش قسمتی یا تمام لامینا برداشته می‌‌شود تا فضای بیشتری برای اعصاب نخاعی فراهم شود. فورامینوتومی

در این روش، نوروفورامن با از بین بردن رشد بیش از حد استخوانی بزرگ می‌شود و فضای بیشتری برای ریشه عصب فراهم می‌کند. که از طریق این دهانه کانال ستون فقرات باز می‌شود.

فاستکتومی

این روش جراحی برای از بین بردن فشردگی روی اعصاب تحت فشار ناشی از تحلیل رفتن مفاصل فاست استفاده می‌شود

جهت مشاوره،بررسی و تشخیص دردهای سیاتیک، مشکلات ستون فقرات و آرتروز خود و اخذ نتیجه‌ ی سریع و مقرون به صرفه، تحت نظر پزشکان فوق تخصص درد و جراحی ستون فقرات کلینیک درد مهرگان  با ما در کلینیک فوق تخصصی سیاتیک تماس باشید.