کلینیک فوق تخصصی دست و مچ دست

 

 

چرا کلینیک فوق تخصصی دست و مچ دست مهرگان

 

 

 

درد دست و مچ

بیشتر موارد درد دست و مچ نشانه‌ای از یک مشکل جدی یا طولانی مدت نیست و در چند روز یا چند هفته با مراقبت‌های ساده از خود که می‌توانید در خانه انجام دهید برطرف می‌شود.

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند باعث درد یا علائم دیگر در دست و مچ شود، از جمله انواع آرتریت.

 

ساختار دست ها و مچ ها چگونه است؟

27 استخوان کوچک در دست وجود دارد که هر دست و مچ را تشکیل می دهند.  هشت تا از این استخوان ها در مچ دست شما هستند.  هر انگشت دارای سه استخوان و انگشت شست دارای دو استخوان است.  پنج استخوان در کف دست شما وجود دارد که هر انگشت و شست را با مچ دست وصل می کند.

بیش از 30 ماهیچه وجود دارد که دست و مچ را کنترل می کنند.  اینها در دست، مچ و ساعد شما هستند.

ماهیچه ها توسط تاندون ها به استخوان ها متصل می شوند.  تاندونها قطعات کوچک اما بسیار سختی از بافت همبند هستند.  تاندون ها از یک گذرگاه استخوانی در مچ دست عبور می کنند که به تونل کارپال معروف است.  عصب مدین نیز از این تونل عبور می کند.

 

درمان درد دست و مج دست

تا زمانی که درد شدید نداشته باشید و علائم دیگری که حاکی از نیاز به مراقبت پزشکی باشد را نداشته باشید، اقدامات ساده ای وجود دارد که می توانید برای کاهش بیشتر موارد درد دست و مچ انجام دهید.

از کارهایی که باعث تشدید درد می شود اجتناب کنید

سعی کنید از اعمالی که باعث ایجاد درد یا بدتر شدن آن می شوند اجتناب کنید.  این ممکن است هر چیزی باشد که ماهیتی تکراری دارد، مانند استفاده از پیچ گوشتی، نقاشی یا بلند کردن اجسام سنگین.  می توانید روش انجام برخی کارها را تغییر دهید تا فشار از روی دست ها و مچ هایتان کم شود.  برخی از شرایطی که روی دست و مچ دست تأثیر می‌گذارند تا زمانی که انجام برخی کارها را متوقف نکنید، بهتر نمی‌شوند.

 

داروهایی برای کاهش درد دست و مچ دست

این داروها شامل مسکن هایی مانند استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند بروفن یا ژلوفن است.  ژل هایی وجود دارد که می توانید آنها را به دست و مچ خود بمالید.  یا قرص هایی وجود دارد که می توانید آنها را بخورید.  مراقب باشید  ترکیب ژل و قرص را بیش از حد مصرف نکنید، زیرا هر دو وارد جریان خون شما می شوند.  با هر دارویی، همیشه باید اطلاعاتی را که همراه آن است، به ویژه در مورد دوزها، را مطالعه کنید.  اگر سؤال یا نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

 

یخ و گرما

قرار دادن کیسه یخ روی دست ها و مچ دست می تواند تورم و درد را کاهش دهد.  می توانید از یک بسته نخود فرنگی یخ زده در یک حوله مرطوب استفاده کنید.  هرگز یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث سوزش یا تحریک پوست شود.  می توانید چند بار در روز تا 20 دقیقه یخ بزنید.

اگر دستان شما دردناک و سفت است، استفاده از گرما می تواند کمک کننده باشد.  کیسه آبگرم که اکثر داروخانه ها برای فروش دارند به شما کمک میکند.  ممکن است لازم باشد یک پارچه یا حوله معمولی روی پوست خود قرار دهید تا از سوختن آن جلوگیری کنید.  قرار دادن دست و مچ دست روی یک بطری آب گرم با پوشش روی آن، یا داشتن حمام یا دوش آب گرم نیز ممکن است کمی تسکین دهد.  حرکت دادن دست در یک لگن آب گرم می تواند مفید و آرام بخش باشد.  اگر دست یا مچ دستتان متورم شده است یا به تازگی آن را زخمی کرده اید، حرارت را به دستتان نزنید، زیرا می تواند آن را بدتر کند.

