کلینیک فوق تخصصی درد شانه مهرگان

 

 

شانه چگونه کار می کند؟

شانه های شما هر کدام دارای دو مفصل هستند که آنها را به انعطاف پذیرترین قسمت های بدن شما تبدیل می کند.  مفصل شانه اصلی – گلنوهومرال – یک مفصل گوی و کاسه ای است.  این به این دلیل نامیده می شود که قسمت بالای استخوان بازو – استخوان بازو – به شکل یک توپ است.  این توپ در استخوان تیغه شانه قرار می گیرد که به عنوان کاسه عمل می کند و دامنه حرکتی وسیعی به شانه شما می دهد.

اما، کاسه شانه در مقایسه با سایر مفاصل توپ و کاسه مانند لگن بسیار کوچک است.  با پوششی از ماهیچه ها که توسط طناب های قوی به نام تاندون به استخوان ها متصل می شوند، کنار هم نگه داشته شده و کنترل می شود.

این ماهیچه ها و تاندون ها یک کپسول در اطراف مفصل تشکیل می دهند و از حرکات آن پشتیبانی می کنند، اما می توانند احتمال دررفتگی آن را نسبت به سایر مفاصل افزایش دهند.

داخل کپسول سینوویوم است که مایعی تولید می کند که مفصل را روان می کند و غضروف را سالم نگه می دارد.  غضروف به محافظت از استخوان‌های شما در برابر هرگونه ضربه کمک می‌کند و بین استخوان‌های مفاصل شانه شما قرار می‌گیرد تا از مالش آن‌ها به یکدیگر جلوگیری کند.

در بالای مفصل شانه اصلی یک مفصل کوچکتر وجود دارد که در آن قسمت بالای تیغه شانه – آکرومیون – با استخوان طوقه برخورد می کند.

این به عنوان مفصل آکرومیوکلاویکولار شناخته می شود.  این به مفصل بزرگتر زیر کمک می کند تا در تمام محدوده خود حرکت کند، به خصوص زمانی که بازوی خود را بالا می آورید، بلند می کنید یا پرتاب می کنید

 

علل

اکثر مشکلات شانه فقط بر ناحیه کوچکی تأثیر می گذارد و باید مدت زمان نسبتاً کوتاهی طول بکشد.

اما گاهی اوقات مشکل در شانه شما می‌تواند بخشی از یک بیماری گسترده‌تر و طولانی‌مدت مانند استئوآرتریت یا پلی‌میالژیا روماتیکا باشد.

برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، درد و تورم در شانه‌هایشان نسبتاً رایج است.

استئوآرتریت کمتر از سایر مفاصل بر شانه های شما تأثیر می گذارد، مگر اینکه در گذشته به آنها آسیب رسانده باشید.

چندین دلیل احتمالی دیگر برای درد شانه وجود دارد، مانند:

التهاب، جایی که شانه شما به عنوان یک واکنش طبیعی به عفونت یا آسیب، داغ، قرمز، متورم و دردناک می شود.

آسیب به عضلات و تاندون های اطراف شانه

تنش در عضلات بین گردن و شانه – این مشکل معمولاً به وضعیت بدن شما در قسمت بالایی پشت یا گردن شما مربوط می شود و اغلب به نحوه ایستادن یا نشستن شما در هنگام استفاده از رایانه یا در محل کار مرتبط است.

التهاب در بورس – یک بالشتک پر از مایع که به طور معمول به ماهیچه‌ها و تاندون‌ها کمک می‌کند تا به آرامی روی استخوان‌های شانه بلغزند.

آسیب به استخوان ها و غضروف، که می تواند ناشی از آرتریت باشد.

همچنین ممکن است دردی که در شانه خود احساس می کنید ناشی از مشکل در قسمت دیگری از بدن شما، مانند گردن باشد.

