گردن درد و سردرد

به این محتوا چه نمره ای می دهید؟

گردن درد و سردرد سرویکوژنیک (CGH) با یک درد کسل کننده و غیر ضربان دار مشخص می‌شود که از گردن تا پشت سر پخش می‌شود. درد ممکن است در امتداد پوست سر پخش شود و پیشانی، شقیقه و ناحیه اطراف چشم و یا گوش را تحت تاثیر قرار دهد.

‏CGH یک سردرد ثانویه است که زمانی رخ می‌دهد که درد از یک منبع زیرین در گردن در سر احساس شود. علل شایع CGH شامل آسیب یا ضربه به ستون فقرات گردنی یا شرایط سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید، سرطان یا عفونت است.

علت گردن درد و سردرد

درد CGH از گردن شروع می‌شود و معمولاً به عنوان یک درد مبهم ثابت احساس می‌شود که ممکن است با فعالیت‌ها یا وضعیت‌های خاص تشدید شود. در حالی که سردرد ناشی از مشکلات گردن به طور معمول یک درد یک طرفه است، هر دو طرف گردن بسته به شدت ممکن است دردناک باشد. در CGH خفیف، گردن درد معمولاً فقط در سمت آسیب دیده وجود دارد. اما در موارد شدید هر دو طرف گردن ممکن است دردناک باشد. با این حال، درد در سمت آسیب دیده در موارد شدید بیشتر است. CGH همچنین ممکن است با مقداری سفتی گردن و کاهش دامنه حرکتی همراه باشد.

سردرد بدون گردن درد نیز می‌تواند در سردرد ناشی از مشکلات گردن رخ دهد. در این موارد، منبع CGH ممکن است باعث درد گردن نشود، اما ممکن است در لمس حساس باشد. حرکات غیرطبیعی سر یا اعمال فشار (با فشار دادن) به پشت گردن ممکن است باعث CGH شود.

علائم گردن درد و سردرد

‏CGH ممکن است متناوب باشد یا به صورت سردرد مداوم رخ دهد. علاوه بر گردن درد، سایر علائم رایج CGH ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد

درد گردن به پشت سر در امتداد پوست سر تیر می‌کشد و به بالای سر گسترش می‌یابد. سردرد به صورت درد مبهم و بدون ضربان با شدت خفیف تا متوسط احساس می‌شود.

تیر کشیدن درد به نواحی دیگر

علائم درد ممکن است به پیشانی، شقیقه و ناحیه اطراف چشم و یا گوش گسترش یابد.

درد شانه و بازو

علائم درد در شانه و یا بازوی سمت آسیب دیده نیز شایع است.

درد یکطرفه

علائم درد همیشه یک طرف سر و گردن را درگیر می‌کند.

تاری دید

چشم طرف مبتلا ممکن است در برخی موارد تاری دید داشته باشد.

بسیاری از علائم دیگر CGH ممکن است اما کمتر شایع هستند. مانند حالت تهوع، حساسیت به نور یا صدا، و سرگیجه. CGH ممکن است به عنوان یک سردرد متناوب شروع شود و با گذشت زمان به یک سردرد مزمن مداوم تبدیل شود. شدت و مدت سردرد CGH با هر قسمت تشدید متفاوت است و از خفیف تا شدید متغیر است.

مقایسه انواع سردرد ناشی از درد گردن

اگرچه CGH یک اختلال مشخص است، علائم خاصی ممکن است شبیه سردرد میگرنی و گردن درد از نوع تنشی باشد.

مانند CGH، میگرن معمولاً در یک طرف سر رخ می‌دهد. با این حال، درد CGH غیر ضربان‌دار است و همیشه یک طرف را درگیر می‌کند.

• علائم میگرن مانند حالت تهوع و حساسیت به نور و صداها ممکن است در موارد نادر CGH دیده شود.
  • مانند CGH، درد میگرنی با ادامه فعالیت بدتر می‌شود.
  • تندرنس در عضلات سر و گردن در هر دو سردرد CGH و تنشی شایع است.

‏• CGH می‌تواند همزمان با سردرد میگرنی یا سردرد تنشی و گردن درد رخ دهد یا حتی آنها را تحریک کند.

برخی از مشاغل ممکن است خطر ابتلا به CGH را افزایش دهند، مانند آرایشگرها، نجارها، و رانندگان به دلیل وضعیت سرشان در حین کار. CGH را می‌توان با کمک معاینه فیزیکی، سابقه پزشکی و تست‌های تشخیصی از سایر سردردها متمایز کرد. تست‌های تشخیصی بلوک عصبی در شناسایی منبع دقیق درد CGH در ستون فقرات گردنی مفید هستند.

مراجعه به پزشک متخصص

توجه فوری پزشکی در CGH ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای جدی مانند عفونت‌ها، تومورها یا عوارض عروقی در سر یا گردن مورد نیاز است. علائم در چنین مواردی شامل سردرد شدید حتی پس از ادامه درمان، درد و سوزن سوزن شدن بازوها، تب بالا همراه با سفت شدن گردن، تشنج و یا درد هنگام سرفه، عطسه، دویدن، خم شدن یا مانور والسالوا است. پیشنهاد ما برای این دسته از بیماران ویزیت غیر حضوری سردرد کلینیک درد مهرگان می باشد.

پس از تشخیص، CGH را می‌توان با درمان مناسب به خوبی مدیریت کرد. درمان‌های غیرتهاجمی ابتدا شروع می‌شوند و معمولاً شامل دست درمانی، دارو، ورزش، تحرک بافت نرم با کمک ابزار، و تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) می‌شوند. در موارد شدید CGH ممکن است تزریق یا جراحی در نظر گرفته شود.

دکتر مجید نجفی، مدیر کلینیک درد مهرگان

به بالای صفحه بردن