اوزون درمانی

ازون درمانی و موارد استفاده

5/5 - (1 امتیاز)

چرا باید از اوزون برای درمان درد استفاده کنیم ؟

اوزون شکل فعال اتم اکسیژن میباشد که در طبیعت در لایه های فوقانی جو زمین وجود داشته و برای کره زمین اثر حفاظتی دارد.اما امروزه بشر برای مقاصد گوناگون اوزون را تولید کرده و از آن استفاده میکند.هم استفاده های صنعتی و هم استفاده های پزشکی.از جمله استفاده های صنعتی میتوان به سم زدایی و میکروب کشی و استریلیزاسیون (اوزون در علظتهای معین دارای خاصیت میکروب کشی و استریل کردن میباشد) اشاره کرد.
همچنین اوزون دارای خاصیت ضد التهابی بوده با بهبود اکسیژن رسانی و جریان خون باعث کاهش التهاب و بازسازی بافتها میشود.
از جمله کاربردهای پزشکی گاز اوزون :
١.استفاده در درمان آرتروز زانو و دیگر مفاصل:اوزون با خاصیت ضد التهابی خود باعث بهبود درد در مفصل شده و همچنین با بهبود اکسیژن رسانی و جریان خون باعث جلوگیری از تخریب بیشتر مفصل و کمک به بازسازی و ترمیم غضروف مفصلی میشود.پس دقت کنید که اوزون علاوه بر تسکین درد در آرتروز نقش درمان و عضروف ساز را نیز دارد.
٢.کاهش التهاب و بهبود انواع تاندونیتها،بورسیتها و آسیبهای اطراف مفاصل
٣.برطرف کردن اسپاسم و گرفتگی عضلات و بهبود عملکرد عضلانی اسکلتی(برای افرادی که مکررا دچار گرفتگی عضلات وکمر درد هستند).
۴.استفاده جهت زخمهای دیابتی

اوزون درمانی برای گرفتی عضلات:
شاید شما نیز از جمله افرادی باشید که از درد و گرفتگی مرتب در ناحیه پشت وکنر رنج میبرید.
این مشکل علل مختلفی میتواند داشته باشد از جمله :وضعیتهای نامناسب بدن،مشکلات انحنای ستون فقرات،کمبود بعضی مواد معدنی در بدن و …. که علت و ماهیت آن پس از ویزیت ومشاوره و معاینه مشخص خواهد شد.
امروزه در دنیا یکی از درمانهای بسیار مورد توجه برای گرفتگی عضلات (که معمولا ناشی از نحوه زندگی امروزی و موقیتهای بد بدنی میباشد)استفاده از گاز اوزون زیر جلدی میباشد.
اگر گرفتگی عضلانی طولانی مدت دارید،یا در ماه بیش از یکی دوبار این حالت را تجربه میکنید.حتما با پزشکان ما مشاوره کنید.
توجه داشته باشید که اثرات استفاده از گاز اوزون موقتی نبوده و اثرات طولانی مدت دارد

در چه مواردى از اوزون تراپى استفاده میکنیم؟
۱- برای درمان درد مختلفن بدن
۲- در درمان دردهای شدید مفصل کمر و گردن
۳- آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
۴- مشکلات و آرتروز لگن و زانو ( درمان لگن دراین روش کمتر نتیجه بخش است )
۵- بیرون زدگی و فرسودگی دیسک ( برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی شود )
۶- سندروم تونل کارپال
۷- درد عصب و رگ سیاتیک
۸- سینوزیت ( شدید یا ملایم )
۹- اختلال آرنج تنیس بازان ( تنیس البو )
۱۰- درد و اختلالات لگن
۱۱- عفونت های دندان

۱۲- بهبودی بعد از جراحی مفاصل
۱۳- شکستگی های غیر قابل درمان
۱۴- جراحات
۱۵- آسیب دیدگی ها ورزشی

چرا اوزون درمانی را در آرتروز پیشنهاد میکنیم؟
١.اوزون دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی میباشد،با این خاصیت باعث بهبود التهابها و کاهش درد خواهد شد.
٢.با افزایش اکسیژن رسانی به بافتهای فرسوده مفصل باعث تحریک مفصل به ترمیم(البته تا حدی)خواهد شد.
٣.باعث از بین رفتن آنزیمهایی که پروسه تخریب مفصل وپیشرفت آرتروز راباعث میشوند خواهند شد.در نتیجه سیر بیماری را کند خواهد کرد ویا متوقف خواهد کرد

‎تزریق ازن به عنوان یکی از جدیدترین درمان دردهای مفصلی شناخته می شود . تزریق مخلوط این گاز و اکسیژن در داخل مفاصل , عضلات و بافتهای مجاور ضمن بهبود سیستم های گردش خون , کاهش التهاب و ساختار منطقه , موجب تحریک و بازسازی دوباره بافت می گردد.
‎در این روش حجمی حدود ۵-۱۰ میلی لیتر ترکیب ازن و اکسیژن طی ۳ الی ۵ جلسه تزریق می گردد .
‎این روش درمان هیچ گونه عارضه ای ندارد و به عنوان یکی از بی خطر ترین روشهای درمان محسوب می گردد.
‎در حال حاضر در برخی از مراکز معتبر کشور این شیوه درمان در حال اجرا می باشد.

عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو:
مهمترین عوامل ایجاد کننده آرتروز زانو(بیماری تخریب کننده مفصل زانو)عبارتند از:
عوامل ژنیتیکی،فشارهای وارد شده بر زانو به صورت بد وطولانی مدت (استفاده از توالت ایرانی،چهار زانو نشستن،پله،…)،چاقی واضافه وزن،آسیبهای داخل مفصل مانند پارگی رباطها و لیگامانهاو…..
آرتروز زانو ماهیت پیشرونده و خورنده دارد.
علایم ونشانه های این بیماری:
علایم و نشانه‌های آرتروز زانو ممکن است درارتباط با موارد زیر باشد:

-درد که با پیشرفت بیماری ایجاد می‌شود.
-تغییر وضعیت عناصرمفصلی همانند التهاب تاندون‌ها و بورس‌ها، ضخیم شدن غشاء سینوویال و درگیرشدن استخوان‌های زیرغضروف که از عوامل مهم ایجاد درد مفصل زانو می‌باشند
-خشکی مفصلی
-کاهش دامنه حرکتیمفصل که در مراحل پیشرفته بیماری ایجاد می‌شود
-ضعف و آتروفی عضلات اطراف مفصل که در موارد کاهش دامنه حرکتی بوجود می‌آید
-گاهی وجود کریپتاسیون(صدا) در حرکات مفصل
-گاهی تجمع مایع در مفصل(Joint Efusion) دیده می‌شود. وجود افیوژن در مفصل، مگر پس از فعالیت زیاد بعید است.
-دگرریختی یا تغییرشکل در مفصل که درارتباط با آرتروز زانو بیشتر به صورت پای پرانتزی (Genu Varum) است
-احتمال ایجاد کیست در ناحیه پشت مفصل که به کیست بیکر(Baker Cyst) معروف است.
اوزون درمانی راهی بسیار موثر در کنترل درد و علایم بیماری و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیماری میباشد.
اوزون کاملا بدون عارضه است

وزون درمانی:
:red_circle:چرا با وجود سوابق زیاد این روش در کشور ما شناخت بسیار کم است ؟
:red_circle:اوزون ابتدا در سال 1840 توسط دانشمند آلمانی سی اف شونبین کشف و نامگذاری شد. اولین ژنراتور اوزون توسط ورنر فون زیمنس در سال 1857 ایجاد شد. اولین گزارش اوزون بکار رفته برای تصفیه خون در لوله آزمایشگاه توسط دکتر آلمانی سی لندر در سال 1870 ارائه گردید.در ایران نیز چند سالی است که اوزون وارد سیستم درمان شده است.ولی بسیاری از پزشکان هنوز با آن آشنایی ندارند.بنابراین وقتی شما در مورد اوزون از پزشکتان سوال میپرسید ممکن است اطلاعات کافی در اختیارتان قرار نگیرد،پس اگر به دنبال نظر هستید همیشه از متخصصین مربوطه(فوق تخصص درمان درد،متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی) بپرسید که چه تجربه حقیقی از درمان در دنیای واقعی دارند. یک نظر منفی بدون حقایق پشتیبان، اثر بدی بر شما می گذارد. اکنون که این متن را مطالعه می کنید، بالغ بر ۷۰۰۰ نفر در اروپا در حال استفاده از اوزون تراپی هستند اما بسیاری از سیستمهای درمانی هنوز به طور غم انگیزی بدون اطلاع مانده اند.
اوزون مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا،وزارت بهداشت ایران و کاملا بدون عارضه است

مزیتهای گاز اوزون در کنترل آرتروز زانو:
:red_circle:گاز اوزون کاملا بی عارضه است و هیچ عارضه و تداخلی در مورد آن وجود ندارد.
:red_circle:از لحاظ تاثیر علاوه بر خاصیت ضد التهابی و بی دردی(یا کاهش درد) باعث کنترل وکند شدن روند بیماری میشود.
:red_circle:با افزایش اکسیژن رسانی و رگسازی در مفصل تا حدودی به ترمیم بافت از دست رفته کمک میکند.
درد کشیدن طبیعی نیست!حتی اگر به آن عادت کنیم