مشکلات در گردن می تواند تیغه شانه یا بالای بازوی شما را دردناک کند.  هنگامی که این اتفاق می افتد به عنوان درد ارجاعی یا درد تشعشع شناخته می شود.  اگر احساس سوزن سوزن شدن در دست یا بازو و همچنین درد در شانه خود دارید، احتمالاً ناشی از مشکلی در گردن شماست

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورتیکه آسیب جدی داشته باشید یا یک درد ناگهانی و مداوم داشته باشید، معمولاً می توانید بدون مراجعه به پزشک درد شانه خود را درمان کنید.

اگر پس از دو هفته از درمان خود احساس کردید که درد بهتر نیست، باید به پزشک یا فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید.

همچنین در موارد زیر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

درد شدید در هر دو شانه ایجاد شود

همچنین در ناحیه بازوی خود درد داشته باشید

احساس تب یا ناخوشی کنید

اینها می توانند نشانه های بیماری به نام پلی میالژیا روماتیکا باشند که نیاز به درمان فوری دارد

 

 

درمان درد شانه

راه های مختلفی برای کمک به درد شانه وجود دارد:

داروهای مسکن

مسکن های ساده، مانند استامینوفن، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند قرص و ژل بروفن یا ژلوفن، از داروخانه ها می توانند کمک کنند.

یک داروساز باید بتواند در مورد اینکه چه چیزی می تواند برای شرایط شما بهترین کار را انجام دهد، توصیه های خوبی به شما بدهد.  اما آنها را بیش از دو هفته بدون مشاوره پزشکی بیشتر استفاده نکنید.

گرما یا سرما درمانی

اگر شانه شما بعد از یک آسیب جزئی دردناک است یا اگر متورم و گرمتر از لمس طرف دیگر باشد، کیسه یخ ممکن است مفید باشد.

می توانید از یک کیسه نخود فرنگی منجمد که در یک حوله مرطوب پیچیده شده است برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.  بیش از 20 دقیقه آن را در جای خود بگذارید.

روش دیگر، کیسه های حرارتی می تواند به بسیاری از انواع دیگر درد شانه کمک کند، به خصوص اگر عضلات شما احساس درد و تنش می کنند.

داروخانه ها و فروشگاه های ورزشی پدهای گرمایی قابل استفاده مجدد را می فروشند.

وضعیت بدن

وضعیت بدنی بد یا عادات کاری، مانند خمیدن پشت میز، می تواند مشکلات شانه شما را بدتر کند.

این نکات را امتحان کنید:

وقتی نشسته اید سعی کنید از خم شدن به جلو و استراحت بیش از حد روی بازوهای خود اجتناب کنید.

سعی کنید شانه هایتان را شل کنید و اجازه دهید بازوهایتان در کناره هایتان آویزان شوند، به جای اینکه آنها را محکم در پهلوهایتان بچسبانید، به خصوص اگر مقداری از درد از گردن شما باشد.

وضعیت خود را متناوبا تغییر دهید.

در حالت عمودی بنشینید.

کمر خود را با یک بالش، بالشتک یا یک صندلی با تکیه گاه کمر حمایت کنید تا وضعیت بالاتنه خود را بهتر کنید.

اگر بازوی شما واقعاً درد دارد، آن را با یک کوسن یا بالش روی پاهای خود نگه دارید و راحت نگه دارید.

از یک آینه برای تمرین نگه داشتن تیغه های شانه خود به سمت پایین و عقب استفاده کنید – روی تیغه های شانه خود تمرکز کنید و تصور کنید که سینه خود را ثابت نگه دارید و تیغه ها را به سمت پایین و عقب به سمت یکدیگر بکشید.

اگر هنگام دراز کشیدن شانه شما دردناک است، سعی کنید:

به پهلویی که شانه دردناک ندارد  دراز بکشید و یک بالش زیر گردن خود داشته باشید

از یک بالش تا شده برای حمایت از بازوی دردناک خود در جلوی بدن خود استفاده کنید

بالش دیگری را پشت سر خود قرار دهید تا جلوی غلتیدن خود را به سمت دردناک خود بگیرید

اگر ترجیح می دهید به پشت بخوابید، از یک یا دو بالش زیر بازوی دردناک خود برای حمایت استفاده کنید.

