علائم دژنراتیو دیسک کمر

به این محتوا چه نمره ای می دهید؟

علائم دژنراتیو دیسک کمر در اکثر موارد شامل یک کمردرد با درجه کم، مداوم اما قابل تحمل است که گه‌گاه برای چند روز یا بیشتر شدید می‌شود.

ویژگی های عمومی علائم دژنراتیو دیسک کمر

علائم ممکن است متفاوت باشد، اما ویژگی‌های عمومی معمولا شامل موارد زیر است:

کمردرد متوسط و مداوم

دردهایی در محل دیسک آسیب دیده شایع‌ترین علامت دیسک دژنراتیو است. درد ممکن است به باسن، کشاله‌ران و بالای ران گسترش یابد. این درد معمولاً طولانی و کسل کننده است و می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

شعله‌ور شدن گاه به گاه درد

کمردرد ممکن است برای چند روز یا چند هفته تشدید شود و سپس دوباره کاهش یابد. با ادامه دژنریشن دیسک و تثبیت تدریجی آن در ستون فقرات، شعله ور شدن درد اتفاق می‌افتد. شعله ور شدن درد می‌تواند شدید و ناگهانی باشد و به طور موقت تحرک را کاهش دهد.

حساسیت موضعی

ناحیه کمر اطراف دیسک تحلیل رفته ممکن است به لمس حساس باشد. درد موضعی ناشی از التهاب و تنش عضلانی اطراف دیسک تحلیل رفته است.

درد پا

علائم عصبی از جمله بی حسی، ضعف، یا درد تیرکشنده در باسن،‌ و یا پشت ساق پا ممکن است در مواردی که فضای دیسک به مقدار زیادی  کاهش یابد  و ریشه عصبی خارج شده از ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد ،  احساس می‌شود. درد ساق پا ناشی از بیماری دژنراتیو دیسک کمر معمولاً به زیر زانو نمی رسد.

علائم شدید تر دژنریشن دیسک

احساس ضعف یا بی ثباتی ناگهانی می تواند با ضعیف شدن دیسک اتفاق بیفتد و این احساس را ایجاد کند که کمر با حرکات ناگهانی بی ثبات می شود.

علاوه بر این، درد معمولاً با حرکات، موقعیت‌ها و وضعیت‌های خاص بهتر یا بدتر می‌شود، مانند:

درد هنگام نشستن

نشستن طولانی مدت اغلب باعث درد شدیدتر کمر و سفتی عضلات آن تا زمان ایستادن یا تغییر وضعیت می شود. معمولاً نشستن در حالت دراز کشیده و حمایت شده به خوبی تحمل می شود.

تشدید درد با خم شدن یا پیچش

چرخاندن ستون فقرات و خم شدن به سمت جلو، عقب و پهلو به پهلو می تواند باعث درد شدید و متمرکز در اطراف دیسک شود.

تسکین درد هنگام راه رفتن یا تغییر وضعیت

هنگامی که ستون فقرات موقعیت خود را تغییر می دهد، فشار از دیسک ها برداشته می شود و روی ماهیچه ها و مفاصل وارد می شود. تغییر مکرر وضعیت، تغییر وضعیت  بین ایستادن و نشستن، یا پیاده روی کوتاه می تواند به کاهش سفتی و کاهش درد کمک کند.

دژنراسیون دیسک نباید باعث علائم اختلال عملکرد روده مثانه، تب همراه با کمردرد، کاهش وزن غیرقابل توضیح و سریع، یا درد شدید معده شود. این علائم نشان دهنده شرایط جدی تری هستند و باید تحت مراقبت های پزشکی فوری قرار گیرند.

علائم دژنراتیو مرتبط

علاوه بر کمردرد ناشی از بیماری دژنراتیو دیسک کمر و پیشرفت آن، علائم دیگری نیز ممکن است رخ دهد که ناشی از تحلیل رفتن دیسک یا مربوط به این مشکل باشد. مثلا:

• پروتئین های موجود در فضای دیسک در صورت تماس با ساختارهای اطراف ستون فقرات می توانند باعث ایجاد التهاب قابل توجهی شوند و این التهاب می تواند منجر به اسپاسم عضلات کمر و همچنین درد ریشه عصبی شود که به باسن و پشت پاها می رسد. (این درد سیاتیک نیز نامیده می شود).
  • دژنراسیون دیسک کمر می تواند در ایجاد تنگی کانال نخاعی کمر و یا ایجاد استئوآرتریت کمر، و همچنین سایر بیماری های کمر کمک کند.
  • تحلیل رفتن دیسک ممکن است به فتق دیسک کمر نیز منجر شود. علائم عصبی زمانی که فتق دیسک ایجاد می شود، از جمله درد سیاتیک در پشت ران که احساس گرما، درد تیر کشنده یا سوزش دارد، شایع است.

علائم ناشی از تحلیل رفتن دیسک کمر می تواند بسیار متفاوت باشد، بسته به اینکه دیسک چقدر سریع یا کامل تحلیل می رود و چگونه بر ساختارهای ستون فقرات اطراف اثر می گذارد.

به بالای صفحه بردن