 

حمام موم شکل دیگری از گرما درمانی است که می تواند درد و سفتی را تسکین دهد.  برای به دست آوردن بیشترین فایده، ایده خوبی است که قبل از ورزش دستان خود از این حمام استفاده کنید.  از پزشک خود بپرسید که از کجا می توانید یکی از آنها را بخرید و در مورد نحوه استفاده از آنها راهنمایی بخواهید.  دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و مطمئن شوید که موم بیش از حد گرم نشود.  اگر بریدگی یا زخم باز دارید، نباید از این مورد استفاده کنید.

تغییر بین گرما درمانی و یخ درمانی در طول روز ممکن است کمک کننده باشد.  یخ جریان خون را کاهش می دهد که می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.  گرما جریان خون را افزایش می‌دهد، که اگر دست‌های شما سفت و ماهیچه‌ها خسته هستند، می‌تواند به شما کمک کند.  گرما همچنین می تواند به بهبود بافت نرم آسیب دیده کمک کند.

 

بستن مچ بند

استفاده از مچ بند ها می تواند از دست و مچ حمایت کند.  برخی را می توان در هنگام انجام فعالیت های روزمره استفاده کرد و برخی برای زمانی که خواب و استراحت می کنید.  یک فیزیوتراپیست یا کاردرمان می‌تواند به شما در مورد اینکه آیا آتل می‌تواند کمک کند، اینکه کدام نوع برای شما خوب است و نحوه استفاده صحیح از آن، راهنمایی‌تان کند.

 

دست ها و مچ های خود را در حال حرکت نگه دارید

حرکت دادن دست ها، مچ دست و انگشتان تا حد امکان می تواند به کاهش درد و سفتی کمک کند.  این کار همچنین دامنه حرکت، عملکرد و قدرت را حفظ می کند.

ما تمریناتی داریم که می توانید در خانه انجام دهید.  سعی کنید تا جایی که می توانید آن ها را به طور منظم انجام دهید، به خصوص اگر دست ها و مچ هایتان احساس سفت شدن دارند.

اگر سندرم تونل کارپال دارید، با پزشک خودتان مشورت کنید تا توصیه های خاصی در مورد ورزش داشته باشید.

 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

درد دست و مچ دست اغلب با کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید بهتر می شود.

با این حال، در موارد زیر باید به ارتوپد خود مراجعه کنید:

درد شما پس از درمان در خانه به مدت دو هفته بهتر نشده است

درد بدتر و بدتر می شود

درد مدام برمی گردد

درد ، شما را از انجام فعالیت های روزمره باز می دارد

دستان شما سفت و متورم شوند، به خصوص  صبح ها و این احساس درد بعد از نیم ساعت بهتر نمی شوند.

دستان شما علاوه بر متورم و سفت بودن، گرم و قرمز شده باشند

شما به طور کلی احساس ناخوشی کنید، به خصوص اگر تب داشته باشید

گزگز، بی حسی یا ضعف مداوم در دست ها یا انگشتان داشته باشید.

در موارد زیر حتما با پزشک خود مشورت کنید:

اگر فکر می کنید استخوان شما شکسته

و درد شدیدی دارید

هر قسمت از دست، مچ یا انگشتان شما شکل یا رنگ غیر عادی پیدا کرده باشد

حس بخشی یا تمام دست خود را از دست داده اید

هنگامی که دست یا مچ خود را فشار می‌دهید صدای ضربه، ساییدن یا ترکیدن شنیده می‌شود

شما نمی توانید دست، مچ یا انگشتان خود را به درستی حرکت دهید.

 

 

اگر درد مداوم دست و مچ دارید یا وضعیت خاصی روی دست و مچ تأثیر می گذارد، مراجعه به پزشک می تواند مفید باشد.  این پزشکان متخصصانی هستند که در درمان شرایطی که روی دست و مچ تأثیر می گذارد تخصص دارند.  پزشک متخصص درد، فوق تخصص روماتولوژی یا  ارتوپدی می تواند شما را درمان کند.

 

 

فرم مشاوره رایگان

شما می توانید از طریق این فرم مشاوره رایگان در مورد مشکل خود دریافت کنید.