 

فشار را کاهش دهید

به طور کلی، بهتر است تا جایی که می توانید به فعالیت های عادی خود ادامه دهید – اما در آن زیاده روی نکنید.  ممکن است نیاز داشته باشید که بیشتر از حد معمول با خودتان قدم بردارید و سعی کنید به تدریج هر روز کمی بیشتر انجام دهید.

راه هایی وجود دارد که می توانید برخی از کارها را کمی متفاوت انجام دهید، بنابراین به شانه خود آسیب نرسانید.

در خانه:

هنگام جاروبرقی، بالاتنه خود را در حالت عمودی نگه دارید و جاروبرقی را به بدن خود نزدیک کنید و از حرکات جارویی کوتاه استفاده کنید.

فقط وسایل ضروری را اتو کنید و دقت کنید که میز اتو در ارتفاع کمر باشد.

از کوله پشتی برای خرید استفاده کنید.  یا می توانید وزن را بین دو کیف تقسیم کنید و در هر دست یکی را حمل کنید.  در روش دیگر، از کیف هایی با تسمه های بلند استفاده کنید و آنها را با تسمه های ضربدری روی بدن خود از شانه تا باسن حمل کنید.  نکته کلیدی این است که سعی کنید بار چیزی را که می خواهید حمل کنید پخش کنید.

از دوستان خود که دارای اتومبیل هستند بپرسید که آیا می توانند با اضافه کردن چیزهای سنگین به لیست خرید خود به شما کمک کنند.

برای خریدهای سنگین یا حجیم از خدمات تحویل استفاده کنید.

مدت زمانی را که صرف نگاه کردن به تبلت ها و تلفن های همراه می کنید، محدود کنید.  به جای آن از یک پایه روی میز برای کاهش فشار گردن استفاده کنید.

اگر مجبورید کارهایی را انجام دهید که شامل بالا بردن بازوها یا حرکات جارویی است، به خودتان زمان زیادی بدهید و از کسی بخواهید که به شما کمک کند.  استراحت های زیادی داشته باشید و سعی کنید وظایف و موقعیت ها را تغییر دهید

در محل کار:

سعی کنید حالت نشسته یا ایستاده خود را خوب حفظ کنید.  از نگه داشتن گردن در موقعیت های ثابت یا پیچ خورده خودداری کنید.

اگر در یک ایستگاه کاری مانند میز یا میز کار می نشینید یا می ایستید، سعی کنید هر چند وقت یکبار بلند شوید و حرکت کنید.  سعی کنید به آرامی شانه ها و گردن خود را در تمام دامنه حرکتی خود به طور منظم حرکت دهید تا از سفت شدن و درد آنها جلوگیری کنید.

اگر از رایانه استفاده می کنید، صفحه کلید و مانیتور را مستقیماً در مقابل خود نگه دارید، بنابراین مجبور نیستید سر خود را بچرخانید یا بدن خود را بچرخانید.  ماوس را در دسترس قرار دهید تا مجبور نباشید برای آن کشش دهید.

یک صندلی خوب که به درستی از شما حمایت می کند و می تواند با نیازهای شما تنظیم شود نیز می تواند به شما در حفظ موقعیت کاری خوب کمک کند.  یک مشاور بهداشت حرفه ای یا مدیر شما می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

هنگام استفاده از تلفن، گیرنده را با شانه خود روی سر خود نگیرید.  اگر زیاد با تلفن صحبت می کنید، از هدست تلفن استفاده کنید.

از هر کار دستی که در حین انجام آن به شما آسیب می زند اجتناب کنید.

مدیر خط یا بخش منابع انسانی شما باید بتواند به شما کمک کند.  برخی از شرکت ها دارای یک بخش بهداشت حرفه ای هستند که ممکن است بتواند به شما مشاوره و پشتیبانی بدهد.