اوزون کورتون نیست!:x:
بسیارى از بیماران از ما در مورد تفاوت اوزون و کورتون سوال میکنند، مطلب زیر به شما کمک مى کند تفاوت این دو را درک کنید و نشان میدهد که اوزون به هیچ وجه عوارض کورتون را ندارد:arrow_down:

اوزون چیست؟
از جمله کاربردهای پزشکی گاز اوزون :
٢.کاهش التهاب و بهبود انواع تاندونیتها،بورسیتها و آسیبهای اطراف مفاصل
۴.استفاده جهت زخمهای دیابتی
توجه داشته باشید که اوزون به کار رفته در پزشکی توسط دستگاههای مخصوص اوزون سار پزشکی در غلظتهای مشخص تولید شده و هیچگونه عارضه یا اثر سویی ندارد.
:x:اوزون کورتون نیست

مکانیسم درمانی اوزون.
مطالعات اخیر نشان داده است که.ازن درمانی از طریق تحریک آنزیم DPG (دی فسفوگلیسرات) جذب اکسیژن را افزایش می‌دهد. این آنزیم به سلول‌ها کمک می‌کند تا اکسیژن موردنیاز خود را به‌خوبی از جریان خون به دست آورند. این امر کمک می‌کند با تأمین اکسیژن اضافی برای سلول‌ها، محیطی را فراهم می‌نماید که آن‌ها بهتر بتواند شرایط خود را بازسازی کنند.این مکانیسم اصلی درمانی اوزون برای ترمیم نواحی جراحت یافته در مفصل در روند تخریبی آرتروز میباشد

ازون گازی است که از تغییرمولکولی گاز اکسیژن در دستگاه تولید کننده ازون، از ترکیب شدن سه اتم اکسیژن بدست می آید. خصوصیات شیمیایی گاز ازون به نحوی است که تزریق غلظت خاصی از آن به داخل مفاصل و تاندونها، سبب کاهش التهاب و بهبودی بیماران میگردد (ازون تراپی). فعال شدن سیستم ضد التهابی بدن و مهار آزاد شدن واسطه های التهابی در محل تزریق، تاثیر ضد التهابی ازون را از انواع مختلف کورتون بیشتر نموده است.ازون علاوه بر کاهش التهاب سبب تعدیل سیستم ایمنی و فعال سازی مکانیسم های ترمیم بافت در محل تزریق می گردد. ساییدگی زانو و آرتروز زانو از بیماریهای شایعی است که بیماران مبتلا به آن جهت اجتناب از عمل جراحی راهکارهای مختلفی را تجربه مینمایند . تزریق داخل مفصلی کورتون یا ژل های اسید هیالورنیک و درمان زانو درد باا پی آر پی از روشهایی است که تا کنون در درمان ارتروز زانوبکار برده شده است.استفاده از تزریق داخل مفصلی اوزون در مطالعات انجام شده و اوزون درمانی آرتروز زانو، علاوه بر اثر ضد التهابی قوی، فعالیت سیستم بازسازی را در داخل زانو فعال ساخته و بهبودی سریع و قابل ملاحظه ای را در بیماران مبتلا به ارتروز زانو داشته است

اوزون با کاربرد پزشکی از اکسیژنی تهیه می‌شود که کاربرد پزشکی دارد و با استفاده از ولتاژ الکتریکی بالا غنی سازی شده است. اوزون با کاربرد پزشکی در واقع ترکیبی از اوزون و اکسیژن با غلظت‌های متفاوت است. اوزون معمولا در محل انجام درمان و در همان زمان (توسط ژنراتور مخصوص) تهیه می‌شود و سریعا پس از آماده شدن، تزریق می‌شود. یک پزشک متخصص آموزش دیده، با توجه به ملاحظات پزشکی و شرایط بیمار، دوز تزریق اوزون را تعیین می‌کند.

اوزون موجب کاهش یا حذف مایعات و گلبول‌های قرمز تجمع یافته در محل آسیب‌دیدگی می‌شود. با تزریق اکسیژن، انعطاف‌پذیری ناحیه آسیب‌دیده بیشتر می‌شود. با افزایش فشار جزئی شریانی و کاهش چسبندگی، میزان اکسیژنه شدن بافت‌ها افزایش پیدا می‌کند. اوزون تراپی آرتروز زانوموجب اکسیده شدن پلاک‌ها در شریان‌ها شده و با از بین بردن مواد زائد درون شریان، انسداد شریانی را برطرف می‌کند. تمامی این موارد موجب افزایش میزان اکسیژن‌رسانی به بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

2 دیدگاه دربارهٔ «ازون درمانی و موارد استفاده»

1. کلینیک درد مهرگان

با عرض سلام و احترام
      دو تا مرکز ام ار آی نزدیک کلینیک درد مهرگان هست که ام ار ای بیماران کلینیک رو خیلی سریع انجام میدن و طی یکی دو ساعت تحویل میدن